Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS - Open Street Map - hoe te editen? - Forum Wereldfietser

GPS - Open Street Map - hoe te editen?

Aangezien ik weet dar er hier enkele fanatieke OSM'ers meelezen, stel ik hier m'n vraag.

Ik zie een aantal wegen met blauwe lijntjes er langs. Dat lijken fietspaden te zijn. Echter bij bijv. rotondes lijken die onderbroken te worden.

Zelf heb ik in de omgeving nu bij minstens 1 rotonde de fietspaden-lijnen over de kruisende wegen getekend, omdat je als fietser immers voorrang hebt als je op de rotonde zit.

Nu heb ik enkele vragen aangaande rotondes en kruisingen.
* Hoe gaan jullie om met het tekenen van bovengeschetste situaties?
* Hoe laat je weten dat een rechtdoorgaand vrijliggend fietspad ook de mogelijkheid biedt een kruisende weg in te gaan? Doe je dat door óp die kruisende weg ook nog een puntje te zetten? Of moet je het fietspad even naar de kruising op de weg leiden, ondanks dat het recht doorgaat? (Zie als voorbeeld deze situatie.)

Alvast dank!
Hoi Robertjan,

De blauwe lijntjes zijn idd fietspaden
Het is de bedoeling dat daar waar het fietspad een andere weg kruist, je daar een verbinding tekent, dwz de wegen aan elkaar koppelt. Ook al is het de hoofdweg waar je niet mag fietsen. Je mag 'm alleen eroverheen tekenen (zonder knoop) als het om een brug gaat (of tunnel).

Of je er wel of niet in mag slaan, maak je duidelijk dmv tags als bicycle=no op de hoofdweg (als je niet op de hoofdweg mag afslaan). Maar in ieder geval op het punt waar beide wegen elkaar kruisen komt idd een knoop of node.

Hier is een voorbeeld van een rotonde
in osm
op google streetview

Overigens is de online editor waar het gaat om wegen met elkaar te verbinden niet een erg handig programma, je maakt al snel fouten. Als je wat meer wilt, kan je het best een offline editor installeren, ik vind http://www.merkaartor.org/ veel fijner werken. Josm is de meest gebruikte editor maar niet erg gebruiksvriendelijk.
Ik zie op die specifieke rotonde wel een fout lijkt me: er staat oneway=yes bij het fietspad, maar op Streetview zie ik 2-richtingen...

(Weer wat werk aan de winkel. Ik had wel verwacht dat iemand anders de veranderingen/toevoegingen zou corrigeren... :oops:)
Robertjan schreef:Ik zie op die specifieke rotonde wel een fout lijkt me: er staat oneway=yes bij het fietspad, maar op Streetview zie ik 2-richtingen...

(Weer wat werk aan de winkel. Ik had wel verwacht dat iemand anders de veranderingen/toevoegingen zou corrigeren... :oops:)
Ha, ja je hebt gelijk, als je standaard rotondes in het programma aanmaakt komt er automatisch een tag oneway=yes bij, maar deze heeft idd een fietspad in beide richtingen. Sommige rotondes in die wijk zijn echter deels 1 richting/2 richtingen, erg verwarrend en zelfs gevaarlijk.
Afbeelding
Mag je hier nu wel of niet rechtdoor fietsen?
Maar voor de GPS lijkt me het wel essentieel om ze juist aan te geven. Dan kan er alleen maar een betere route uit komen. Het zal de komende tijd zweten worden voor me. Zo precies als ik ben móét en zal het allemaal er juist op komen te staan hier in de omgeving... :D
Robertjan schreef:Maar voor de GPS lijkt me het wel essentieel om ze juist aan te geven. Dan kan er alleen maar een betere route uit komen. Het zal de komende tijd zweten worden voor me. Zo precies als ik ben móét en zal het allemaal er juist op komen te staan hier in de omgeving... :D
Mijn rotonde is aangepast ;-) Ik heb meteen de knooppuntroute gewijzigd, want die liep nog via een omleiding. Veel succes met editten!

