Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga trekt belofte in - Forum Wereldfietser

Koga trekt belofte in

Toen ik met mijn gebroken Koga frame naar de winkel ging, kreeg ik te horen dat, ook al viel mijn frame buiten de garantie, ik toch een nieuw frame van ze zou krijgen. Nu is het frame opgestuurd en teruggekomen met de mededeling dat het buiten de garantie (voor dit frame 3 jaar) valt.

Ze trekken hun coulance in. Da's toch ook wat!
Geen Koga meer kopen lijkt een passend advies. Je mag overigens, tenzij dit het gevolg was van een ongeluk of zo, van de fietsenwinkel waarmee je primair je contract had wel degelijk een ander frame verlangen of in elk geval korting op een nieuw frame. De wet verlangt dat een product geschikt is voor het beoogde gebruik. Breuk na drie jaar betekent bij een fiets dat het frame ongeschikt was. Als het nou een carbon lichtgewicht frame was waarmee je woeste tochten had gemaakt...
Wim
Het frame is een stuk ouder dan drie jaar. Het is gewoon vervelend dat ze eerst telefonisch een toezegging doen en hem dan weer intrekken.
Geeft Koga maar 3 jaar garantie op het frame? Belachelijk. Zelfs bij mijn B'Twin-stadsfiets - je weet wel, dat ultra goedkope merk van Decathlon - krijg ik 5 jaar garantie op het frame.

Gerd
Sorry dat heb ik dus verkeerd begrepen. Hoe oud was het frame dan, en wat heb je ermee gedaan?
Wim
Het was een Terraliner van 2002 of 2003. Ik snap ook niet dat ie gebroken is. Een spaak breek ik nooit!
Ach ach, hebben we weer een topic gevonden om stoere anti-Koga verklaringen af te leggen 8) .... Zonder enige kennis ter zake trouwens.

De fout betreft in dit geval een verkeerde communicatie door de winkel, en heeft niets te maken met de constructeur die zijn staart intrekt.

Koga geeft trouwens de laatste jaren wel degelijk opnieuw lifetime garantie op het frame, zoals dat al het geval was voor 1992 : mijn 1990 Randonneur heeft ook lifetime garantie. Daartussen was de garantie altijd 10 jaar, behalve enkele jaren begin 2000 toen bepaalde modellen slechts 3 jaar hadden.
jansenius schreef:Ach ach, hebben we weer een topic gevonden om stoere anti-Koga verklaringen af te leggen 8) .... Zonder enige kennis ter zake trouwens.

De fout betreft in dit geval een verkeerde communicatie door de winkel, en heeft niets te maken met de constructeur die zijn staart intrekt.

Koga geeft trouwens de laatste jaren wel degelijk opnieuw lifetime garantie op het frame, zoals dat al het geval was voor 1992 : mijn 1990 Randonneur heeft ook lifetime garantie. Daartussen was de garantie altijd 10 jaar, behalve enkele jaren begin 2000 toen bepaalde modellen slechts 3 jaar hadden.
Het is net of je nu stopt met het verhaal op het moment dat het interessant wordt.
Leon
Tja, ik probeer dan ook geen verhaal te vertellen, enkel feitelijke informatie te geven. Maar nu je mij zo suggestief uit mijn kot lokt :wink: : men kan zich inderdaad afvragen vanwaar deze wijzigingen in garantiebeleid in een recent verleden vandaan kwamen.
Mijn gedacht (niet gestaafd, een gok) : Koga heeft een tijdje gedacht dat het met goedkopere productie (en dito garantiebepalingen dus) zich maar best op de opkomende B-merken kon richten, maar heeft bijtijds ingezien dat ze best bij hun leest blijven en high-end producten en dito garantie niet mogen verloochenen.
jansenius schreef:Mijn gedacht (niet gestaafd, een gok) : Koga heeft een tijdje gedacht dat het met goedkopere productie (en dito garantiebepalingen dus) zich maar best op de opkomende B-merken kon richten, maar heeft bijtijds ingezien dat ze best bij hun leest blijven en high-end producten en dito garantie niet mogen verloochenen.
Dat Koga aanvankelijk toezegde garantie tóch toe te passen, vond ik niet alleen erg prettig maar ook erg Koga. Geen idee waarom ze dat terugtrekken.

