Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets met elektrische motor - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets met elektrische motor

michel de ruyter schreef:Een vakantie fiets moet natuurlijk een hybridefiets zijn. Bergje op motor bij. Bergje af batterij opladen met de naafdynamo. Wet van behoud van energie dus het moet met een klein, licht batterijtje kunnen.
Lijkt me best lekker in de bergen. :?
Michel
Dat is hetzelfde als een dynamo aansluiten op de aandrijfas in een elektromotor. Klinkt leuk, maar werkt niet..
Hoezo 3 km erop en 3 km eraf? Wielrenners met een mechanische doping rijden ook geen 3 km.
Het is geen gesloten energie systeem. Hoe komt het dan dat hybride auto's zuiniger zijn? Door te trappen lever je energie.
Bergaf lijkt me dat je best met weinig inspanning een flinke dynamo kunt aandrijven. Ga je misschien geen 80 maar 30 sowhat.
Vergelijk het met fietsen met mijn vriendin. Ik ben sterker dus ik ben het eerste boven aan de berg. Maar zij durft of kan meer en gaat harder naar beneden. Meestal zijn we ongeveer gelijktijdig de berg over. Maar ik denk dat ik de minste inspanning geleverd heb omdat ik makkerlijker omhoog ga. Als zij nu zo'n motortje heeft....
Michel
michel de ruyter schreef:Hoezo 3 km erop en 3 km eraf?
tja, dat krijg je met een educatie voertuigtechniek. Perpetuum mobilees worden dan nooit meer hetzelfde ;)
michel de ruyter schreef:Hoezo 3 km erop en 3 km eraf? Wielrenners met een mechanische doping rijden ook geen 3 km.
Het is geen gesloten energie systeem. Hoe komt het dan dat hybride auto's zuiniger zijn? Door te trappen lever je energie.
Bergaf lijkt me dat je best met weinig inspanning een flinke dynamo kunt aandrijven. Ga je misschien geen 80 maar 30 sowhat.
Vergelijk het met fietsen met mijn vriendin. Ik ben sterker dus ik ben het eerste boven aan de berg. Maar zij durft of kan meer en gaat harder naar beneden. Meestal zijn we ongeveer gelijktijdig de berg over. Maar ik denk dat ik de minste inspanning geleverd heb omdat ik makkerlijker omhoog ga. Als zij nu zo'n motortje heeft....
Michel
Als je regelmatig autotests leest weet je dat het met die zuinigheid van hybrides best tegenvalt.
Als het volgende week regent zal ik je misschien wel een voorrekenen waar de joules als sneeuw voor de zon verdwijnen met een hybridefiets.
Leon
Je vakantiefiets voor €1100 elektrisch bij Snel:
http://www.sneltweewielers.nl/fietsen/elo/index.php
windinderugfietser schreef:Je vakantiefiets voor €1100 elektrisch bij Snel:
http://www.sneltweewielers.nl/fietsen/elo/index.php
Complimenten aan Snel, dit ziet er erg goed uit! Plak een sticker van Son op de motor en doe tassen achterop en ik, als non-Son-kenner, zou zweren dat Tante Toos heeft getraind als een beul :D
Leon
Leon schreef: Plak een sticker van Son op de motor

Als er een sticker op zit is het geeeen SON ;)
Het is een trend aan het worden, heel veel mensen houden er niet meer van om jezelf eens flink in te spannen een flinke rit tegen wind met het zweet op je rug en dan terug twee maal zo hard en heerlijk na die zware heenrit.
Nee de aankomende generatie wil alles zo makkelijk mogelijk en het moet het liefst vanzelf gaan maar vergeten hierbij dat je zo totaal geen conditie opbouwen.
Waar zon e-bike wel perfekt voor is dat zijn de ouderen, lichtgehandicapte oftewel mensen die niet meer de kracht hebben om op een normale fiets een leuk fietstocht te rijden vandaar trapondersteuning.
Maar ik heb een buurvrouw van 76 die nog op een fiets fietst zelfs zonder versnellingen en toch ritten maakt van zon 10 kilometer heen en 10 kilometer terug en daar heb ik respekt voor niet voor die jongerren die te lui zijn om zich in te spannen maar ook dit is een trend als gevolg van de welvaart ondanks de zogenaamde econmische crises
zwartekees schreef:Het is een trend aan het worden, heel veel mensen houden er niet meer van om jezelf eens flink in te spannen een flinke rit tegen wind met het zweet op je rug en dan terug twee maal zo hard en heerlijk na die zware heenrit.
Nee de aankomende generatie wil alles zo makkelijk mogelijk en het moet het liefst vanzelf gaan maar vergeten hierbij dat je zo totaal geen conditie opbouwen.
Kun je dat enigszins onderbouwen, of zuig je het ter plekke uit je duim?

