Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets.......... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets..........

m-gineering schreef:
eric190173 schreef:Mooie 'fietsen'!
Behalve die Anthrotech, dat ding lijkt mij helemaal niet lekker fietsen.
Als je droomt van een Windcheetah, koop dan geen Anthrotech. Een Anthrotech is wat hoger en breder (dus lekker stabiel, maar paaltjes staan wel dicht op elkaar!) maar geen snel racemonster. Als dat met je temperament overeenkomt waren ze helemaal niet verkeerd. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik er een verkocht heb, maar ze lijken nog niet erg veranderd
Jouw paaltjes opmerking doet me er aan herinneren dat ik een week of 3 geleden een proefrit gemaakt in een Velomobiel, een Mango. Samen met mijn vrouw hebben we een uurtje in zo'n apparaat gereden. Het was een geslaagde proefrit. Regelmatig zien we zo'n apparaat voorbij komen en kijken we verlekkerd naar de snelheid en daarmee de actieradius....
Eigenlijk gaan de voor- en nadelen ook wel in mindere mate op voor de 'naakte' trikes, vandaar dat ik ze hier maar post.

En inderdaad, het grote voordeel van zo'n apparaat is de eenvoudigheid waarmee 30+ te cruisen is. Ook is het tijdens de regen en kou het erg comfortabel in zo'n banaan.

Maar de nadelen waren niet van de lucht en we waren gelijk genezen van ons verlangen naar een velomobiel. (proefrit geslaagd...)
- Lawaai; door de klankkast hoor je elk rateltje, kraakje en tikje uitvergroot terug. Ik fiets praktisch nooit met een mp3 maar kreeg spontaan de neiging me oren dicht te frotten.
- Paaltjes (en slecht wegdek); op 2 wielen kom je bijna overal tussen door en heb je relatief weinig last van een slecht wegdek. Met een trike heb je dat voordeel niet, bij een gat gaat er bijna altijd wel 1 wiel door heen en paaltjes nem je met samengknepen billen.
- Draaicirkel; Door de fuseebesturing is een trike met 2 wielen voor niet fatsoenlijk te keren zonder een keer te steken.
- Zicht; door de lage zit heb je minder overzicht dan op een bukfiets

En last but not least; ONGEZELLIG! Ik kon geen woord met m'n maatje wisselen, om naast mekaar te fietsen ben je te breed en het eigen geluid is in de kast zo hoog dat schreeuwen noodzakelijk is. Dat vond ik dusdanig frustrerend dat ik na 3 kilometer er al eigenlijk al zat van was.....

Maar ben je een materiaal-fetisjist, ga je meestal alleen op pad, hou je van muziek luisteren en om zoveel mogelijk kilometers op een dag te maken dan is een Mango Sport volgens mij ideaal.

Ik snap niet dat Mark Beaumont niet in zo'n apparaat de wereld rond is gegaan....
eric190173 schreef: - Lawaai; door de klankkast hoor je elk rateltje, kraakje en tikje uitvergroot terug. Ik fiets praktisch nooit met een mp3 maar kreeg spontaan de neiging me oren dicht te frotten.
er zijn ook fietsen met dak, die zijn nog erger ;)
- Paaltjes (en slecht wegdek); op 2 wielen kom je bijna overal tussen door en heb je relatief weinig last van een slecht wegdek. Met een trike heb je dat voordeel niet, bij een gat gaat er bijna altijd wel 1 wiel door heen
Het Duitse woord voor driewieler is Schlaglochsuchgerät :D
eric190173 schreef:Maar ben je een materiaal-fetisjist, ga je meestal alleen op pad, hou je van muziek luisteren en om zoveel mogelijk kilometers op een dag te maken dan is een Mango Sport volgens mij ideaal.
Dan zou ik toch echt voor de Quest gaan ipv de Mango. Een stuk sneller en beduidend hogere kwaliteit.

