Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tgv met fiets, zonder hoes - Forum Wereldfietser

tgv met fiets, zonder hoes

Hallo

Een fransman vertelde mij ooit (ik denk zomer 2006), dat er in Frankrijk enkele uitzonderlijke tgv-lijnen zijn waarop de fiets in zijn geheel mee kan en mag. Niks demonteren, niks fietshoes... Eén ervan was nantes-bordeaux, kan ik mij nog herinneren.

Kan iemand dit bevestigen, of, als het echt niet anders kan, weerleggen?
Het zou mij eigenlijk verbazen aangezien ik het niet vind in het forum of landeninfo.

Groetjes, Lars
Beste Lars,

Kijk op dit forum bij Fiets en Trein. Er is diverse malen over dit onderwerp geschreven.

Er zijn in Frankrijk twee types TGV's:
1) fietsen kunnen gedemonteerd en ingepakt mee in een omvang van 120 X 90. De fiets moet worden geplaatst in een van de grote bagagerekken. Extra kosten voor de fiets: geen. Reserveren voor de fiets is niet mogelijk.
2) fietsen kunnen ongedemonteerd en onverpakt mee. De fiets moet worden geplaatst in een rek in rijtuig 8 (helemaal aan het begin of einde van de trein). Kijk op bord met de "composition" van de trein in de vertrekhal of op het perron. Het aantal fietsplaatsen is beperkt: in de regel is er plaats voor 6 fietsen. Reserveren is voor de fiets is verplicht. de kosten zijn 10, - Euro.

In alle TGV's die vanaf Brussel-Zuid vertrekken kunnen alleen verpakte en gedemonteerde fietsen mee. (TGV type 1)

In ongeveer de helft van de TGV's die vanaf Rijsel (station Lille-Flandres) vertrekken kunnen fietsen onverpakt en ongedemonteerd na reservering mee. (TGV type 2)

Rijsel is nu nog bereikbaar via een overstap in Antwerpen-Centraal, maar als de Benelux-treinen naar Brussel worden omgezet naar HSL, dan is in deze treinen geen overpakt en ongedemonteerd fietsenvervoer meer mogelijk. De planning was begin van de nieuwe dienstregeling in december 2010, maar het ziet er naar uit dat dit niet wordt gehaald. Hoera!

Kijk op de site van de Franse spoorwegmaatschappij: http://www.velo.sncf.com
Helaas alleen in het Frans. Je ziet een aantal bepalingen en mogelijkheden.
Zoek een reisroute door met je muis te klikken op "rechercher un horaire".
Klik nu op "en savoir plus".
In treinen met een fietspictogrammetje kunnen fietsen mee.

Voor advies over een reisroute en reserveringen vanuit Nederland: http://www.treinreiswinkel.nl
Je kunt ook hun reiswinkels in Amsterdam of Leiden bezoeken: zie de site. Doe dat wel zo vroeg mogelijk in de morgen, want 's middags kan het druk zijn

Succes!

Bert Sitters
Dankjewel Bert!
Maar behalve demonteren en verpakken, kan ik ook niet zo heel goed reserveren...
Of kan dat bvb ook een (of enkele) uurtje(s) voor de trein vertrekt, aan het loket? Als je geluk hebt wellicht wel?

In augustus ga ik zeker richting Pyreneeën maar heel graag nam ik Portugal erbij. In dat geval moet ik waarschijnlijk een stukje treinen.

Groetjes, lars
Als je geluk hebt wel!
Houd er rekening mee dat augustus echt vakantietijd is voor de Fransen.
Ik weet niet wat je reisroute is. De fiets kan in Frankrijk ook mee in veel regionale treinen. Darvoor geldt geen reservering en het fietsvervoer is gratis in deze treinen.
Woon je Gent? Ga dan eens naar het station van Rijsel voor meer informatie.