Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterfilter ervaring gezocht - Forum Wereldfietser

Waterfilter ervaring gezocht

Wij zijn ons aan het voorbereiden op een tocht doo Uzbekistan, Kirgizie, Kazachstan en noord China (zie www.murray-online.info) . Hiervoor willen we een waterfilter aanschaffen. Heeft iemand ervaring hiermee? Het is voor twee personen en ik schat voor zo'n 5-7 liter p.p. per dag. Merk? Gebruik? Schoonmaken? etc.
Groeten,
Raymond Thuring

[/url]

Zelf heb ik net een Katadyn mini gekocht, maar nog niet gebruikt.

In een artikel in Op Pad van een jaartje geleden las ik o.a. het volgende:
- Ieder filter zul je geregeld moeten schoonmaken. Schoonmaken lukt alleen goed met een keramisch filter. Dan hou je MSR en Katadyn over. De rest wordt afgeraden.
- De dure MSR is niet wezenlijk beter dan de goedkopere.
- Geen van de filters houdt virussen tegen. Maar tenzij je zwanger bent is dat niet zo erg.
- Je hebt i.i.g. een keramisch filter nodig. Koolstof houdt ook nog vieze smaakjes en chemicalien tegen.

De Katadyn mini is erg klein en licht. En het filter heeft een zilvercoating en is daardoor wat beter bestand tegen bacterieaangroei.
De MSR Miniworks heeft als extra een koolstoffilter, pompt wat makkelijker, en past op een MSR-waterzak.

Bij de Zwerfkei kun je ze overigens allemaal uitproberen.

Hoihoi,

ik reis zelf met een MSR filter. De goedkopere inderdaad. Heb deze zelf in de VS gekocht waar hij maar de helft kost van in Nederland. Deze heeft ook een koolstoffilter zodat je voor absolute zekerheid nog chloor in het water kan doen. Het koolstoffilter verwijdert dan weer de chloorsmaak en reuk. Het filter is verder erg makkelijk schoon te maken en het element kun je vervangen. Ik weet niet hoe dat bij anderen zit. Ook is het erg handig dat je het filter gewoon op een waterzak kan schroeven.
Waarschijnlijk kun je het filter ook via internet in de VS bestellen. Dat scheelt weer geld. Bijvoorbeeld via rei.com.

veel succes en plezier op jullie reis.
Bram
Ikzelf gebruik al twaalf jaar een Katadyn pocketfilter. Goed voor zo'n 40.000 liter water (afhankelijk van de vervuiling) Dit is het standaard filter voor ontwikkelingswerkers en expedities. Hij is helaas wel erg duur, maar zie het als een lange termijn investering... MSR miniworks is ook o.k.

Wie kan mij zeggen of het volgende waarheid is :

"De kleinste bacteriën kunnen niet doorheen een filter met poriën van 0,2 micron. Virussen zijn echter kleiner en zouden er wel doorheen kunnen! Virussen worden echter gedragen door een bacterie en kunnen zonder deze niet leven! Derhalve is een filter met poriën kleiner dan 0,2 micron niet nodig"

Hoe kan men de visussen dan wel klein krijgen (zonder tot koken over te gaan)? Is "micropur" voldoende?

William

Headley schreef:Wie kan mij zeggen of het volgende waarheid is :

"De kleinste bacteriën kunnen niet doorheen een filter met poriën van 0,2 micron. Virussen zijn echter kleiner en zouden er wel doorheen kunnen! Virussen worden echter gedragen door een bacterie en kunnen zonder deze niet leven! Derhalve is een filter met poriën kleiner dan 0,2 micron niet nodig"

Hoe kan men de visussen dan wel klein krijgen (zonder tot koken over te gaan)? Is "micropur" voldoende?

William
Download even de "drinken"-catalogus van Bever.
http://www.bever.nl/Assets/Catalogus_pdf/Drinken.pdf

Hier staat e.e.a. aan info in over bacterien etc.

Groetjes,
Martin 8)