Grtjs, Waltertje - met enige inside information
eric190173 schreef:In het rijtje mis ik nog de KMX Karts. http://www.kmxkarts.de/nl/index.html De KMX Venom lijkt mij een heerlijke fiets om mee op pad te gaan en volgens mij komen ze prijstechnisch redelijk uit.
In Noorwegen ben ik iemand tegengekomen met een KMX, zijn ouders reden Scorpions. Hij was er op zich blij mee, maar vond zijn fiets vooral een goedkope beginnersfiets en wilde als hij wat meer geld had toch een "echte" trike.

Dat is wat ik er van weet. Niet veel, maar 'tis iets.

grtjs, waltertje - n=1
m-gineering schreef:
Het Duitse woord voor driewieler is Schlaglochsuchgerät :D
Das Schlaglochsuchgerät von BMW werde auch Knutschekugel genennt... (auf mein beste Steinkohlendeutsch)
waltertje schreef:
eric190173 schreef:Maar ben je een materiaal-fetisjist, ga je meestal alleen op pad, hou je van muziek luisteren en om zoveel mogelijk kilometers op een dag te maken dan is een Mango Sport volgens mij ideaal.
Dan zou ik toch echt voor de Quest gaan ipv de Mango. Een stuk sneller en beduidend hogere kwaliteit.

Grtjs, Waltertje - met enige inside information
Ik denk dat je daar wel een punt hebt, maar een Mango is al een heel apparaat in de garage, laat staan de Quest die toch wel een heel stukje langer is.
Verder sprak me het gewichtsvoordeel (tov de quest) wel aan. Laten we wel wezen, zo'n trike, en helemaal een velomobiel is natuurlijk wel behoorlijk zwaar, wat buiten Nederland het aerodynamische voordeel misschien wel behoorlijk nivelleert. (Zou dat de reden zijn waarom er zo weinig wereldfietsers zijn in een Velomobiel?) Overigens vond ik ook een nadeel dat je weing visueel overzicht / contact heb met de grond. Ben je een bloemenliefhebber dan ontgaat je 80%.

Tijdens lange steile klimmen mag ik graag bloemetjes verzamelen voor determinatie bij de tent... Elke gek z'n gebrek.... Hmmm, met een trike kun je bloemen plukken zonder te stoppen of af te stappen :wink:
waltertje schreef:
eric190173 schreef:In het rijtje mis ik nog de KMX Karts. http://www.kmxkarts.de/nl/index.html De KMX Venom lijkt mij een heerlijke fiets om mee op pad te gaan en volgens mij komen ze prijstechnisch redelijk uit.
In Noorwegen ben ik iemand tegengekomen met een KMX, zijn ouders reden Scorpions. Hij was er op zich blij mee, maar vond zijn fiets vooral een goedkope beginnersfiets en wilde als hij wat meer geld had toch een "echte" trike.

Dat is wat ik er van weet. Niet veel, maar 'tis iets.

grtjs, waltertje - n=1
Waarin zat het verschil dan vooral?
eric190173 schreef:Ik denk dat je daar wel een punt hebt, maar een Mango is al een heel apparaat in de garage, laat staan de Quest die toch wel een heel stukje langer is.
Verder sprak me het gewichtsvoordeel (tov de quest) wel aan. Laten we wel wezen, zo'n trike, en helemaal een velomobiel is natuurlijk wel behoorlijk zwaar, wat buiten Nederland het aerodynamische voordeel misschien wel behoorlijk nivelleert. (Zou dat de reden zijn waarom er zo weinig wereldfietsers zijn in een Velomobiel?)
Daarvoor is er tegenwoordig de Strada, en de lichtgewicht Strada. Deze worden gebouwd door Velomobiel.nl. De Mango is de voorloper van de Strada, het model is verkocht aan een ander bedrijf. Ik heb goede redenen om te beweren dat je beter een velomobiel kunt hebben die door Velomobiel.nl zelf is gemaakt.

Er zijn trouwens wel mensen die flinke tochten maken in velomobielen, ook in bergachtig terrein. Transport van die dingen is alleen wat lastiger en duurder, eventjes naar Amerika per vliegtuig is er niet bij. In de trein is al helemaal een drama. Velomobilisten beginnen dus meestal gewoon thuis met trappen, en komen ook trappend weer thuis.

