Ik zit eraan te denken een nieuwe jas te kopen o.a. voor het fietsen en vroeg me af wat jullie ervaring is met jassen? Voorzover ik het kan zien zijn er drie categorien: hardshells (jas), softshells (soort fleece achtig) en regenjasjes. Om voor mijzelf duidelijk te krijgen welk type jas voor fietsen het handigst is (ik heb totutoe gewoon in mijn normale jas gefietst) de vraag wat voor soort jas jullie meenmen op reis om je te beschermen tegen kou en regen en in welke mate verschilt dit per land?
Hallo Pascoa,
Natuurlijk verschilt dit per land. Als ze in de zomer naar Spanje gaat neem je een superlicht regenjasje mee dat je in voorkomende gevallen de dag door helpt, maar je hoopt dat je het niet nodig hebt. Ga je in het vroege voorjaar naar Ierland dan is iets degelijks aan te bevelen.
Zelf heb ik naast het dunne ding alleen meer een zwaar bergsportjack, wat meestal te zwaar is voor fietsreizen, daarom vind ik dit ook wel een interessante vraag.
Dus ik herformuleer: wat voor jas neem je mee als je op reis gaat waar het hopelijk af en toe kortebroekenweer is, maar het ook dagenlang rond 10 graden buiïg kan zijn?
Leon