Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De perfecte fietstas bestaat! Het is de motortas Ortlieb M22 - Forum Wereldfietser

De perfecte fietstas bestaat! Het is de motortas Ortlieb M22

Op zoek naar fietstassen voor mijn ER en de lange tocht naar Spanje heb ik veel modellen en merken bekeken en heel wat meningen en ervaringen ter harte genomen. Toch voldeden de bekende typen niet aan mijn belangrijkste criteria, te weten degelijk, waterdicht en gebruiksvriendelijk. Met name op het laatste punt vond ik de veelgeprezen modellen van Ortlieb en Vaude slecht scoren door hun afmetingen (te smal, te weinig inhoud)en de schroefbussen aan de binnenkant, die voortdurend in de weg zitten en je spullen kapotmaken. Ook vond ik de ophangsystemen te technisch en daardoor te kwetsbaar.
Uiteindelijk viel mijn keuze op de motortassen M22 van Ortlieb.
Dat is een stel zadeltassen die via een brug van brede, zware klittenbanden met elkaar zijn verbonden. Er zitten ook nog diverse banden aan om de tassen strak aan de motor te binden.

De voordelen van deze tassen:

- Ze zijn langer en breder, waardoor de inhoud groter is en je de beschikbare ruimte van 47 l (in de praktijk meer) veel efficiënter kunt benutten.
- Met een spanbandje en de beschikbare riemen zijn ze zeer strak tegen de bagagedrager te bevestigen, waardoor je absoluut geen beweging van je tassen voelt tijdens het fietsen, ook niet bij slecht wegdek en onverwachte stuurmanoeuvres.
- Door de grote inhoud heb je zelfs voor langere tochten geen voortassen nodig. Dat scheelt het gewicht en de kosten van een lowrider en voortassen.
- Daardoor ook geen groot gewicht aan het stuursysteem, waardoor je lichter en directer stuurt.
- Gebouwd voor motorgebruik, dus alles nog wat degelijker uitgevoerd dan de fietstassen. Dikkere stof, extra brede banden.
- Door klittenband en riemen aan te passen aan elke fiets, c.q. bagagedrager.
- Je kunt ze gemakkelijk samen over je schouders hangen en hebt dan nog je handen vrij voor bv. je fiets of andere spullen op een boot, vliegveld etc.
- Veel mogelijkheden om er nog andere zaken aan of op te bevestigen m.b.v. de aanwezige riemen.

Het enige nadeel:
- Moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Ze moeten vaak extra worden besteld bij Ortlieb in Duitsland en dat kost snel een week of meer.
wimmo17 schreef:- Door de grote inhoud heb je zelfs voor langere tochten geen voortassen nodig. Dat scheelt het gewicht en de kosten van een lowrider en voortassen.
- Daardoor ook geen groot gewicht aan het stuursysteem, waardoor je lichter en directer stuurt.
- Veel mogelijkheden om er nog andere zaken aan of op te bevestigen m.b.v. de aanwezige riemen.
Ik geloof graag dat het lekker licht stuurt. Maar dat komt waarschijnlijk omdat je voorwiel niet meer de grond raakt :wink:

Zonder grappen en grollen: ik verdeel het gewicht liever over de hele fiets. Dan gaat deze ook niet steigeren bij steile klimmetjes. Een mogelijk nadeel is inderdaad de "rare" vorm van de tas. Maar met een beetje oefenen kan je een dergelijke tas toch goed en praktisch vullen. Daarnaast vind ik het fijn als een tas niet te zwaar is, dat scheelt weer meenemen naar boven. Al met al ben ik nog niet overtuigd om m'n huidige tassen te vervangen...
Met een 2.3 Kg vind ik de tassen behoorlijk zwaar.
Foto's! Een topic zonder foto's is natuurlijk niks. :wink:
wimmo17 schreef:Het enige nadeel:
- Moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Ze moeten vaak extra worden besteld bij Ortlieb in Duitsland en dat kost snel een week of meer.
Als je het zo presenteert dat er geen inhoudelijk nadeel aan zit maak je jezelf als vlug ongeloofwaardig. Natuurlijk is een hoger eigen gewicht een nadeel en natuurlijk is het een nadeel dat er aan extra veel spullen achterop een limiet zit, zeker als de tassen breder zijn (dwz in de lengterichting van de fiets) dan fietstassen waardoor het zwaartepunt van de tassen extra snel achter de achteras komt te liggen. De quasi-grappige opmerking over de steigerende fiets zou best serieus kunnen uitpakken.
Maar degelijk zijn ze vast en zeker!
Plaatje van internet:
Afbeelding
Leon schreef:Natuurlijk is een hoger eigen gewicht een nadeel en natuurlijk is het een nadeel dat er aan extra veel spullen achterop een limiet zit, zeker als de tassen breder zijn (dwz in de lengterichting van de fiets) dan fietstassen waardoor het zwaartepunt van de tassen extra snel achter de achteras komt te liggen.
Ik heb voor woon/werk zo'n officebag en die hangt ook relatief ver naar achter. Is voor de rijeigenschappen van je fiets knap beroerd.
(daar staat tegenover dat het verder een erg praktische tas is)

Dat lijkt overigens mij ook het grote nadeel van de minimalistische drager van Santos:

Afbeelding

Misschien niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar een lowrider is juist bedoeld om het gewicht verder richting as te brengen. Toevallig moet daarvoor de voortas omlaag, maar de hoogte van je bagage is een stuk minder relevant, behalve als je uit het zadel gaat.
Of heeft iemand andere ervaringen?

Zonder tas vind ik die Santos drager trouwens heel fraai, maar ja, die koop je niet om er vervolgens niks aan te hangen...

Sjors
Leon, bedankt voor het mooie plaatje. Ik weet helaas niet hoe ik in dit forum foto's in mijn bericht kan plaatsen, anders had ik er een van mijn beladen fiets bijgezet (wie laat dit even weten?). Dan was het wellicht voor de meeste reageerders ook duidelijk dat de fiets in deze configuratie niet steigert, ook niet op de steilste klimmetjes in de Pyreneën, van meer dan 20 %.
Het geringe extra gewicht wordt duidelijk gecompenseerd door de voordelen. En ik begrijp natuurlijk dat veel mensen niet snel afstappen van hun vertrouwde formule om iets anders te proberen. Ik ben echter nieuw in het wereldje van lange afstandfietsers en heb nog een frisse kijk op een aantal zaken...
wimmo17 schreef:Ik weet helaas niet hoe ik in dit forum foto's in mijn bericht kan plaatsen,
Net zoals in zovele fora op internet...
wimmo17 schreef:anders had ik er een van mijn beladen fiets bijgezet (wie laat dit even weten?).
Zie hier...?
wimmo17 schreef:Ik ben echter nieuw in het wereldje van lange afstandfietsers en heb nog een frisse kijk op een aantal zaken...
Anderen hebben juist weer veel ervaring. Ik zou de inbreng van Sjors en Leon zeker niet onderschatten over de verdeling van het bagagegewicht. Al doende leert men...
Leo van Lierop schreef:Met een 2.3 Kg vind ik de tassen behoorlijk zwaar.
Volgens mij zelfs zo'n 3 kg. En een inhoud van 48 l. De achterfietstassen van Ortlieb wegen vanaf 1,5 kg en de inhoud is 40 l.