Tja, ik heb wel flink genoten van de schiterrende avonturen met deze fiets. Schijnt ook iets tyisch Koga te zijn :wink:.
Kan je het niet meer laten lassen. Dit frame is toch van staal.

Mario

Leon,

ik dacht dat jij mee ging fieten in Maastricht
jansenius schreef:Tja, ik probeer dan ook geen verhaal te vertellen, enkel feitelijke informatie te geven. Maar nu je mij zo suggestief uit mijn kot lokt :wink: : men kan zich inderdaad afvragen vanwaar deze wijzigingen in garantiebeleid in een recent verleden vandaan kwamen.
Mijn gedacht (niet gestaafd, een gok) : Koga heeft een tijdje gedacht dat het met goedkopere productie (en dito garantiebepalingen dus) zich maar best op de opkomende B-merken kon richten, maar heeft bijtijds ingezien dat ze best bij hun leest blijven en high-end producten en dito garantie niet mogen verloochenen.
Dank je, ik was even bang dat je in de politiek zat :lol: :wink:
mario schreef:Kan je het niet meer laten lassen. Dit frame is toch van staal.

Mario
Je hebt / had ook terraliners van alu...

@TS: heb je ook een plaatje van de breuk? En hoe is de breuk ontstaan c.q. heeft het zich geopenbaard?
Er is al een draadje over de breuk zelf. Breuk is niet eenvoudig te repareren, daar zou een framebouwer aan te pas komen.

Ik zie inmiddels uit naar een vervangend frame.
bikelike schreef:Toen ik met mijn gebroken Koga frame naar de winkel ging, kreeg ik te horen dat, ook al viel mijn frame buiten de garantie, ik toch een nieuw frame van ze zou krijgen. Nu is het frame opgestuurd en teruggekomen met de mededeling dat het buiten de garantie (voor dit frame 3 jaar) valt.

Ze trekken hun coulance in. Da's toch ook wat!
Beste Erik,

Een paar vragen om even stil bij te staan.
Helaas kunnen frames breken. Ik heb het zelf twee keer meegemaakt.

Wie heeft die toezegging door de telefoon gedaan?
Wat heb jij precies tegen de persoon aan de telefoon gezegd?
Heb je naderhand een mailtje gestuurd met een bevestiging?
Waar heb je de fiets gekocht en wanneer?
Was het een nieuwe fiets of een tweedehands?

Sterkte,

Bert
bikelike schreef:Er is al een draadje over de breuk zelf. knip
excusez.. idd: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=11805
bikelike schreef:knip Breuk is niet eenvoudig te repareren, daar zou een framebouwer aan te pas komen.
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een 4 wieler, maar zelf zou ik het frame achterin gooien en naar een motor-mannetje gaan (niet naar zo'n glazen motor showroom, maar gewoon waar nog mannen met vieze handen rondlopen) . Deze lui zijn vaak redelijk handig met het bakijzer, of weten wel iemand die je verder kan helpen. Ik zou dat wel aandurven...
Ik had uit dat andere draadje begrepen dat dit niet zomaar te lassen viel maar echt framebouwers werk is.
W
Ik ben even naar mijn fietswinkel geweest en ligt allemaal erg complex. Ikzelf heb niet met Koga gesproken, maar mijn handelelaar. Dus is het interpretatie van interpretatie. Nu lijkt het zo te zijn dat er wel een toezeggeng was, maar afhankelijk van een onderzoek van het frame. Koga heeft het frame bekeken en kennelijk valt mijn breuk niet onder garantie.