Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
m-gineering schreef:
EnriceV schreef: Remblokken met koolstof in gaan langer mee en remmen beter
Koolstof in de vorm van het smeermiddel grafiet lijkt me niet zo'n strak plan. In de vorm van diamant lijkt me duur en slecht voor de velg ;)

Maar we hoeven maar een letter te veranderen en de stelling kantelt: remblokken van Koolstop (en met name de rode uitvoering 'salmon' met ijzeroxide ) remmen prima, slijten niet hard en laten ook nog wat van je velgen over
Hmm, sorry, foutje. Ik had weer iets gehoord, maar niet volledig blijkbaar ;-). De kans is klein dat dergelijke remblokken nu op je fiets zitten, maar ze bestaan zoals te zien op de foto in bijna alle standaard maten. Het verschil (zeker bij regenweer) is echt wel het prijsverschil waard.

Prijsverschil tussen Nederland en België is in principe miniem (voor nieuwe fietsen), het BTW percentage is 2% lager in Nederland maar dat wordt zelden doorgerekend aan de kassa. Wel is het zo dat de concurentie in NL harder is waardoor er af en toe best wel koopjes te doen zijn. Op de tweedehandsmarkt is het zo dat de prijzen in NL veel lager, en eerlijker zijn dan in België. Veel Belgen proberen echt wansmakelijk hoge prijzen te vragen voor oude rommelfietsen. Uiteraard zijn er in beide landen uitzonderingen die de regel bevestigen.
Hoi allemaal,

21km/u bij geen wind... Nog wat oefenen dus! Heb gisteren aan ongeveer 20km/u gereden, maar ik vermoed dat ik wel een klein beetje wind mee had! En anderhalf uur fietsen op die snelheid is nog te doen, maar om het veel langer aan te kunnen zal ik zeker nog wat moeten oefenen! :) (heb al een geluk nog een jaar!)

Ik heb al eens even rondgekeken op enkele websites voor een tweedehands fiets, maar ik vind amper fietsen met mijn framemaat. De meeste beginnen vanaf 50cm.
Is een framemaat van 45/46cm zo moeilijk te vinden als tweedehands? Of heb ik gewoon nu even pech?

Ik ga heel waarschijnlijk voor een tweedehandse gaan (en eventueel wat dingetjes aanpassen). Zo ben ik niet al te veel geld kwijt als tijdens de trip blijkt dat het mij toch niet zo ligt. Als de trip mij wel ligt, zal ik na de trip een beter gedacht hebben over zaken die mijn fiets wel/niet moet hebben.

Ik denk ook om toch eens een vouwfiets te proberen, dit zou al veel transportproblemen verhelpen. Als de trip mij niet bevalt heb ik alleszins nog een fietsje voor makkelijk mee op de trein te nemen! Ik vermoed dat het voor mij ook makkelijker en goedkoper zal zijn dan een fiets te vinden met zo'n kleine framemaat waar je bovendien met een rechte rug op kan zitten.

Ik hou jullie nog wel op de hoogte!

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef:21km/u bij geen wind... Nog wat oefenen dus! Heb gisteren aan ongeveer 20km/u gereden, maar ik vermoed dat ik wel een klein beetje wind mee had! En anderhalf uur fietsen op die snelheid is nog te doen, maar om het veel langer aan te kunnen zal ik zeker nog wat moeten oefenen! :) (heb al een geluk nog een jaar!)
Ik heb al eens even rondgekeken op enkele websites voor een tweedehands fiets, maar ik vind amper fietsen met mijn framemaat. De meeste beginnen vanaf 50cm.
Is een framemaat van 45/46cm zo moeilijk te vinden als tweedehands? Of heb ik gewoon nu even pech?
In België zijn er sowieso minder goede fietsen te koop, al is het percentage mensen met jouw lengte een stuk groter dan hier. Ik doe wel eens in het Luikse boodschappen en dan steek ik twee koppen boven de meute uit (185 cm).
Die 21 km/u is wel in een groep, dus dat scheelt rijwind. Anderzijds is het met bagage, dat verpest dat voordeel weer.
Gelukkig heb je in de buurt van Leuven ook wel heuveltjes om eens met 20 kg bagage tegenop te stuiven om te oefenen.
Leon
In Brussel bevindt zich Velodroom (aan de Arteveldestraat, vlak bij de Beurs http://www.velodroom.net). Daar verkopen ze Patria fietsen. Dat zijn oerdegelijke Duitse fietsen, van allerlei soort. Ik heb net even op hun site gekeken (http://www.patria.net en onder het hoofdje ergonomie kun je zien dat ze ook fietsen leveren met een kleine framemaat. Bijvoorbeeld de Terra in 45cm. De terra is een reisfiets.

