Jouw paaltjes opmerking doet me er aan herinneren dat ik een week of 3 geleden een proefrit gemaakt in een Velomobiel, een Mango. Samen met mijn vrouw hebben we een uurtje in zo'n apparaat gereden. Het was een geslaagde proefrit. Regelmatig zien we zo'n apparaat voorbij komen en kijken we verlekkerd naar de snelheid en daarmee de actieradius....m-gineering schreef:Als je droomt van een Windcheetah, koop dan geen Anthrotech. Een Anthrotech is wat hoger en breder (dus lekker stabiel, maar paaltjes staan wel dicht op elkaar!) maar geen snel racemonster. Als dat met je temperament overeenkomt waren ze helemaal niet verkeerd. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik er een verkocht heb, maar ze lijken nog niet erg veranderderic190173 schreef:Mooie 'fietsen'!
Behalve die Anthrotech, dat ding lijkt mij helemaal niet lekker fietsen.
Eigenlijk gaan de voor- en nadelen ook wel in mindere mate op voor de 'naakte' trikes, vandaar dat ik ze hier maar post.
En inderdaad, het grote voordeel van zo'n apparaat is de eenvoudigheid waarmee 30+ te cruisen is. Ook is het tijdens de regen en kou het erg comfortabel in zo'n banaan.
Maar de nadelen waren niet van de lucht en we waren gelijk genezen van ons verlangen naar een velomobiel. (proefrit geslaagd...)
- Lawaai; door de klankkast hoor je elk rateltje, kraakje en tikje uitvergroot terug. Ik fiets praktisch nooit met een mp3 maar kreeg spontaan de neiging me oren dicht te frotten.
- Paaltjes (en slecht wegdek); op 2 wielen kom je bijna overal tussen door en heb je relatief weinig last van een slecht wegdek. Met een trike heb je dat voordeel niet, bij een gat gaat er bijna altijd wel 1 wiel door heen en paaltjes nem je met samengknepen billen.
- Draaicirkel; Door de fuseebesturing is een trike met 2 wielen voor niet fatsoenlijk te keren zonder een keer te steken.
- Zicht; door de lage zit heb je minder overzicht dan op een bukfiets
En last but not least; ONGEZELLIG! Ik kon geen woord met m'n maatje wisselen, om naast mekaar te fietsen ben je te breed en het eigen geluid is in de kast zo hoog dat schreeuwen noodzakelijk is. Dat vond ik dusdanig frustrerend dat ik na 3 kilometer er al eigenlijk al zat van was.....
Maar ben je een materiaal-fetisjist, ga je meestal alleen op pad, hou je van muziek luisteren en om zoveel mogelijk kilometers op een dag te maken dan is een Mango Sport volgens mij ideaal.
Ik snap niet dat Mark Beaumont niet in zo'n apparaat de wereld rond is gegaan....