Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corrieyairackpass - Forum Wereldfietser

Corrieyairackpass

Ok, ik ben zojuist over de Corrieyairackpass 'gereden', in Schotland.

Mijn Advies: NIET DOEN!

De foto's die er zijn van het pad vol met grote stenen, die zijn geen uitzondering. Het hele off road traject is namelijk zo. Met een bepakte vakantiefiets is het niet te doen. Ik heb praktisch het hele stuk omhoog gelopen met de fiets aan de hand. Af en toe kon je zelfs niet op het pad lopen en moest ik een stuk afsnijden over het veld.

Downhill richting Ft. Augustus kon ik op de fiets blijven, zij het met ingeknepen remmen en heel veel gehobbel. Dankzij mijn uitmuntende Marathon's (standaard 47mm) heb ik het er heelhuids van afgebracht. De complete titanium fiets was in deze ook erg prettig.

Dit was mijn langste dag ooit denk ik. Ik vertrok om 8.30 uit Aberfeldy en eindigde in Ft. Augustus om 20.45. Achteraf gezien had ik beter om kunnen rijden. Maar . . . het was ook wel weer een unieke ervaring. :D

Nu ben ik in Inverness in goede fitheid verkerend op weg naar Durness en daarna door naar Newcastle.

Van uit een internet cafe. :wink:
Oei, maar mooi dat jij en de fiets heel gebleven zijn. Geniet van het bier.
Wim
Hoi Leo,

Het is wel een overduidelijk antwoord op de vraag die ik hier een paar maanden geleden stelde.
Hoop dat je als je oud bent, er met weemoed op terugkijkt :D :D

Peter
Hoi Leo,

Fijn om te horen dat andere mensen ook kunnen toe geven dat ze niet helemaal de beste route gekozen hebben, maar daar komen wel de stoerst verhalen van :lol:

Jammer dat het niet helamaal was wat je wilden maar dat is het pad van het niet gewandeld(gefietst) pad willen lopen....

Bedankt voor het delen van deze gouw tip.

Shane's tip of the day: Hardnott pass is niet leuk met een racefiets "normaal" verzet en raceschoenen. Het verhaal luid "ken je de jongen die 3 keer van zijn fiets afviel binnen 1.5 km". Ik heb hier niet echt een stoer verhaal van, maar wel een slecht filmpje. :wink:
Ik meen dat ik dit vorig jaar ook heb uitgezocht en tot de conclusie kwam dat ik de wijze adviezen van Britse MTBers maar moets opvolgen (dont even think about it oid). Iemand die na internet te hebben bestudeerd toch met bepakking erover gaat weet dat het een k-tocht wordt, maar wel een mooi verhaal om na te vertellen.
Nou Leo... Eerlijk gezegd maak je er nu wel een uitdaging van voor me...

Ooit... :wink:
Leo,

Ben benieuwd naar de foto's. Ik begrijp dat dat lastig is vanuit een internet café maar als je weer thuis bent lukt het misschien wel?
Ik kan me nog een verhaal van (ik denk) Willem Megens herinneren, hie rook op het forum die zo'n onbefietsbare pas heeft gedaan. Ik heb daar gemengde gevoelens bij. De bikkel in mij roept 'Doen!', maar de levenservaring fluistert 'waar begin je aan'...
Ben weer thuis hoor! Hier wat foto's.

Afbeelding
De aanloop naar de Corrieyairack, het asfalt was hier prima.

Afbeelding
Einde asfalt met links het laatste huis.

Afbeelding
Hier proberen ze volhouders tegen te houden.

Afbeelding
En nog een van de boer zelf.

Afbeelding
Het eerste stuk ging nog wel, maar hier moest ik toch echt van de fiets af.

Afbeelding
Het fraaie landschap verstoord door een gekke fietser.

Afbeelding
Die brug heb ik maar niet genomen.

Afbeelding
Zoals je ziet is het behoorlijk steil, en de stenen liggen behoorlijk los. Lopen dus.

Afbeelding
Terugkijkend, hier waren de stenen behoorlijk groot en moest ik door het veld. In het veld waren ook trekkersporen die ik nog wel eens volgde.

Afbeelding
Einde van het dal. Helemaal links lopen de haarspeldbochten omhoog. De zon staat inmiddels al laag.

Afbeelding
Zo zou de gemeente Harenkarspel geen fietspad aanleggen!

Afbeelding
In de haarspeldbochten. Hier zijn werkzaamheden verricht. Maar duidelijk is dat hier gewoon losse stenen zijn neergesmeten.

