Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende zadelpen, speling naar links en rechts normaal? - Forum Wereldfietser

Verende zadelpen, speling naar links en rechts normaal?

Ik heb een Koga Worldtraveler gekocht alleen heeft de verende zadelpen enigszins speling naar links en rechts.
Is dit normaal of kan ik beter mijn andere zadelpen gebruiken(zonder vering)?
Dit gebeurt vaker, zeker met goedkopere pennen. Maar het is natuurlijk niet goed. Bij een nieuwe fiets zou ik er werk van maken, bij een tweedehands is dit denk ik wat je kunt verwachten. Ik heb zelf vanwege rugklachten net een Cane Creek Thudbuster besteld, omdat ze zeggen dat die nog het beste is. Als je zonder kunt is het ook weer een onderdeel minder dat kapot kan.
Wim
Wim schreef:Dit gebeurt vaker, zeker met goedkopere pennen. Maar het is natuurlijk niet goed. Bij een nieuwe fiets zou ik er werk van maken, bij een tweedehands is dit denk ik wat je kunt verwachten. Ik heb zelf vanwege rugklachten net een Cane Creek Thudbuster besteld, omdat ze zeggen dat die nog het beste is. Als je zonder kunt is het ook weer een onderdeel minder dat kapot kan.
Wim
Is idd een tweedehandsje... maar goed voor een vakantie van 3 weken is dit dus niet echt fijn dan.
Dan zal het vermoedelijk alleen maar erger worden. Je kunt ze meestal wel vastzetten, maar dan heb je een hele zware (400-550 gram ipv ongeveer 250 gram) ongeveerde pen.
Wim
kadooosh schreef:Ik heb een Koga Worldtraveler gekocht alleen heeft de verende zadelpen enigszins speling naar links en rechts.
Is dit normaal of kan ik beter mijn andere zadelpen gebruiken(zonder vering)?
Ik heb meerdere WT's gezien die zo'n spelingspen hadden.
Leon
Ik weet niet wat voor pen je hebt, maar ik heb jaren op een post-modern verende zadelpen gefietst die een beetje zijdelingse speling had. Het is nooit meer geworden en ik heb er nooit last van / mee gehad. Ik zou in de gaten houden of het meer wordt en dan pas besluiten om het te vervangen...
Ik fiets al 9 jaar op een Gazelle Furore(woon-werkfiets) met speling naar links en rechts in de verende zadelpen. Aangezien de framemaat feitelijk voor mij aan de hoge kant is, is het een welkome meedraai-ing om goed op de pedalen te kunnen "rusten". Het werd mij destijds als "normaal" en bijbehorend bij verende zadelpennen verkocht. Ik heb er gedurende die lange tijd geen hinder noch overlast van ondervonden en de speling is naar mijn mening ook niet groter geworden.
Heb je een strak frame ga je op een wiebelpen zitten.... Dat lijkt me niet goed voor je rug. Toen ik in de VS werkte heb ik een tijdje een goedkope fiets gehad met een pen die steeds meer speling kreeg. Ik vond het niks, en heb hem toen maar vastgezet. Maar ik moet nu zelf ook gaan ontdekken hoe die Thudbuster me bevalt, en hoe lang het goed blijft gaan.
Wim
Ik denk dat een fysiotherapeut juist zo beargumenteren dat een wiebelende zadelpen juist WEL goed is voor je rug... :wink:
Ik zal het vanmiddag eens vragen. Ik kreeg wel verende pen aangeraden, maar mij lijkt dat het vele balanceren dat je op een wiebelende pen moet doen toch wel een belasting is. Het is waar dat je er wel je rugspieren mee traint.
Wim
Je traint je rugspieren maar ontlast ze ook, je ontlast wellicht je beenspieren wat maar je kunt mogelijk meer kracht zetten.

Een goede fysio zal niet zeggen dat het goed of slecht is, maar zal zeggen dat het afhangt van persoon tot persoon.