Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koplamp doet het niet - Forum Wereldfietser

Koplamp doet het niet

Ik heb net een Son Edelux aangesloten. Keurig de gebruiksaanwijzing opgevolgd: het vaste snoer met beide polen op de naafdynamo aangesloten. Het achterlicht verbonden met zowel de fasedraad (maakt zo te zien geen contact met de behuizing) als de massa (maakt juist wel contact met de behuizing). Alle standen van de schakelaar geprobeerd maar de lamp doet niets. Als ik mijn oude lamp op de dynamo aansluit doet die het prima. Wat zou er mis kunnen zijn?
Ik krijg 'm wel brandend mits ik het snoertje naar het achterlicht niet aansluit. Ik heb het achterlicht ontkoppeld maar zelfs dan, als er dus een loos snoertje op het voorlicht is aangesloten, doet ie het niet meer. Het krimpkousje over het stekkertje loopt helemaal door tot het einde dus contact met de behuizing kan ie bijna niet maken. De massadraad heb ik ook ontkoppeld. Ik snap nooit helemaal hoe die elektronen door de fiets heen bewegen maar het wordt er nu niet duidelijker op.
Is er trouwens een conventie voor welke draad de massa is? Ik kreeg de indruk dat dat het draadje was waar de witte streep overheen loopt.
Doorgaans word inderdaad de draad met de witte lijn als massa draad gebruikt, en de geheel zwarte als fase / voedings draad.
Verder denk ik dat je heel stelselmatig moet gaan testen wat doet het wanneer wel. - Koplamp alleen functioneert wel goed?
- Achterlicht alleen functioneert wel goed?
- Krijgt achterlicht voeding via de koplamp?
- Heb je de plus (fase) draad overal netjes op plus aangesloten en de en de min draad overal netjes aan de min pool gekoppelt?
Verder kan ik me voorstellen dat als je het frame als min (massa) wilt gebruiken dat je de min (massa) pool van de naafdynamo nog moet koppelen aan het frame, omdat je naafdynamo waarschijnlijk electrisch geïsoleerd is ten opzichte van het frame.
Tsja, elektro is lastig op de fiets soms,

Ik had er vorig jaar problemen mee en toen bleek de draad naar het achterlicht niet goed langs de bottombracket geleid te zijn waardoor die daar klem zat en dus sluiting maakte...
vincent schol schreef:Ik krijg 'm wel brandend mits ik het snoertje naar het achterlicht niet aansluit. Ik heb het achterlicht ontkoppeld maar zelfs dan, als er dus een loos snoertje op het voorlicht is aangesloten, doet ie het niet meer. Het krimpkousje over het stekkertje loopt helemaal door tot het einde dus contact met de behuizing kan ie bijna niet maken. De massadraad heb ik ook ontkoppeld. Ik snap nooit helemaal hoe die elektronen door de fiets heen bewegen maar het wordt er nu niet duidelijker op.
Is er trouwens een conventie voor welke draad de massa is? Ik kreeg de indruk dat dat het draadje was waar de witte streep overheen loopt.

Als je de draden aan het achterlicht omwisselt heb je licht. Nu laat je de fasedraad bij het achterlicht direkt contact met het frame maken

Bij Schmidt is de binnendraad van de coaxkabel (wit) de fase, de zwarte krimpkousomhulling zit om de buitenmantel en is massa. Als de coax isolatie dus ergens doorschuurt gerbeurt er niks
Beide lichten doen het nu maar zondermeer de draden aan het achterlicht omwisselen werkte niet. Het lijkt er op, zoals in het geval bij Roald, dat de originele fasedraad ergens contact maakt met het frame. Ik gebruik nu de witgestreepte draad als fase want die maakt wel netjes ononderbroken contact met het achterlicht.