Conclusie lijkt me duidelijk: ongeschikt.
Ik heb de laatste fietsreizen enorm bespaard op gewicht en volume.
Ik gebruik nu gewoon een lichtgewicht waterdichte compressiezak van 40liter.
Die weegt bijna niets, ik heb verder geen fietstassen/zadeltas/stuurtas,...
Wel fiets ik met een camelbak mule op mijn rug, dat vind ik zelfs prettig.
Zo kan ik een dikke 45liter aan volume kwijt.
De tent verdeel ik in mijn rugzak en de grote tas. Slaapmat steekt in mijn bidonhouder.
Jan Eleveld schreef:
Leo van Lierop schreef:Met een 2.3 Kg vind ik de tassen behoorlijk zwaar.
Volgens mij zelfs zo'n 3 kg. En een inhoud van 48 l. De achterfietstassen van Ortlieb wegen vanaf 1,5 kg en de inhoud is 40 l.

Conclusie lijkt me duidelijk: ongeschikt.
En de gewone Ortliebs vind ik al onacceptabel zwaar... Bovendien twijfel ik nogal aan de voordelen van een brede tas tov van smalle. Een beetje tegenwind en je fiets is niet meer vooruit te branden.

De onderwerptitel vind ik daarom nogal overtrokken. Je mag best blij zijn met een tassenset, maar om perfect te zijn zou een fietstas een massa van 0,0 kg moeten hebben en de aerodynamica van de fiets sterk verbeteren.

Grtjs, Waltertje - Radical
Mijn onderwerptitel was natuurlijk mede bedoeld om aandacht te trekken en kritische geesten te prikkelen. Dat is gelukt, maar dat mensen zoals Jan E. dan meteen zaken als gewicht op een onheuse manier in de discussie te betrekken, vind ik minder geslaagd.
Als ik de officiële cijfers van Ortlieb gebruik, kom ik voor de M22 op 47,4 g per liter pakvolume. Voor de Backroller classic is dat 47,5 g/l en voor de Bike packer classic zelfs 52,0 g/l. Mijn 'perfecte' tas steekt hier dus veel gunstiger af dan Jan en Leo willen doen geloven.
Verder heb ik er nog wat overbodige riemen afgesneden, dus het werkelijke gewicht komt zelfs nog lager uit, nl. op 1930 g, wat 41,0 g/l pakvolume oplevert. Aanzienlijk minder dus dan de normale fietstassen.
Dat de tassen wat meer wind vangen, is duidelijk. Echter duidelijk minder dan een lowrider plus een stel voortassen. Bovendien waren mijn belangrijkste criteria anders, aangezien ik de relatief geringe invloed van een klein beetje meer windaangrijpingsvlak niet vond opwegen tegen de voordelen die ik heb genoemd.
Ik heb met dit topic geprobeerd een positieve bijdrage te leveren aan de mogelijkheden om een fiets optimaal te configureren voor een lange tocht. Dat mensen een andere mening over mijn 'perfecte' tassen kunnen hebben, daar heb ik geen enkele moeite mee. Wel met het feit dat ze onjuiste gegevens in de discussie betrekken of conclusies trekken die nergens op zijn gebaseerd.
Ik was zes weken en vierduizend km erg tevreden over mijn tassen en ben dat nog steeds. Als je ze eens wilt bekijken of proberen, dan ben je welkom. Graag wel je open mind meebrengen en je vooroordelen thuislaten...
Ik denk dat ik het met iedereen wel zo ongeveer eens ben. Ik ben juist meer en meer op zoek naar manieren om minder volume en minder gewicht mee te nemen. Dan zijn tassen van 47 liter nodeloos groot, en zijn deze ook nog eens nodeloos zwaar. Het zwaartepunt ligt bovendien onplezierig ver naar achteren. Voor mij zijn de goedkopere en lichtere Ortlieb City line tassen op dit moment het meest aantrekkelijk, al zou ik er graag nog wat gewicht vanaf hebben.
Wim
wimmo17 schreef:Mijn onderwerptitel was natuurlijk mede bedoeld om aandacht te trekken en kritische geesten te prikkelen. Dat is gelukt, maar dat mensen zoals Jan E. dan meteen zaken als gewicht op een onheuse manier in de discussie te betrekken, vind ik minder geslaagd.
De Backroller City is lichter voor hetzelfde volume. In dit geval ben jij dus degene die de verkeerde vooroordelen aanhaalt.
wimmo17 schreef:Leon, bedankt voor het mooie plaatje. Ik weet helaas niet hoe ik in dit forum foto's in mijn bericht kan plaatsen, anders had ik er een van mijn beladen fiets bijgezet (wie laat dit even weten?). Dan was het wellicht voor de meeste reageerders ook duidelijk dat de fiets in deze configuratie niet steigert, ook niet op de steilste klimmetjes in de Pyreneën, van meer dan 20 %.
Hallo Wimmo,
Ik ben kritisch, maar sta altijd open voor nieuwe ideeën.
Ik ben daarom erg benieuwd naar een foto, in verband met de gewichtsverdeling.
Ik heb zelf met de normale tassen al bijna last van mijn hakken (schoenmaat 45) die tegen de tassen komen. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou opgelost is.
Robertjan heeft een link geplaatst naar hoe je plaatjes kunt plaatsen. Als je het lastig vind kun je me ook wel een foto mailen, dan regel ik het wel even. Mijn mailadres vind je via de www-knop direct onder deze tekst.
Groet,
Leon
De Backroller City komt met zijn 40 liter en 1520 gram, uit op 38 gram per liter. Die maat is ruim voldoende voor vrijwel iedere tocht, alleen het gewicht kan nog wat lager.
De Poolse tassen Crosso Twist in de maat small (35l, 1150gr.) komen met hun inhoud en hun 32,9 gram/liter nog het meest in de buurt voor mij.
Robertjan schreef:De Backroller City komt met zijn 40 liter en 1520 gram, uit op 38 gram per liter. Die maat is ruim voldoende voor vrijwel iedere tocht, alleen het gewicht kan nog wat lager.
De Poolse tassen Crosso Twist in de maat small (35l, 1150gr.) komen met hun inhoud en hun 32,9 gram/liter nog het meest in de buurt voor mij.
Het valt met op dat al die tassen toch wel erg zwaar zijn in vergelijking met ligfietstassen. Mijn setje Radical banaantassen van 55 liter weegt inclusief waterdichte voering ongeveer 1100 gram. 20 g/l dus. En dat terwijl de banaanvorm van deze tassen niet zo gunstig is voor de massa/volumeverhouding (aerodynamisch wel erg gunstig, overigens). Tassen voor gewone fietsen zouden toch niet veel veel zwaarder hoeven zijn. Waar zou dat aan liggen?

