Additionally, paste this code immediately after the opening tag: probleem montage fietsstandaard - Forum Wereldfietser

probleem montage fietsstandaard

hallo,

ik ben op zoek naar een geschikte fietsstandaard voor montage achter de bracket, waarbij er voldoende plaats is voor de kabel van m'n voorderrailleur, die van langs onderen komt.
Type Pletscher Zoom is moeilijk, gezien het bevestigingsplaatje geen ruimte laat voor de derrailleurkabel.
Is er iemand die een model kent dat daar wél rekening mee houdt?

Montage aan het achterwiel is ook mogelijk, maar dan mag de standaard niet te dicht bij de achteras aankomen in dichtgeklapte toestand, aangezien er nog een Chariot fietskar-koppelstuk op de achteras steekt...
Er moet dus zeker 7 cm zijn tussen dichtgeklapte fietsstandaard en as/snelspanner.

Iemand een idee? :idea: :?: :|
bert b schreef:hallo,

ik ben op zoek naar een geschikte fietsstandaard voor montage achter de bracket, waarbij er voldoende plaats is voor de kabel van m'n voorderrailleur, die van langs onderen komt.
Al die treurige rommel die op de buizen achter het bracket klemmen en zo je frame vernielen zou ik links laten liggen.
Ik heb een achtervorkstandaard en een kinderkar. Dit gaat prima omdat de trekboom met een bocht vanaf de as naar achteren gaat en de standaard gewoon strak langs het achterwiel gaat. Ik zou gewoon even proberen...

Zeker met een fietskar zou ik nooit voor een bracketstandaard gaan. Hoe mooi ze er ook uitzien, het blijft een drama... (ervaring...)

Succes
wat bedoel je, eric?
heb je een foto van jouw set-up?

thanks,

bert.
Ik ben geen fotograaf en heb de fotootjes met m'n telefoon gemaakt, maar het gaat om het idee...

Afbeelding

Een Koga Randonneur van '97 ofzo. Op dit moment vooral in gebruik als pakezel en kindervervoerfiets. De aanhanger is een Kiddy Van 101. Niet de meest luxe aanhanger maar (muv het neuswiel) erg degelijk. Ik kan mijn fietstassen volladen en 2 kinderen in de kar + boodschappen hebben zonder dat de fiets om gaat. Mijn vrouw heeft de standaard bij het bracket en dat is een bron van ergernis.

Afbeelding
Het aankoppelpunt zit aan de as. Het is even vogelen hoe je het hendeltje van de snelsluiting doet...
Je ziet dat de standaard er ruim onder door gaat.

Afbeelding
En zo ziet het geheel er uit als de kar aangekoppeld zit. Wat wel eens gebeurt is dat de trekboom wat naar beneden gaat door het gewicht en dan kan ik de standaard niet uitklappen. Dan moet ik het zaakje even weer recht en goed vast doen en dan is het probleem opgelost.

Succes!

Eric
Ik heb ene Burley kinderkar en verde ris mijn situatie vergelijkbaar met Eric. Ik zou dus ook voor een stevige achtervork standaard gaan.
Dank alvast voor het geleverde werk en de snelle reacties.
ik probeer zo meteen ook even een fotootje te plaatsen van mijn "probleempje".
Het zal erop aankomen om een model te vinden dat een voldoende ruime bocht maakt om voorbij de Chariot-koppeling te klappen.
Dus als jullie dergelijke modellen kennen, ik ben één en al oor. :wink:
Met mijn huidige model bestaat de kans dat hij tijdens het rijden uitklapt en dat zaakje vertrouw ik niet helemaal...
hier komt ie:

Afbeelding


Dus graag alternatieven van achterstandaards die voorbij de Chariot-koppeling inklappen.
bert b schreef:Dank alvast voor het geleverde werk en de snelle reacties.
ik probeer zo meteen ook even een fotootje te plaatsen van mijn "probleempje".
Het zal erop aankomen om een model te vinden dat een voldoende ruime bocht maakt om voorbij de Chariot-koppeling te klappen.
Dus als jullie dergelijke modellen kennen, ik ben één en al oor. :wink:
Met mijn huidige model bestaat de kans dat hij tijdens het rijden uitklapt en dat zaakje vertrouw ik niet helemaal...
Als dat het probleem is kun je ook het cirkelsegment in de nieuwe uiterste positie vlak vijlen zodat de poot daar inklikt
Of de standaard uit proberen die ik heb. Het is een Esge Pletscher, maar het specifieke model wat er bij mij op zit kan ik zo 1-2-3 niet vinden.
m-gineering schreef:
bert b schreef:Dank alvast voor het geleverde werk en de snelle reacties.
ik probeer zo meteen ook even een fotootje te plaatsen van mijn "probleempje".
Het zal erop aankomen om een model te vinden dat een voldoende ruime bocht maakt om voorbij de Chariot-koppeling te klappen.
Dus als jullie dergelijke modellen kennen, ik ben één en al oor. :wink:
Met mijn huidige model bestaat de kans dat hij tijdens het rijden uitklapt en dat zaakje vertrouw ik niet helemaal...
Als dat het probleem is kun je ook het cirkelsegment in de nieuwe uiterste positie vlak vijlen zodat de poot daar inklikt
ik kan even niet volgen.
Het contact komt tegen de koppeling aan, en die kan ik niet meteen een andere positie geven...

Eric,
Kan je me even nameten wat de afstand is tussen het middelpunt van de 2 bovenste inbusjes en de inklap-as van de standaard?
Ik vermoed dat jij een eerdere versie hebt van de Pletscher Multi of de Multi zoom:
Afbeelding
Afbeelding

Nog mensen met ervaring met één van deze modellen?
Ik heb deze:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=434
Volgens mij dezelfde als Eric.

Deze klapt iets lager in dan die jij hebt, Bert, en daardoor heb je wellicht net genoeg ruimte voor de koppeling. Die koppeling lijkt erg op die van onze Burley en dat gaat dus prima met de Esge Pletscher.
bert b schreef: Eric,
Kan je me even nameten wat de afstand is tussen het middelpunt van de 2 bovenste inbusjes en de inklap-as van de standaard?
Afstand tussen de twee inbusjes en het draaipunt is 5,8 cm.
De afstand tussen standaard en de as is ca. 7 cm (hart op hart), maw de standaard gaat 7 cm onder de as door.

Groet
Eric
bedankt iedereen voor de feedback, ik denk dat ik idd voor die oplossing ga!