Afbeelding
De top nadert.

Afbeelding
Terugkijkend op het dal, vlak voor de top.

Afbeelding
Corrieyairacksneeuw.

Afbeelding
Yes, eindelijk op de top. 760 en nog wat meters hoog!

Afbeelding
De andere kant van de top, omlaag kijkend.

Afbeelding
De weg is ietsje beter, maar dan ook ietsje.

Afbeelding
Nieuwe brug naast een oude brug. En ook weer omhoog, maar hier was wel te fietsen, zei het langzaam.

Afbeelding
Eerste blik op Ft. Augustus, hehe eindelijk. De afdaling was een lange waarbij amper boven de 10 km/h werd gereden.

Afbeelding
En Loch Ness er bij, als je dit dan weer ziet dan wordt je toch weer blij van binnen.

Uiteindelijk kon ik nog in Ft. Augustus een pizza scoren en ging op tijd de slaapzak in. De ettappe was een lange geweest van 118km van Aberfeldy af. Terugkijkend heb ik er geen spijt van dat ik dit gedaan heb. Je moet toch wat met je vrije tijd doen. :D

Later post ik nog wel wat meer foto's van mijn vakantie. Heb ook nog een stuk off road gedaan tussen Arnisdale en Kinloch Hourn. Ook heb ik me even gewaagd aan de West Highland Way, zonder succes. Tenslotte, de Great Glen Way is gewoon een goed te berijden fietspad, die kan ik je wel aanraden. :wink:
Mmm... interessant om zo'n suggestie te doen en dan een ander het uit te laten zoeken. :D

Morgen vertrek ik naar Schotland, maar met deze foto's in het achterhoofd heb ik toch ernstig mijn twijfels over deze weg.

Maar wie weet wat ik tegenkom.

Peter
Leo,

Dank je voor de foto's. Ze maken goed duidelijk wat je bedoelt.
Je hebt in mijn virtuele aantekenboek een extra stickertje gekregen: bikkel eerste klasse :wink:
Interessant paadje. Typisch iets om mee te nemen, mocht ik in Schotland gaan fietsen! Jammer dat het slechts 1 dag is (?)...
Lijkt op de paadjes die wij in Marokko nemen :wink:
Weet je, als ik zo achteraf naar die foto's kijk, dan lijkt het me inderdaad ook niet zo moeilijk. Toen ik daar was heb ik dat ook mee gemaakt. Vaak dacht ik dat het pad verder op er veel beter uit zag, eenmaal daar aangekomen werd het toch weer lopen.

De percentage van een klim, los zitten van stenen, rondheid van stenen, lagen van stenen zijn lastig te fotograferen en in te schatten op foto's, en al helemaal op Google Earth.

Wat moet je dan doen? Luisteren naar ervaringen van mountainbikers? Die zijn namelijk ook vaak subjectief. Die weten niet wat het is om met bepakking te rijden.

Ter illustratie.

Afbeelding
Dit ziet er zo uit, als of het goed te doen is.

Afbeelding
Ga je in zoomen, dan lijkt het al wat lastiger.

Afbeelding
Nog verder in zoomen, dan zie je dat de stenen los liggen en glad zijn in meerdere lagen. Tel daar bij op dat dit 7% of meer omhoog loopt...

Maar goed, er staat je niets in de weg om het zelf een keer uit te proberen. :twisted:

Nog even dit, 'Sandwood Bay' ten zuiden van Cape Wrath schijnt ook heel mooi te zijn. Weet iemand daar meer van af?
[cynisch]Dus dáárom dat sommigen hier op het forum tóch liever een 22-32 hebben dan een 48-11.[/cynisch]

Leo; met dat inzoomen, maak je het pad eigenlijk alleen maar weer interessanter... :wink: :D
Mocht je nog eens in zuid-Spanje besluiten te gaan fietsen, dan kan ik je de Pico Veleta aanbevelen. Hetzij vanuit Capileira, hetzij vanuit Trevelez. Van ca. 1400m naar ca. 3400m. Beginnend geasfalteerd en overgaand via netjes onverhard tot soortgelijke trajecten als Corrieyairackpass.
@ Leo,

Ziet er nog steeds uit als de sommige paden van ons in Marokko :wink:
Sandwood bay? Na de zomer kan ik je er meer over vertellen
Zwaar, maar je hebt wel wat om te vertellen! Leuk toch, dit soort paden?