Grtjs, Waltertje
Ophanghaken en versteviging maken veel uit. Ik denk dat die Crosso tassen met hun klassieke stalen haken daar ook hun gewichtsvoordeel uit halen. Overigens zou Ortlieb met een tas van het model van de City line en het materiaal van de Plus serie ook nog eens ruim 200 gram kunnen besparen en uitkomen op 1300 gram voor achtertassen. Dat is al heel; wat mooier dan de 1900 gram van de Backroller Classic. Ik heb ze erover geschreven, maar het ultralight licht moet nog gloren bij hen, lijkt het. Mij lijkt dat ze zonder verschrikkelijke ingrepen zo'n Cty Plus dan ook nog wel kunnen laten vermageren tot ongeveer een kilo. Maar 1300 gram maakt mij ook al erg blij.
Wim
Hier de foto van Wimmo's fiets.
Het lijkt mij een kwestie van veel geluk gehad met de stabiliteit. Het is een bewijs ervoor dat stabiliteit van een fiets niet eenvoudig te definieren is.
Er zit natuurlijk wel veel gewicht op het achterwiel, want de spullen achter de achteras hefbomen ook nog wat gewichtvan de vooras weg, die dan weer "dubbel" op de achteras terechtkomen. Spaakspanning goed houden dus.
Afbeelding
Hij heeft natuurlijk wel het geluk van de lange liggende Idworx achtervorken.
Wim