PS
Nog een tip wb openstreetmap, je kan als achtergrondkaart de topografische gegevens van 3Dshapes opnemen, dan kan je de exacte ligging van de wegen zien (de wegen in osm zijn grotendeels van een AND import en soms klopt de ligging niet). Ook handig voor bospaden mappen e.d.

In de Potlatch editor:

-klik op de knop opties (kies achtergrondkaart) linksonder in beeld
-Vul de serveradres in bij Aangepast: http://overlay.openstreetmap.nl/3dshapes/!/!/!.png

De instellingen in Merkaartor:

Tools->TMS server editor->Add

Name: 3Dshapes
Server address: overlay.openstreetmap.nl
Path: /3dshapes/%1/%2/%3.png
Robertjan schreef:Maar voor de GPS lijkt me het wel essentieel om ze juist aan te geven. Dan kan er alleen maar een betere route uit komen. Het zal de komende tijd zweten worden voor me. Zo precies als ik ben móét en zal het allemaal er juist op komen te staan hier in de omgeving... :D

Hier is nog een handige website om te kijken welke fouten er nog zitten op de osm-kaart: keep right!

Het zijn mogelijke fouten, en ze zullen niet allemaal van invloed zijn op de routing (bijv als een fietspad een autoweg kruist zonder dat ze verbonden zijn, heeft geen enkel effect op de routing)
Ik neem aan dat dit wel invloed heeft op de routering?

Afbeelding

Ik word nu door Hilversum gestuurd ipv. er boven langs te gaan.

PS de coördinaten zijn N52.24607 E5.16146
Daar kun je dus niet oversteken... :D Lijkt me een node nodig op het fietspad, maar ook naar de weg toe. Al moet die laatste dan, lijkt me, 2 richtingen zijn...
De tovenaar schreef:PS
Nog een tip wb openstreetmap, je kan als achtergrondkaart de topografische gegevens van 3Dshapes opnemen, dan kan je de exacte ligging van de wegen zien (de wegen in osm zijn grotendeels van een AND import en soms klopt de ligging niet). Ook handig voor bospaden mappen e.d.
Nu zie ik een hoop witte lijntjes. Dat zijn bospaden. Echter, als ik het goed begrijp staan die allemaal nog niet op de OSM-kaart?
@Frank een verbinding van het ene fietspad naar het andere ontbreekt idd op de kaart. Teken maar in zou ik zeggen. Standaard is een lijntje twee richtingen, tenzij je oneway=yes gebruikt.
@robertjan als je daar geen paden ziet zijn ze denk ik ook nooit ingetekend, dus er is nog meer te doen daar :wink:
Ik ben nu aan het tekenen... :D (ook handig voor het mountainbiken, hoewel de OnRoute Wandelkaart wél goed is) !!

Toch handig dat ik de shift, de R, de Return, en de Z heb gevonden op m'n toetsenbord... :roll:
Die basic-handelingen zouden eigenlijk ergens pontificaal uitgelegd mogen worden op de OSM-site.
Merkaartor crashte trouwens bij mij (OS X, want voor OSM zelf ga ik geen Windows ostarten).
Robertjan schreef:Die basic-handelingen zouden eigenlijk ergens pontificaal uitgelegd mogen worden op de OSM-site.
Merkaartor crashte trouwens bij mij (OS X, want voor OSM zelf ga ik geen Windows ostarten).
Staat het hier niet? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch

Jammer dat Merkaartor crasht (doet ie wel vaker helaas). :|

Wat betreft bospaden zou je hier eens kunnen kijken voor een juiste tagging:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=5389
Moet zeggen dat ik de satellietbeelden van Yahoo van Peru wel waardeloos vind. Ik kan niet eens provinciehoofdstad Ocros onderscheiden! (Chiquián is ook lastig te zien, overigens... :roll:) Nu is het dus onmogelijk om de hartelijke mensen in Cajamarquilla op de kaart te zetten... :(