Ik heb zelf een patria terra die ik gebruik in de stenen jungle van Brussel (gaten en kasseien) en ik ben daar verrukt van.

Mocht je eens willen gaan zien bij velodroom, dan raad ik je aan een afspraak met ze te maken. Als ze open zijn, dan is het er altijd druk.

joost
joost r schreef:In Brussel bevindt zich Velodroom (aan de Arteveldestraat, vlak bij de Beurs http://www.velodroom.net).
Ze doen ook aan Bromptons ;). En als je Brussel doet zou ik ook bij La Maison du Velo
(avenue Milcamp) aangaan
Deze staat nu op tweedehands in Belgie:

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... ts_frame=7

Lijkt me grotendeels aan jouw eisen te voldoen.
Een Giant Expedition RS0 is verkrijgbaar als dames frame in S (44cm).
Is nieuw te koop vanaf 1124 euro (weet niet of er ook naar Belgie geleverd wordt...).
Tweede hands wellicht een stuk goedkoper te vinden.
Je krijgt hierbij erg veel fiets en goede onderdelen voor relatief weinig geld.
In Wichelen (België) is er ook 'De Groene2Wieler' die Patria-fietsen verkoopt. Joris is ook een Rohloff-kundig fietsenmaker.
http://www.degroene2wieler.be/

Luc.
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb eens even gekeken op de site van Vlerick en ontdekt dat het deze fiets is die te koop staat: http://www.vlerickfietsen.be/randonneur ... rwin_fotos

Ik vind echter niet meteen terug hoeveel versnellingen de fiets heeft, maar ik vermoed dat het er wel genoeg zijn. Ik zou graag van jullie even horen wat jullie denken van deze specificaties. Zou ik er nog iets aan moeten aanpassen, buiten er een voordrager op zetten?

Alvast bedankt!!

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef:Ik zou graag van jullie even horen wat jullie denken van deze specificaties. Zou ik er nog iets aan moeten aanpassen, buiten er een voordrager op zetten?
Niet echt, maar je betaal wel fors voor het feit dat dit maatframes zijn. Er zit waarschijnlijk ook een forse levertijd op wat zou kunnen inhouden dat het najaar is voordat je hem hebt.
Leon
Hoi Leon,

Deze fiets staat momenteel te koop voor slechts €1000,00. Er zou slechts 400km mee gereden zijn. De verkoper is een fietshandelaar en de fiets is van een klant die bij hem een elektrische fiets heeft aangeschaft.

Hij geeft 2 jaar garantie op de onderdelen. Dit lijkt me een goede deal, dus ik vermoed dat ik hem in de loop van de week eens zal gaan bezichtigen.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden moest ik besluiten om deze te kopen?

Lieve groetjes,
Kelly
Kelly,

Dat ziet er inderdaad een mooie deal uit. Ik denk dat, als het frame je past, je best waar voor je geld krijgt (anders had ik suggestie niet gedaan ;-) ). Probeer een wat langere proefrit te versieren zodat je goed kan voelen of deze fiets naar jouw mening goed bolt.
Het is ook aan te raden om er al eens wat bagage op te bevestigen, een fiets reageert dan anders.

