Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Rome: welke fiets? - Forum Wereldfietser

Naar Rome: welke fiets?

Hoi, ik ben nieuw hier.

Na even rondgekeken te hebben op dit forum (en wat verhalen te hebben gelezen over mensen die de halve wereld over zijn gefietst) vrees ik dat mijn vraag wat kinderachtig over komt, maargoed, ik waag het er op:

Ik ben van plan om in de zomervakantie naar Rome te fietsen. Een goede fiets ontbreekt echter nog. Ik wil zoveel mogelijk over verharde wegen fietsen. Wat voor soort fiets kan ik het beste aanschaffen? Welke merken zijn goed, op welke dingen moet ik letten?

Helaas is mijn budget wat beperkt (student, geen puissant rijke ouders). Max. zo'n 400 euro. Denk dus dat het iets 2de hands wordt.

Ik ben dus opzoek naar iets eenvoudigs, dat goed remt en niet om de haverklap kapot gaat.

Alle tips zijn welkom.

Voor dat bedrag kun je nog steeds een mooie fiets kopen, maar je moet dan wel even goed om je heen kijken. Kies in elk geval voor een mooie gebruikte fiets en niet voor een goedkope nieuwe.

Dit topic is een soortgelijke aan jouw vraag.

Dit topic gaat over nieuwe fietsen, maar biedt wel informatie over modellen en merken. Deze zijn vaak ook als gebruikte fiets te krijgen.

Hopelijk heb je hier alvast wat aan. Ik weet niet waar je woont, maar hier in de buurt zijn er meerdere goede fietsenwinkels die een rijk assortiment hebben aan gebruikte fietsen.

Als je naar Italie gaat zorg dan in het geval van een 2e hands fiets dat je een aantal dingen controleerd;

1. Remmen; blokjes en kabels
2. Ketting; nieuwe ketting betekend ook nieuwe tandwielenset achter (niet alleen nieuwe ketting anders heb je kans dat je ketting gaat 'slippen' als je er kracht op moet zetten)
3. Ophangpunten bagagedragers; wat oudere bagagedragers hebben vaak maar 1 punt onder het zadel ergens terwijl een tweepuntsverbinding veel stabieler en sterker is
4. Verlichting; zorg dat je verlichting werkt en neem nog een lampje voor op je hoofd mee van bv Petzl (zorg ook voor een gekleurd hesje met reflecterende strepen als je door tunnels moet)

mocht je de Paul Benjaminse route gaan doen, lukt dat best met een gewone hybride met een voldoende klein verzet voor de alpen. route gaat niet echt off the road dus geen speciale fiets voor nodig. kijk eens bij snel in utrecht. daar hebben ze nog wel eens een goede tweede hands.
succes,
paula

In het komende nummer van de Wereldfietser staat een artikel over tweedehandsfietsen. Je krijgt het rond 10 januari in de bus.

Kan niet wachten. Op de een of andere manier heb ik het vorige al weer lange tijd uitgelezen :wink: .
De veelgelezen Paul Benjaminse meldt dat hij een hybride heeft gebruikt. (Gazelle Medeo). Ik zelf ben ook van plan om komende zomer naar Rome te fietsen en wil daarvoor een Gazelle Genève gebruiken. Misschien komen we elkaar wel tegen.

Ik ben idd van plan om de route van PB te nemen. Uit enkele reisverslagen die ik op internet gelezen heb, heb ik geconcludeerd dat een hybride-fiets het meest voor de hand ligt.

wat betreft dat magazine (Wereldfietser): is dat gewoon in de winkel (welke winkel) te krijgen? Ik woon in Tilburg, daar zit geloof ik een reisboekenwinkel (Atlas). Wellicht dat ze hem daar hebben?

nog een vraag: wbt de remmen. Ik las in één van de reisverslagen die ik op internet gevonden heb, over twee mensen die beide een (Giant) fiets bezaten met rollerbrakes. In de Alpen kregen zij beide echter grote problemen met die remmen (oververhitting). Komen deze problemen vaker voor? Zijn rollerbrakes daarom per definitie af te raden in bergachtige gebieden?

