Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Ijsland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Ijsland

Heeft iemand een idee een idee in hoeverre de vulkaanuitbarsting de routes door het binnenland van Ijsland heeft beinvloed.

Ik heb zelf het idee dat de wind vooral westelijk is geweest en dat er dus niet zoveel as over het binnenland is gekomen. We wilden deze zomer 3 weken gaan fietsen in Ijsland maar hadden dat eigenlijk al naast ons neergelegd.

Ik zag echter net dat de vulkaan wat rustiger wordt en begin weer te denken aan de mogelijkheid om naar het noorden te vertrekken in juli. Is iemand op de hoogte van de huidige situatie??

Groet
Joris
Bedankt. Staat veel info op. We gaan er toch nog maar eens serieus over nadenken.
joop schreef:Heeft iemand een idee een idee in hoeverre de vulkaanuitbarsting de routes door het binnenland van Ijsland heeft beinvloed.

Ik heb zelf het idee dat de wind vooral westelijk is geweest en dat er dus niet zoveel as over het binnenland is gekomen. We wilden deze zomer 3 weken gaan fietsen in Ijsland maar hadden dat eigenlijk al naast ons neergelegd.

Ik zag echter net dat de vulkaan wat rustiger wordt en begin weer te denken aan de mogelijkheid om naar het noorden te vertrekken in juli. Is iemand op de hoogte van de huidige situatie??

Groet
Joris
Het effect kan hooguit zijn dat er hier en daar een dun laagje as is neergedwarreld, maar op pistes in het binnenland kun je daar sowieso last/plezier van hebben door de sterke wind, eruptie of niet. Dat veroorzaakt ook het wasbordeffect :twisted:
Ik ga zelf half juli, en fiets o.a. de Sprengisandur route. Even zwaaien? :)

Gee
Gee schreef:Het effect kan hooguit zijn dat er hier en daar een dun laagje as is neergedwarreld[...]
Tentluier, waterfilter... :roll:
Ik vertrek volgende week voor een maand naar IJsland. Met de auto deze keer :D
Het wordt mijn vijfde bezoek aan dit prachtige land, dat niet erg fietsvriendelijk is.

De 'wegen' in het binnenland en in het bijzonder de Sprengisandur (250 kilometer niets) stellen je ook zonder as wel voor voldoende uitdagingen: wasbord, steenslag, harde wind, kou, geen enkele bevoorradingsmogelijkheid en, niet te vergeten, rivierdoorsteken.

Maar voor de as zou ik zeker niet thuisblijven, dat is nergens voor nodig. Je moet toch altijd zorgen dat je je spulletjes zoals camera/gps/telefoon enz. op kunt bergen in plastic, want ook van zandstormen kijkt men in IJsland niet op. In 2008 heb ik er twee dagen in gezeten, ik kan je verzekeren : geen pretje. Alles zit eronder, overal komt het.

Veel plezier (en sterkte)
Gijs
Robertjan schreef:
Gee schreef:Het effect kan hooguit zijn dat er hier en daar een dun laagje as is neergedwarreld[...]
Tentluier, waterfilter... :roll:
- Een tentluier pampert, en heb ik nog nooit gebruikt/gemist :wink:
- water is overal drinkbaar; water in het hoogland van kleinere gletscherstroompjes bevat soms veel fijn zand en smaakt niet lekker. Filteren met een zakdoek, en je kunt het gerust een dag drinken.

Gee
Vulkaanas is ook drinkbaar?
En daar zitten geen stoffen in die weleens slecht kunnen zijn voor je grondzeil...?
Ik begrijp nu in ieder geval waarom je IN IJsland gaat fietsen in plaats van erop ...
Op IJsland doorkruis je regelmatig zgn sandur, lavazandvlaktes. Prachtig olifantgrijs van kleur en fijn van substantie. Bij een stevige wind (en die heb je in het hoogland vrijwel altijd) heb je dus altijd met lavazand te maken. Of dat spul funest is voor je grondzeil? Na - in totaal - 7 weken nog niets van gemerkt.
Over water gesproken: het is wel zaak om te zorgen voor voldoende voorraad!