Is het wereldfietsen als je Europa niet uitkomt?
eric190173 schreef:
waltertje schreef:In Noorwegen ben ik iemand tegengekomen met een KMX, zijn ouders reden Scorpions. Hij was er op zich blij mee, maar vond zijn fiets vooral een goedkope beginnersfiets en wilde als hij wat meer geld had toch een "echte" trike.
Waarin zat het verschil dan vooral?
Gewicht, kwaliteit onderdelen, comfort. Gewoon een betere fiets, zeg maar :)

grtjs, Waltertje - blijft nog een jaar of tien "open" fietsen
waltertje schreef:
Is het wereldfietsen als je Europa niet uitkomt?
Integendeel, ik ben ook een Europafietser, maar ik bedoel meer dat je wel ligfietsers tegenkomt maar ik ben nog nooit buiten Nederland een velomobieler tegengekomen....

Maar transport met openbaar vervoer zal inderdaad wel zwaar wegen, eigenlijk had ik me dat nog niet gerealiseerd...
eric190173 schreef:Integendeel, ik ben ook een Europafietser, maar ik bedoel meer dat je wel ligfietsers tegenkomt maar ik ben nog nooit buiten Nederland een velomobieler tegengekomen....

Maar transport met openbaar vervoer zal inderdaad wel zwaar wegen, eigenlijk had ik me dat nog niet gerealiseerd...
Nou zijn er ook domweg niet veel velomobielen. Er zijn in Nederland iets tussen de 1000 en 1500 geproduceerd. Het gros daarvan zal nog wel rondrijden, gezien de hoge prijzen die voor tweedehands exemplaren betaald worden. In de rest van de wereld zijn er misschien nog een keer zoveel. Dus ja, dan wordt de kans dat je er eentje tegenkomt vrij klein.

Maar hier kun je een reisverhaal lezen: http://questaround.blogspot.com/. En verder ken ik persoonlijk nog vier velomobilisten die flink in Scandinavië getourd hebben en een aantal die naar Zuid-Europa gereden zijn.

grtjs, Waltertje
ik durf het haast niet zeggen ::-) maar het gaat toch een ligfiets worden......De redenen
1Het moeilijk opbergen van een trike in de kelder......ik voorzie nu al dat het dan vaak een reden gaat zijn niet tegaan fietsen......
2. het moeilijk te vervoeren........ik denk dat ik het binnen notime meer dan zat ben alleen in Bokrijk Genk rond te toeren......
Dus toch ligfiets
De fietsen die overgebleven zijn na lang zoeken
M5 shockproof 451 of 406
HP Velotechnik streetmachine GTe
Challenge Hurricane of Taifun
Sinner Demon of de Spirit

Kent er iemand hier het merk RAPTOBIKE????lowracer of midracer
Ik heb absoluut geen link met onderstaande fiets, maar ik vind'm er wel interessant uit zien... Staat al een poosje te koop.

http://link.marktplaats.nl/344476835

Die Raptobike midiracer wil ik wel een keer uitproberen. Ziet er vlot uit, geen exotische wielmaten en je zit iets hoger en toch een relatief klein frontaal oppervlak.

Veel plezier met je zoektocht!

Gr
Eric
bonfire schreef:M5 shockproof 451 of 406
HP Velotechnik streetmachine GTe
Challenge Hurricane of Taifun
Sinner Demon of de Spirit

Kent er iemand hier het merk RAPTOBIKE????lowracer of midracer
Waarom geen Challenge Fujin? Groot achterwiel rijdt comfortabeler, lichter en scheelt behoorlijk in onderhoud omdat je derailleur & cassette verder van de grond zitten. Ben zelf begonnen met een Hurri, en ben uiteindelijk toch uitgekomen bij fietsen met een 20-26 layout. Het is gewoon beter.

De verschillende wielmaten schrikt veel mensen af, maar in de praktijk betekent het alleen dat je een extra reservebinnenbandje meeneemt. Dat is te overzien.

