Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het juiste stuur? - Forum Wereldfietser

Het juiste stuur?

Mijn vriendin heeft recent een mooie 2ehands Koga Randonneur (herenmodel) gekocht, bouwjaar 2002. Er zit een (standaard) vlinderstuur op, maar na enkele keren fietsen en stuurbijstellingen houdt ze veel pijn in rug, nek en schouders. De framemaat, zadelhoogte en type zadel zijn in orde. Als ik kijk naar de totale fietshouding oogt alles ook ok, maar binnen 5 minuten krijgt ze echt pijn. We vermoeden nu dat het aan het type stuur ligt. Wie heeft hier (ook) ervaring mee en naar wat voor tye/merk stuur zouden we kunnen kijken/hoe dit aan te pakken? Graag uw ervaringen en adviezen.
Met dank en groet,
wasbeer

Vergelijk eens volgende 2 sturen

Afbeelding

Afbeelding

De 2de is vermoedelijk wat je onder een klassiek vlinderstuur noemt, de eerste heeft iets van de moustache van een bekende Spaanse surrealistische schilder ;-) .

Ik rij zelf met het eerste type, onder andere omdat de greep (ter hoogte van de remgrepen/shifters) licht geplooid is, wat ik persoonlijk comfortabeler vind.

Voor de rest valt er veel te speculeren en weinig uitsluitsel te geven over de pijn van Wasberin. Zou toch nog kunnen dat het aan de fietshouding ligt hoor, maar dat kunnen wij van hier op het forum niet zien natuurlijk.
Ik kan mij niet echt voorstellen dat dit alleen aan het stuur zou ligen,juist bij een vlinderstuur heb je de mogelijkheid om je postie aan te passen
Is dit ergens op gebaseerd?
Het feit dat zij op een heren fiets rijdt heeft mischien wel meer invloed.
Ik weet niet echt of de verhoudingen tussen heren en vrouwenfietsen veel verschilt .Ik zou gewoon is bij een goede fietsenboer alles op laten meten.
Wasbeer schreef:Als ik kijk naar de totale fietshouding oogt alles ook ok, maar binnen 5 minuten krijgt ze echt pijn. We vermoeden nu dat het aan het type stuur ligt.
Het lijkt me stug dat het ligt aan de vorm van de matalen pijpen tussen de handen en het balhoofdstel.
Een logische aanpak lijkt me om hier een foto te laten zien van de fietsende wasberin. Wel - om het extra lastig te maken - de echte fietshouding op enige snelheid, niet die bij 2 km/u.
Leon

Persoonlijk heb ik een veel te breed stuur op mijn vakantiefiets. 72 cm!. Daardoor rij ik wel klachtenvrij. Het nadeel van de "krakeling" sturen zijn de beperkte instel mogelijkheden. Beperkt? Ja, beperkt! De handen kunnen slechts relatief dicht bij elkaar geplaatst worden in een relatief natuurlijke positie. Zet je ze wijder uit elkaar dan moeten je de handen al snel evenwijdig met het frame geplaatst worden. Eigenlijk heb je altijd een te korte of een te lange afstand naar je zadel.
Persoonlijk adviseer ik een breed stuur wat in te korten is met een verstelbare stuurpen. Met ergo handvatten kun je de juiste postitie (breedte) zoeken waarbij schouders nek en armen in een prettige pijnloze positie komen. Bar ends geven een meer postie effect aan het stuur. Eventueel kun je een definitieve vaste stuurpen komen als je je zit gevonden hebt. Vergeet niet dat iedereen anders is en krakelingen lekker zijn bij de koffie ;-)) http://www.ericopdefiets.nl/2008CostaRi ... c7336.html
Succes, Eric
Leon schreef:Het lijkt me stug dat het ligt aan de vorm van de matalen pijpen tussen de handen en het balhoofdstel.
Als de bocht in het stuur zodanig is dat je de door je handpalm lopende zenuw [ulnar?] afknelt wordt het snel onconfortabel. Een stuur met een greep die meer naar je is toegebogen helpt hier wel degelijk

a-la soma archbar? of eerder een of andere mooie moustache of H-bar misschien?
m-gineering schreef:
Leon schreef:Het lijkt me stug dat het ligt aan de vorm van de matalen pijpen tussen de handen en het balhoofdstel.
Als de bocht in het stuur zodanig is dat je de door je handpalm lopende zenuw [ulnar?] afknelt wordt het snel onconfortabel. Een stuur met een greep die meer naar je is toegebogen helpt hier wel degelijk
Accoord, maar pijn in de handen is net wat wasbeer níet noemde.
Leon

Ik ben nog maar net nieuw hier, en ik kan gelijk een randvraag stellen: ik ben mijn plannen voor een trekkingfiets aan het concretiseren, en ik kom dus ook op het stuur terecht. Nu wou ik dus weten of er ook trekkingsturen te vinden zijn met een OS (31,8mm) opname in de stuurpen. Ik heb een stuurpen liggen die me best past, alleen, die is dus OS... Kan iemand me daar mee helpen? Ik dacht aan iets in de richting van een ITM Selego of Synergo...