Qua onderdelen:
persoonlijk neig ik naar een naafdynamo, maar zeker als je niet van plan bent om 's nachts bij regen te rijden, is dat niet zo'n punt (overigens eenvoudig door een goede batterijlamp te vervangen)
Deore onderdelen: de goedkoopste, maar qua kwaliteit naar mijn mening voldoende.
Wielen: dit zijn de onderdelen die je typisch op echte trekking fietsen vind. De velg Exal SP19 is de meest gekozen velg voor langere tochten.

Meer dan een voordrager denk ik niet dat je nog zal moeten aanschaffen, behoudens mogelijk aanpassingen aan zadel en stuur.
Beste EnriceV (en anderen natuurlijk),

Ik heb besloten om morgen de trein te nemen naar Knokke-Heist en de fiets eens uit te testen. De fiets heeft 28inch banden en ik vraag mij af of een 26inch niet beter is.

Ik heb een aantal dingen gelezen, maar een fiets met veel bepakking zou precies iets beter rijden met 26inch banden. Ik lees ook dat men in het buitenland veel makkelijker aan 26inch banden kan komen dan aan de 28inch.

Is het mogelijk om de banden om te wisselen (van 28inch naar 26inch) of is dit af te raden?

Ik heb ook ergens iets gelezen van een naafdynamo die men gebruikte om stroom op te wekken om batterijen op te laden / gps te voorzien van stroom. Is dit een mogelijkheid om op deze fiets te (laten) zetten?

Lieve groetjes,
Kelly
Beste Kelly,

Een fiets ombouwen van 28'' naar 26'' wielen kan niet. Het frame is ontworpen voor een bepaalde wielmaat.
Een naafdynamo inbouwen kan wel maar ik zou me serieus afvragen of het nodig is. Japan is waarschijnlijk minstens zo goed voorzien van alle electrische randvoorwaarden als Europese landen. Ik zou gewoon met die 28'' op reis gaan in Japan. Je kan gewoon een reserve buitenband (en uiteraard binnenband) meenemen. Er bestaan vouwbanden die je gewoon in je bagage mee kan nemen. Je hoeft dus niet rond te rijden met een band over je schouder geslagen zoals wielrenners in vervlogen tijden deden.
http://www.manbijthond.nl/fragmenten/reis-0

Frans laat zien dat vakantie fietsen ook heel simpel kan :D
Hoi Maarten,

Bedankt voor je antwoord. Ik had al een vermoeden dat het niet zou gaan, maar als leek vertrouw ik niet echt op mijn eigen vermoedens.

De naafdynamo die energie kan opwekken leek me wel handig voor het geval dat mijn batterijen (gsm, fototoestel, ...) plat zouden zijn. Ik weet immers niet hoe vaak ik ergens ga overnachten waar elektriciteit beschikbaar is. Gelukkig zijn er in Japan internetcafés genoeg die hier als noodhulp kunnen dienen! Ik zou de naafdynamo dan ook enkel laten plaatsen moest dit een eenvoudig werkje zijn.

Ik ga nu goed slapen, want morgenvroeg ben ik meer dan 2u onderweg om naar de fiets te gaan kijken. Hopen dus maar dat het de moeite waard is!

Ik zal morgen wel even posten hoe het afgelopen is!

Groetjes,
Kelly

ps Teo: Hij ziet er alleszins gelukkig uit! Jammer dat we zijn avonturen niet in België kunnen volgen! (uit de website kon ik precies opmaken dat hij gevolgd werd)
Hoi,

Ik heb de fiets gekocht. Hij dateert blijkbaar reeds van 2006, maar er is inderdaad maar een goede 400km mee gereden (volgens de fietscomputer (CatEye Enduro 8 ) en de banden zagen er ook nog zeer goed uit). De vorige eigenares heeft deze gekocht omdat haar man zo'n fan van fietsen is, maar ze voelde zich er toch niet goed op.
De fiets heeft dan een paar jaar ongebruikt bij hen gestaan en nu heeft de vorige eigenares een elektrische gekocht, waardoor deze achterbleef bij de fietsenwinkel.