Rollerbrakes als in trommelremmen? Ja die zijn ongeschikt. Die dingen worden i.d.d. vrij warm en je weet niet hoe goed het gaat met ze, aangezien ze in een afgesloten ruimte zitten.
Ook is het onderhouden onderweg lastiger dan bij open remmen.

Volgens mij komen rollerbrakes vrijwel alleen voor in combinatie met een naafversnelling en die is ook minder geschikt om mee in de bergen te fietsen. In het gunstigste geval heb je dan 7 versnellingen en daarmee een veel minder groot bereik. Dat wordt dan geheid lopen op de Splügenpas.
Als je je fiets gaat beladen met kampeerspullen, moet je rekening houden met zo'n 25 kg bagage en dan is een heel klein verzetje wel ideaal.
Mijn advies: zoek een fiets met een derailleurversnelling, liefst een met drie kettingbladen vóór (achter varieert van 6 tot 9) en velgremmen of cantilever-remmen of V-brakes.

nee, het ging niet over een fiets met naafversnelling. het betrof een giant tourer met 21 versnellingen (klik hier voor meer details)

Maar nog even over dat magazine (Wereldreiziger): is dat ergens te koop? En zo ja, waar?

Hoi Doris,

De eenvoudigste manier om aan het blad De Wereldfietser te komen is lid worden van onze vereniging. Dit kan via deze link:
http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... /lidworden

Het tijdschrift is ook te koop in sommige goede buitensportzaken en gespecialiseerde boekenzaken.

Lid worden kost €15,- per kalenderjaar en naast het hele mooie tijdschrift boordenvol reisverhalen, technische informatie, reisideeen, enz heb je dan eveneens toegang tot allerlei andere zaken. Zoals de vele Activiteiten die elk jaar weer opnieuw worden georganiseerd (fietstochten, kampeerweekenden, themabeurzen, informatiebijeenkomsten, cursussen, en natuurlijk de mogelijkheid om andere fietsreizigers te ontmoeten). Daarnaast hebben we een Landenbestand met fietsinformatie van vele landen. En je krijgt het wachtwoord van het ledengedeelte van onze website.

Groeten,
Marco Meijerink
vice-voorzitter De Wereldfietser

OK, je hebt gelijk. Voor mij een verrassing. Maar zoals je in de andere reacties hebt kunnen lezen, is een fiets met hetzij een naafversnelling niet geschikt en ook een fiets met rollerbrake remmen niet.
Waar je bij het kopen van een tweedehands fiets ook op moet letten is of het frame niet krom is als gevolg van een flinke val. Vooral een aluminium frame is dan nauwelijks te herstellen. Een krom frame is levensgevaarlijk bij een afdaling.
Succes.

Ok. Ik denk dat ik nu wel zo'n beetje weet op welke dingen ik moet letten. Bedankt voor alle tips.

Ik heb nog één klein vraagje: ik zie bij fietsen vaak vermelding van de framehoogte (in cm). Ik ben zelf 1.79 meter. Welke framehoogte zou voor mij geschikt zijn?

Dit licht helaas aan het model. Mountainbike achtige fietsen hebben een lagere framehoogte dan racemodel fietsen. Ik ben zelf 1.84 en heb een Expedition van 60cm. Mijn racefiets is een 64 cm. Je lengte maakt bij een normaal model een 58 to 60 cm mogelijk. Maar je goed laten informeren en vooral even een stukje fietsen op een goed model is sterk aan te raden.

na wat speurwerk op internet kwam ik zojuist de volgende vuistregel tegen (op de site van Koga Miyata): framehoogte = 0,66 × de binnenbeenlengte + 1. Voor mezelf kom ik dan uit op een framehoogte van 56,44. Ik neem aan dat ik dit het beste kan afdronden naar 57 cm.

Er staat helaas niet helemaal duidelijk bij voor welk soort fietsen deze vuistregel geschikt is. Wel staat er dat je voor mtb 8 tot 10 cm moet aftrekken van de uitkomst. Ik neem dus aan dat bovenstaande vuistregel is toe te passen op hybrides (de soort fiets waar ik naar opzoek ben)