.tsooJ
Je weet toch dat nieuwe generaties altijd verschrikkelijk zijn. De goede moraal is totaal weg en alles gaat naar de klote. Dat soort gedachten hebben iets te maken met het ouder worden volgens mij, dus waarschijnlijk niet uit de duim gezogen maar uit de rollator :D

Daarnaast moet de nieuwe generatie waarschijnlijk ook zo hard werken om de oudere generaties te ondersteunen dat wat hulp van een motor wel op zijn plaats is.
JanWillem schreef:Daarnaast moet de nieuwe generatie waarschijnlijk ook zo hard werken om de oudere generaties te ondersteunen dat wat hulp van een motor wel op zijn plaats is.
:D
Dankzij frauderende Grieken, Hongaren, Portugezen, Spanjaarden en Italianen kunnen we vast een elektrische fiets dan niet meer betalen..
Alien schreef:
zwartekees schreef:Het is een trend aan het worden, heel veel mensen houden er niet meer van om jezelf eens flink in te spannen een flinke rit tegen wind met het zweet op je rug en dan terug twee maal zo hard en heerlijk na die zware heenrit.
Nee de aankomende generatie wil alles zo makkelijk mogelijk en het moet het liefst vanzelf gaan maar vergeten hierbij dat je zo totaal geen conditie opbouwen.
Kun je dat enigszins onderbouwen, of zuig je het ter plekke uit je duim?
.tsooJ
Ooit van achterbankgeneratie gehoord? Sommige dingen hoef je van mij niet te onderbouwen, al zullen er altijd mensen zijn die een bewijs eisen dat het waterpeil is gestegen nadat de dijken zijn doorgebroken.
Leon
Ik begeleid wandeltrektochten, al flink wat jaren. In den beginne waren we ook meer aan het afzien in de vorm van het zelf meetorsen van de helahola en dachten dat het vakantie was. Deze reizen bestaan allang niet meer. En nu vind ik het zelf ook niet onaardig als er een douche aan het einde van de dag op mij wacht. - en een glas met wat lekkers op een terras - Maar het is geen voorwaarde, dat is het voor veel van mijn deelnemers inmiddels wel. Dus een achterbankgeneratie? Noem er ook de voorbankers bij.
En is 'presteren' altijd het zweet op de rug en elders hebben staan? Mwahh.
Is vakantie presteren?
Ik denk kom maar op met de E ondersteuning, het zal vast super functioneel en betaalbaar zijn als ik over 30 jaar in de 80 ben. En dan wil ik hopenlijk nog steeds hetzelfde doen als waar ik nu zo gek van ben. Super toch?
Leon schreef:Ooit van achterbankgeneratie gehoord? Sommige dingen hoef je van mij niet te onderbouwen, al zullen er altijd mensen zijn die een bewijs eisen dat het waterpeil is gestegen nadat de dijken zijn doorgebroken.
Leon
Volgens mij zijn het vooralsnog vooral de net iets te rijke veertigers die zich tijdens hun zondagse tochtje over de dijk vooral niet te veel willen inspannen. Een twintiger zie ik nog niet zo snel op een electrische fiets zitten. Als die 'luie' jongere zich niet wil inspannen, dan zit 'ie uberhaupt niet op de fiets, maar achter de computer.
Wat is er mis met vooruitgang?

En tussen de mensen die kritiek hebben op de "fiets met ondersteuning" of de mensen die zo'n ding aanschaffen zijn er vast een aantal die een auto hebben en daarmee ook de boodschappen doen.
Leon schreef:Ooit van achterbankgeneratie gehoord?
Jazeker, maar ik denk dat je hier de patatgeneratie bedoelt. De achterbankgeneratie is zelf niet schuldig aan het gedrag van hun ouders.
Sommige dingen hoef je van mij niet te onderbouwen, al zullen er altijd mensen zijn die een bewijs eisen dat het waterpeil is gestegen nadat de dijken zijn doorgebroken.
Die mensen zijn dom; ze vragen om bewijs terwijl dat al geleverd is. Wat ik doe is vragen om een onderbouwing bij een zeer grove generalisatie. Is dat teveel gevraagd? Dan beticht ik bij deze de stellingnemer van hypocrisie; over luiheid gesproken, zeg!