En hoe is het afgelopen met wasberin?
Wim

Pijn in rug, nek en schouders zijn typische klachten voor een te laag of te ver staand stuur. Vooral beginnende fietsers hebben hier last van.
Ook al is de zithouding goed, het kan zijn dat het stuur op haar oude fiets, net iets hoger of dichterbij stond. Zet het stuur iets hoger, al is het maar 1 of 1,5 cm. Je kan ook het zadel ietsje naar voren plaatsen waardoor de afstand zadel - stuur minder wordt.
Na verloop van tijd kan je het stuur weer iets laten zakken.

Op mijn fiets zat ook een vlinderstuur. Deze had ik al snel vervangen voor een recht stuur met bar-ends. Ondanks de vele mogelijkheden van vasthouden, kon ik niet de goede "greep" vinden.
Met het rechte stuur fietste ik meteen veel prettiger.
http://www.ergon-bike.com/en/grips/gc3.html

dit lijken mij de ideale grips, zelf heb ik wel geen ervaring...

Ik zou absoluut niet voor een recht stuur kiezen. Een lichtjes gebogen stuur is veel beter...

Ik ge er tegen de volgende zomer ook eens naar uitkijken. Door mijn recht stuur+ bar ends had ik op het einde van mijn 31 dagen durende reis (3750km) echt wel last. Ik denk dat de zenuwen in mijn schouders wat werden afgeknepen omdat ik niet vaak veranderde van positie naar de barends wegens het barre weer.
ottovelo schreef:http://www.ergon-bike.com/en/grips/gc3.html

De juiste link is inmiddels: http://www.ergon-bike.com/gb/en/product/gc3

Iemand al ervaring met deze grips?
De Ergon grips zijn al twee keer behandeld sinds afgelopen zondag:
Lange bar-ends voor Ergon GC2
Bar-ends ER
Maar wij zijn enthousiast genoeg om daar onze - 5 maanden/1600 km. - ervaring met de GC3 aan toe te voegen.

Vele handposities mogelijk en allemaal goed.
Geen slapende, tintelende handen meer.
Monteren is lastig, de grips links en rechts gelijk richten is lastiger dan een stuur recht zetten.
Bovendien (lees de handleiding) moet je ze niet te veel omlaag gericht monteren (zoals ik deed): doel is juist om afknellen aan de onderkant van de pols te voorkomen en dat werkt alleen als je ze goed monteert.
Ervaringen van anderen op internet: zweethanden leiden uiteindelijk tot plakkend materiaal en dus versnelde slijtage. Oók om deze reden zijn fietshandschoenen aan te raden.
Het is ons nog nooit gelukt om langer dan 3 maanden met onbeschadigde barends + foam grips te rijden. Deze Ergons zien er nog steeds als nieuw uit. Ze zijn droog bij nat weer (i.t.t. foam), ze verschuiven niet (i.t.t. foam) en ze verliezen niet hun veerkracht (i.t.t. foam) maar voelen wél ongeveer net zo prettig als nieuw foam.
Het is mogelijk om een spiegel te monteren door een gat in de zijkant van de greep te boren (zodat de spiegel gewoon in het stuur vastzit).
windinderugfietser schreef:
ottovelo schreef:http://www.ergon-bike.com/en/grips/gc3.html

De juiste link is inmiddels: http://www.ergon-bike.com/gb/en/product/gc3

Iemand al ervaring met deze grips?
Ik heb ze nu ongeveer een jaar. Ik heb gekocht omdat ik last had van tintelende handen. De klachten zijn flink afgenomen, maar nog steeds niet helemaal. Dit kan komen omdat ik de S heb gekocht in de veronderstelling dat ik een "damesmaat" nodig zou hebben. Wellicht was L beter geweest.

Ik vind ze prima rijden. Er zijn veel verschillende handposities mogelijk. De handgrepen (de uiteinden) waren al vrij snel beschadigd bij het parkeren van mijn fiets tegen de muur. Ik vind ze ook heel prettig om mijn handen neer te zetten op de overgang van handgreep naar het uiteinde.

En verder rijd ik ook veel met de handen op het ergonomisch gevormde deel van de handgrepen. Ook dit rijd prettig. Van versnelde slijtage, plakhanden o.i.d. heb ik nog niets gemerkt: ik rijd altijd met fietshandschoenen op deze fiets.