Raptobike geniet enige populariteit omdat hij goedkoop lijkt. Maar schijn bedriegt: die "goedkope" versie is erg karig afgemonteerd. Zodra je er een voorderailleur op wilt en banden, versnellingen en remmen van enige kwaliteit kiest, is een Raptobike net zo duur als een Challenge. Dan is voor mij de keus niet moeilijk.

Kom anders dit weekend eens kijken op CycleVision!

Grtjs,

waltertje
Op zich is een Raptobike dan wel een aardige fiets om te beginnen. Je kunt dan kijken of het liggen wat voor je is en als het wat is je fiets langzaam upgraden.

Het voordeel van 2x26 lijkt me dat je wat meer overzicht hebt. Ik heb één keer op een lowracer gereden en moest erg wennen aan het feit dat je bijna een meter lager zit. Dat neemt veel zicht weg. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook in buitengebieden is de horizon niet zichtbaar terwijl je die met een bukfiets wel ziet. Met die midiracer van Raptobike zit je voor mijn gevoel er net tussen in...

Maar goed, ik heb er nog nooit op gefietst, het zijn slechts aannames.

Groet
Eric
Hallo

Ik ben UITGEBREID gaan testen......Alle mogelijkheden gezien,bekeken en getest.
Ik ben een VEEL te grote bangschijter op een onderstuur!
Eigenlijk voor (bijna) iedere fiets waar je op ligt.....Het enige wat ik "betrouwbaar" of beter gezegd "VERtrouwd" vond zitten was de Spirit van Velotechnik.Dit model vind ik echter niet mooi en het zitgedeelte van de "zitting" is verdomd kort en lijkt op "ZADEL3.......en de hele toestand/zoektocht is begonnen ivm ZADELpijn!!!!
In internet zitten zoeken en ben nu bij de firma TOXY in Duitsland geland (http://www.toxy.de),die hebben een model "Flite" wat me enorm aanstaat.
Ik heb me nu vast voorgenomen dat de keuze "MOET" gaan tussen een nieuwe trike van ICe of de Flite
Nadelen van de trike blijven (moeilijk op te bergen en vervoeren) voordeel HEEL VEEL comfort(kan ook best veel bagage mee)
Nadeel van de Toxy...dealers..Düsseldorf zat er een maar die is er mee opgehouden Nu nog in Bonn......of Frankfurt.....
Ik heb de fabriek al aangeschreven maar die sturen alleen testmodellen naar klanten in Duitsland(discriminatie??????Zo kan het gaan in het leven........70 jaar geleden kwamen ze de fietsen in NL halen en verrekken fietsen nog steeds op te sturen........
Flauw grapje hoor...ik heb 20 jaar in Duitsland gewoond/gewerkt en NOOIT problemen met onze buren gehad!!!!!
eric190173 schreef:Ik heb één keer op een lowracer gereden en moest erg wennen aan het feit dat je bijna een meter lager zit. Dat neemt veel zicht weg. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook in buitengebieden is de horizon niet zichtbaar terwijl je die met een bukfiets wel ziet.
Vooral een kwestie van wennen. Ik rij al jaren op (semi)lowracers, ook door de spits in Den Haag. Als je één keer geleerd hebt hoe je moet kijken op zo'n ding, is het geen probleem meer. Op een gewone fiets kun je ook veel dingen niet zien die je op een lage fiets juist wel ziet. Ik kan bijvoorbeeld onder vrachtwagens en door auto's heen kijken. Als ik achter een auto rij kan ik zien of de bestuurder zijn spiegels gebruikt etc.

Overigens is Rapto bepaald niet de enige die een midracer aanbiedt. Eigenlijk hebben alle fabrikanten wel dergelijke modellen.

Grtjs, Waltertje - gaat fijn met de Jester rijden dit weekend
Heb je ook lang genoeg getest? Ik heb een keer twee dagen op twee verschillende ligfietsen gereden en had pas halverwege de tweede dag het gevoel dat ik relaxed kon liggen met een goede balans op de fiets en enige precisie bij het sturen. Dat waren fietsen met bovenstuur. Volgens mij heb ik de fiets van de eerste dag dan ook niet goed kunnen vergelijken met die van de tweede dag, omdat het toen nog te onwennig was.