Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonder stuurtas... - Forum Wereldfietser

Zonder stuurtas...

Hallo,

Tot op heden heb ik eigenlijk altijd met een stuurtas gefietst.. Daar had ik dan de spulletjes die je bij de hand zou willen hebben en een camera inzitten...

Maar ik zoek steeds meer de onverharde routes op als ik op fietsvakantie ben en dan zou ik het prettiger vinden zonder die stuurtas te fietsen..

Alleen, wat doe je dan met een kaart??

Zijn er hier ervaringsdeskundigen?? Werken jullie dan met een kaarthouder? Of plaatsen jullie de stuurtas op een ander soort rekje lager op de fiets??

Groet,

Gerco.
Heuptasje, Ortlieb-kaartenhoes (om de nek, achterop de bagage, bovenop een voortas, voor-/achtertas bovenin), GPS...
Gps? Framebag/gastank: http://www.epicdesignsalaska.com/
Cycline Kartenhalter - Map holder - Fietskaarthouder, ideale kleine kaartenhouder in combinatie met gps, ideale combi

gr.

Kees
Elke ochtend route op je arm tekenen op de ouderwetse Engelse methode (in rechte lijn) en 's avonds weer er af wassen.

GPS nemen.

Spiekbriefje achter je oor.

Route uit je hoofd leren.

MP3 versie van tom tom in je oor (liefst de vrouwenstem).
Een paar producten als je geen stuurtas wilt:

Afbeelding

Afbeelding
GPS, knooppunten fietsen, digitaal systeem van Igor Kovse,...
http://4.bp.blogspot.com/_fI22qBbpkDg/T ... y-map1.jpg zo dus.
kaart in je achterzak steken op achterop babagedrager binden
ik heb nog nooit met een stuurtas gefietst ..
wel plak ik soms post-its met plakband op mijn frame of stuur vast. gaat altijd goed.
Na alle voorgaande antwoorden durf ik wel te schrijven dat ik de langere routes die ik rijd vooraf uit m'n hoofd leer en vaak weet in welke richting ik moet rijden........
M'n GPS gebruik dan als controlemiddel. :wink:
Volgens mij zijn jullie abuis, een papieren kaart kan je niet in een gps stoppen. :P
Waar wordt er door de TS geschreven over een "papieren" kaart...? :roll:
Robertjan schreef:Waar wordt er door de TS geschreven over een "papieren" kaart...? :roll:
"Alleen, wat doe je dan met een kaart??

Zijn er hier ervaringsdeskundigen?? Werken jullie dan met een kaarthouder?"


Robertjan, lijkt me duidelijk. Of stop jij een gps in een kaarthouder?
Waarom wil je je stuurtas kwijt? Minder gewicht of meer zicht?

Eventueel steek ik steek de kaart in mijn zak en plak de route (wat plaatsnamen, wegnummers) op een papiertje op mijn bovenbuis, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijnvrouw wel een stuurtas heeft en daar de kaart in.

Het is fijn om af en toe je route te checken als je langs herkenningspunten komt, en als je daar voor moet stoppen doe je het niet....

Ik zou nooit met zo'n kaarthouder gaan fietsen :oops: dan maar een zo klein mogelijk fietstasje (cameraatje, snoepjes etc wil je toch graag onder handbereik...)

Een compromis zou misschien zo'n tasje zijn voor op de bovenbuis:
Afbeelding
Ik heb zo'n goedkoop triathlon opzetstuur. Midden op die beugel past de kaart die met twee elastieken op z'n plek wordt gehouden. Tegenwoordig heb ik ook een gps, die past mooi in de bocht aan het uiteinde, altijd perfect in het zicht, zelfs als ik 'in de beugels' zit. Een stuurtas bevalt mij niet zo.
Als je via fietsknooppunten rijdt is dit alleszins bijzonder praktisch:
Afbeelding
Maar dat is dus alleen in Vlaanderen, Oost-Kantons en stukje zuid Nederland... http://fietsnet.be
Variatie daarvan voor andere routes lijkt mij echter wel te doen, als de bovenbuis breed genoeg is.
De knooppunter routebeschrijvinghouder lijkt mij onnodig voor knooppuntroutes, maar ziet er wel praktisch uit voor meer uitgebreide beschrijvingen:
Afbeelding
Zou waterdicht moeten zijn en ziet er gebruiksvriendelijk en licht uit... http://www.knooppunter.com

Op een tocht door Duitsland vorig jaar had ik mijn kaarten in een oprolbare houder met velcrosluiting aan het stuur hangen, eenvoudig al rijdend te openen en te sluiten en de kaart was zo ook beschermd tegen slecht weer. Maar ik vond dat toch ook niet de beste oplossing...
Lasse schreef:Maar dat is dus alleen in Vlaanderen, Oost-Kantons en stukje zuid Nederland..
Nee, hoor heel Nederland is intussen verknoopt.

.tsooJ
Lasse schreef:Als je via fietsknooppunten rijdt is dit alleszins bijzonder praktisch:
Afbeelding
Totdat een bordje ontbreekt en je plots in een villawijk/bedrijventerrein/lintdorp staat die/dat van Antwerpen tot Maasmechelen strekt.
Leon
Alien schreef:
Lasse schreef:Maar dat is dus alleen in Vlaanderen, Oost-Kantons en stukje zuid Nederland..
Nee, hoor heel Nederland is intussen verknoopt.

.tsooJ
Bijna heel Nederland: Groningen en de Flevopolders nog niet zo te zien:

http://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner/
Leon schreef:Totdat een bordje ontbreekt en je plots in een villawijk/bedrijventerrein/lintdorp staat die/dat van Antwerpen tot Maasmechelen strekt.
Leon
Dan kan je hopelijk je overzichtskaart (met knooppunten) uit de bagage boven halen om de weg terug te vinden? Je ontdekt vrij snel dat het mis gaat als je de kilometers tussen knooppunten ook opvolgt lijkt mij. Maar in regio's met slechte aanduiding inderdaad nogal zinloos...

Leuk dat dat ook in Nederland zo uitgebreid is. Op de Belgische website staat alleen zuid Nederland ingevuld, vandaar de vergissing.
Lasse schreef:Leuk dat dat ook in Nederland zo uitgebreid is. Op de Belgische website staat alleen zuid Nederland ingevuld, vandaar de vergissing.
Belgische uitvinding, langzaam naar het noorden gesijpeld. Net als de Bob (de Bewust Onbeschonken Bestuurder, niet de aanhanger).