.tsooJ
Alien schreef:
Leon schreef:Ooit van achterbankgeneratie gehoord?
Jazeker, maar ik denk dat je hier de patatgeneratie bedoelt. De achterbankgeneratie is zelf niet schuldig aan het gedrag van hun ouders.
Sommige dingen hoef je van mij niet te onderbouwen, al zullen er altijd mensen zijn die een bewijs eisen dat het waterpeil is gestegen nadat de dijken zijn doorgebroken.
Die mensen zijn dom; ze vragen om bewijs terwijl dat al geleverd is. Wat ik doe is vragen om een onderbouwing bij een zeer grove generalisatie. Is dat teveel gevraagd? Dan beticht ik bij deze de stellingnemer van hypocrisie; over luiheid gesproken, zeg!
.tsooJ
Een aardige onderbouwing stond vorige week nog in alle media:
http://ajn.artsennet.nl/Artikel/Schoolk ... eleden.htm
Maar het was niet de eerste keer dat we zulke berichten lezen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezond ... gaan.dhtml
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... e_conditie
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 062008_109
http://www.sports-media.org/sportsmedia ... 7&Itemid=2
Dat ik niet verbaasd ben noem ik empirische waarneming.
Leon
't Is een kunst in onze moderne (Westerse) wereld fysiek gezond te zijn en de voordelen van onze huidige technologie te gebruiken. 't Is niet omdat veel mensen daar niet in slagen, dat ze lui zijn. Mensen kunnen nu eenmaal ook andere prioriteiten hebben...

Dat de algemene fitheid lager ligt is volstrekt normaal aangezien er gewoon minder fysieke arbeid nodig is in het gemiddelde leven in onze regio's. Een jongere die iedere dag 30 km naar school loopt zal ook fitter zijn dan een jongere die iedere dag 5 km naar school loopt omdat die dichterbij woont. Die laatste is daarom niet lui en ik betwijfel dat die eerste nog 25 km extra zou doen als die ook zo dicht woonde...

Die mensen die verwachten op één dag 100 km af te leggen met een of ander technologisch hoogstandje (een ding met oa 2 wielen dat ook uw bagage draagt!) ipv gewoon zelf alles op de rug te dragen en 20 km per dag af te leggen te voet, dat zijn pas luiaards! ;)

Iedereen moet zelf maar uitmaken wat die wel of niet wil gebruiken en soms zal een elektrische fiets zeer praktisch zijn, soms ook totaal overbodig... Voor mijn part doen ze maar, zolang ze die dingen opladen met groene stroom is het in ieder geval nog steeds veel beter dan een bromfiets! ;)

Lijkt mij wel handig wanneer het nodig is net iets verder, net iets sneller of net iets passiever ergens te geraken met de fiets.
Leon schreef:Een aardige onderbouwing stond vorige week nog in alle media:
http://ajn.artsennet.nl/Artikel/Schoolk ... eleden.htm
Maar het was niet de eerste keer dat we zulke berichten lezen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezond ... gaan.dhtml
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... e_conditie
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 062008_109
http://www.sports-media.org/sportsmedia ... 7&Itemid=2
Dat ik niet verbaasd ben noem ik empirische waarneming.
Ik noem dat anekdotische redenering, maar goed. Dank voor de onderbouwing.

Nu maar eens afwachten of over enige tijd de fietser mét of zònder trapondersteuning de paria onder de wereldfietsers is, en we zullen weten of deze zeer algemene mindere fitheid een symptoom is van een heersende mentaliteit.

.tsooJ
We zijn inmiddels twee jaar verder en ik was benieuwd of er al mensen zijn die inmiddels een vakantiefiets hebben met trapondersteuning.

Ik vind de fietsen die op de markt komen en een beetje sportief zijn er nog steeds uitzien of het fietsen zijn voor gehandicaten, óf als een gewone fiets waar een onhandige accu en grote motor is op gemonteerd. Soms kom je wel echte doorbraken (fiets innovatie award 2012) tegen zoals het RemovE systeem van Batavus, dat de accu heeft geintegreerd in de kettingkast. Zo ben je én van een lelijke accu aan je frame of je bagagedrager af, én het zwaartepunt van dit zware onderdeel zit op de beste plaats van de fiets namelijk onderaan.

De bediening aan het stuur. Die heeft de afgelopen twee jaar ook een ontwikkeling doorgemaakt naar veel intuitiever en logischer. De betere zien er uit als een ietwat grote fietscomputer met een eenvoudige bediening.

Dan nog de motor. Ik kom motoren tegen bij de trapas, in de vooras en in de achteras. Die bij de trapas zien er gewoon niet uit. Dan dus in de voor- of achteras.
Motoren in de achteras gecombineerd met een shimano-tandwielen zoals van de firma Bionx hebben bij mij tot nu toe de voorkeur ondanks dat ik de motor te ver vind uitsteken bij de tandwielen.
Als Rohloff nou eens zijn naafversnelling wist te combineren met een elektrische motor zou dat écht een doorbraak zijn.