Gee
joop schreef:We wilden deze zomer 3 weken gaan fietsen in Ijsland maar hadden dat eigenlijk al naast ons neergelegd.
Mocht je nog algemene info willen over fietsen op IJsland, is dit misschien interessant voor je:

http://www.masterlyinactivity.com/ivan/iceland.html

Veel plezier met de voorbereidingen!

Gee
Een echte fietser laat zich niet zomaar afschrikken. Tenzij de veiligheid in het geding is.

Ik ga ook gewoon fietsen daar. Misschien komen we elkaar tegen maar ik vertrek pas eind juli. En die Eyakull doet zijn best maar, ik ga toch niet met het vliegtuig. En asregens....tja. Dat risico neem ik maar op me want daar kan je je toch niet op anticiperen.
Als ik thuisblijf wordt ik helemaal gek, om dat te voorkomen moet ik naar IJsland :D
Drinkwater, filter en IJslandse rivieren. Over deze combinatie ben ik al een hele tijd aan het nadenken. Ik las een bericht van @Gee hierover.

Filteren met een zakdoek. Is het daarna geschikt om te filteren met een waterfilter? Ik vraag me het af... :?

Ik heb verhalen gehoord om de substansies in het water te laten bezinken in een fles en daarna pas te filteren.
Of dat ik een gat naast de rivier moet graven om het daarin te laten bezinken. Een methode die meestal niet zal werken vanwege gesteenten.
Of filteren met een koffie filter. Hoe zou dat werken?

Wat was een goede manier die andere binnenland fietsers hanteerden?
Van een Engelsman die er 12 weken heeft rondgefietst:

Drinking untreated water from streams is generally OK if the water has come down from the hills rather than run across farmland. You should avoid taking water from larger rivers, especially glacial rivers and glacial outwashes, which have a very high load of sediment, which will often not settle even if you leave it to stand. Even lakes fed by glacial rivers can be opaque with rock-flour, though you can drink this stuff if you have nothing else. There can be long distances between acceptable water supplies in some remote desert places. Many of the small streams in the interior, invitingly marked on your map, will be dry when you pass as they carry spring melt-water only. Lava fields and sand-flats are porous and often have no surface water.
Bij geen vulkaanas... :roll:

Ik zal zeker niet beweren dat heel IJsland onder de vulkaanas ligt, maar lokale kennis heb je ook niet...
Men maakt zich daar op IJsland inderdaad wel zorgen over, maar met name voor het vee, dat ook de as van het gras eet: http://www.physorg.com/news190647440.html
Het vulkaanas van deze vulkaan bevat een hoog gehalte aan fluor dat in water oplost. Bij een hoge inname loop je kans op fluorosis, dat je botten afbreekt :(
Het blijft dus inderdaad opletten, zeker bij een een nieuwe eruptie.

Gee
Beste IJslandgangers,

Ik snap de drinkwaterkwestie niet zo goed. Waarom zou je water uit rivieren halen? Tenzij je natuurlijk de Sprengisandur gaat fietsen, kan je vrijwel altijd wel heerlijk helder drinkwater krijgen bij huizen uit een bron of benzinestation. Je hoeft ook in tegenstelling tot de Sahara of tropische oorden niet veel te drinken.

Rutger
joop schreef:Is iemand op de hoogte van de huidige situatie??

Groet
Joris
Het is er in ieder geval nu aangenaam van temperatuur!

Afbeelding

Maar wij gaan natuurlijk voor een niet te kloppen kopwind, striemende stortregens, en schurend vulkaangruis in elke lichaamsopening. :lol: :lol:

Gee
Hoi Gee,

Wat is het webadres van jouw plaatje? Ik vind het een heel handig overzicht.
En volgens mij ga jij daar voor de meest ongecensureerde ontgroening....is goed hoor, kan ook voor gezorgd worden :wink: