Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visa - wat als je langer blijft zonder visa? - Forum Wereldfietser

Visa - wat als je langer blijft zonder visa?

Hoi,

We zijn op dit moment bezig met het kijken naar visa regelingen voordat we een rondje om de wereld gaan fietsen. Hier is veel informatie over te vinden. Ik vroeg me alleen het volgende af... wat zou er gebeuren als je met je fiets het termijn van je visum overschrijft? Je bent dan al wel in het land..

Ik kan me namelijk voorstellen dat sommige landen bijvoorbeeld 30 dagen geven terwijl je er wel 60 dagen wilt zijn. Indien je gewoon lekker door fiets en je komt bij de grenspost dan zetten ze je het land uit en dan ben je helemaal waar je zijn wilt :-)

Wie heeft hier ervaring mee ?

Gr,
Helaas, zo werkt het niet. Bij de grens kijken ze hoeveel dagen je visa is verlopen en dan krijg je een 'vette' naheffing (hoeveel hangt af per land).

Hoe dit te voorkomen? Meestal krijg je aan de grens een visa voor 30 dagen maar bij sommige landen kun je een visa voor 60 dagen krijgen als je die van te voren aanvraagt bv bij de desbetreffende ambassade 1 of 2 landen voordat je het land in fietst. Dan moet je wel weer rekening houden met de 'houdbaarheid' van je aangevraagde visa. Dat verschilt ook weer per land. Soms moet het binnen 3 maanden ingaan, soms binnen 6 maanden of nog anders :D

Of je kan je visa verlengen als je al in het land zelf bent.

Je hebt dus nog iets meer uit te zoeken voor je visaplanning (= voorpret!)

(een flink aantal pasfoto's meenemen op wereldreis kan ook geen kwaad :D)
Die pasfoto's liggen al klaar :-) en helemaal eens met de voorpret. Wat een enorm genot om uberhaupt hier al reeds over te mogen dagdromen.

Ben wel erg nieuwsgierig naar praktijk voorbeelden...

Wel een eng woord visaplanning ! terwijl je in alle vrijheid op zo'n onverharde weg door zo'n landschap rijd....
Hoi Marcel,

Ik heb het een keer gedaan, bewust, in China.
Ik had een tibetaans visum van 28 dagen welke omgezet zou moeten kunnen worden in een chinees visum. Ik kwam van Nepal en ging naar Laos. Onderweg heb ik het 2 x geprobeerd te verlengen maar kreeg nul komma nul medewerking.
Toen heb ik bewust, door gewoon door te fietsen richting grens met Laos, mijn visum met 28 dagen ' overstayed '
Ik wist op voorhand al dat de boete 50 euro per dag dat je visum verlopen is zou zijn maar had onderweg ook gehoord dat er wel over te 'onderhandelen' valt. Uiteindelijk moest ik vanaf de grens terug naar een plaats, 150 km, daar naar de politie welke voorstelde om 200 euro te betalen, daarvoor kreeg ik dan 7 dagen om het land te verlaten.

Succes !
In Thailand kreeg ik ook een boete (weet niet meer hoe veel), meestal is het een boete maar ik vermoed dat je in sommige landen ook gewoon de bak in gaat. En je loopt het risico om nooit meer het land in te mogen (niet altijd een ramp maar soms wel).

Het is wel een raar idee idd dat je alle vrijheid op de fiets hebt maar toch steeds een rekening moet houden met een visum, wat soms kan leiden tot stress of haast, helaas is er voorlopig hier geen oplossing voor, maar de EU en de euro is al een goed start vind ik.

Succes en geniet van je voorpret.
Zowel in Myanmar als in Nepal ben ik wel eens te lang blijven hangen. Ik moest gewoon bijbetalen. Maar ik ken wel andere fietsers die een dag in de bajes hebben gezeten en die het nooit meer zouden doen.