Ik heb er wel een ander stuur op laten plaatsen, maar ben nog niet helemaal tevreden (kan ook liggen aan het feit dat ik het stuur niet gewoon ben). Ik heb afgesproken met de fietsenmaker dat ik volgende maand (na mijn examens) terugkom en dat we dan het stuur nog eens bekijken. Dit kon nu niet omdat ik mijn trein moest halen en hij zijn winkel moest sluiten.

Ik heb 2 jaar garantie op alle onderdelen én nog 6 jaar garantie op het frame.
De fiets staat nu veilig binnen bij mij. Vanaf nu kan ik dus op zoek gaan naar andere zaken, maar pas na de examens! (zei ik ook wel van de fiets, maar kom)

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoorden, tips en hulp! Als ik nog eens vragen heb over de fiets dan post ik deze zeker hier!

Lieve groetjes,
Kelly
Ha die Kelly,

Gefeliciteerd met je aankoop!
Klikt trouwens als een fietsenmaker die graag tevreden klanten heeft. Ook al is het niet direct bij je om de hoek, toch iets wat erg prettig kan zijn.

En hup, nu aan de studie. Op naar die examens! ;)
Hoi Maarten,

Vandaag zal er niet meer gestudeerd worden vrees ik, ik ga bijna slapen!

Het is inderdaad een heel vriendelijke, niet opdringerige fietsenmaker. Ik ga eind juni met de fiets van bij mij thuis naar hem toe fietsen (met omwegen), zodat ik ook al wat kilometers op de fiets heb gedaan en dus beter weet wat ik nu wel of niet anders zou willen.

Ik heb even de specificaties op de website vergeleken met deze op de factuur:

Krankset: Shimano FC-M530 ipv FC M-533
Trappers: VP 191 Hybride ipv S.R. Hybride CTP-400 zilver
Binnenband: Michelin 28-6M 35/40-622 ipv Continental standaard ventiel
Voorversnelling: Shimano FD-M581 (63x-66x) ipv FD-T660
achterversnelling: Shimano RD-M530 ipv RD-M531 Low Normal
zadelpen: Pro PLT 350mm ipv Pro PLT 280mm
zadel: Brooks Flyer S Pre-aged ipv Brooks B17 small
Stuurbocht: wheeler Durall Hybride ipv Aluminium hybridebocht
Kruikhouder: 5.5mm ipv 4.5mm
dynamo: Axa HR Traction ipv Axa HR+ Traction
voorlicht: Oval ipv halogeen
achterlicht: Axa omega 2 ipv Busch+Müller Toplight Led Flat Senso
Bagagedrager: Tubus AR. Logo ipv Tubus Cargo

De pomp was er niet meer bij, maar ik heb wel gratis 2 "ballonnetjes" of iets meegekregen, om je band met CO2 op te pompen. Op de factuur staat ook iets van een beugel (zadelpenklem pro alu 28.6mm) en een balhoofd-onderdeel (spacer pro (er zouden er 2 van moeten zijn)) die ik niet terug kan vinden op de website.

Is er uiteindelijk veel verschil in de specificaties? Ik heb precies het idee dat deze onderdelen toch wat minder zijn dan de originele.

Lieve groetjes,
Kelly
Hallo Kelly,
Je hebt een heel goede fiets gekocht denk ik. Vlerick is hét reisfietsenmerk van België en als zijn die onderdelen geselecteerd hebben is dat een van de beste garanties dat het betrouwbare onderdelen zijn. (wat iets anders is dan de duurste, mooist blinkende of lichtste onderdelen)
Geniet ervan!
Leon