Additionally, paste this code immediately after the opening tag: heen of terug groene weg - Forum Wereldfietser

heen of terug groene weg

we hebben besloten de groene wegen route te fietsen, vraag is alleen: van nord naar zuid of zuid naar noord en waarom?

Absoluut heen!
Je gaat het mooie weer tegemoet.
Je gaat het vreemde (voor zover Frankrijk vreemd is) tegemoet.
Wegfietsen is leuker.
De Middellandsezee is je einddoel,
Naar Franse terrasjes fietsen is leuker
je hebt waarschijnlijk de mistral mee
Het laatste stuk daal je. Na de Ardennen wordt trouwens alles makkelijker
Ga eten op het dorpsplein in Saou, ten zuiden van Crest, bij l'oisau sur sa branche.
Terug naar huis fietsen is naar je werk fietsen
Met de fietsbus terug is het zwaarste
veel plezier, Niko

We hebben inderdaad van noord van zuid gefietst en dat is ons heel goed bevallen, met name vanwege het tegemoet komen van mooi weer en interessantere landschappen en leuke dorpjes.

Je kunt hem beter van Maastricht naar Frankrijk rijden. Ik heb hem andersom gereden en vertrokken vanuit Lyon (begin juli 2004). In het begin schitterend weer maar naar een paar dagen hadden we prijs. Regen en nog eens regen. Dan is de fun er rap af. Als je hem richting Frankrijk rijdt kan je eerst slecht weer hebben maar erna mooi weer. Na regen komt zonneschijn. Buiten de regen gerekend was het een schitterende reis. Zeker een aanrader. Mooie natuur. Das tenminste een reis, als ik zie waar mijn leeftijdsgenoten naar toe trekken. Aan het strand niksen, dan maak je niks mee.
Ik heb hem al eens Z=>N gereden. Het heeft mijn voorkeur maar het hangt er een beetje vanaf wanneer je vertrekt.

Vertrek je erg vroeg in het jaar dan is Z=>N het best.
a. Je bent direct in het goede weer en tegen de tijd dat je in het noorden bent is het daar ook lekker.
b. Je hebt de zon in de rug en niet in je ogen. Mooier en minder vermoeiend met kijken en je krijgt niet zo'n verbrande kop.
c. Het tijdstip van einde van de reis komt minder nauw, je hoeft geen fietsbus te halen o.i.d..

Later in het jaar is er wel iets te zeggen voor N=>Z.
Dirk Sparreboom.

Na een lange tocht naar huis toe fietsen is minder leuk. Je hebt ervaring in het verre, andere landschappen, andere mensen. Steeds wisselend, vol verrassingen. Dan kom je dichter bij huis. Het lijkt alsof de spanning eraf is, overal waar je komt is voorspelbaar. Je wilt flink doen: ik fiets terug naar mijn voordeur, maar waarom eigenlijk? Des te verder hij ging, des te langer was zijn terugreis. Eigenlijk wil ik niet terug. Ik wil gewoon nieuwe gebieden ontdekken! Er zijn fietsers die in de buurt van huis weer omgekeerd zijn.
Fiets dus richting de wijde wereld en niet naar het afgedraaide huis.

Ik heb weliswaar niet de groene weg route gefietst, maar mijn eigen route naar Spanje. Ik sluit mij aan bij de meerderheid, fiets weg van huis. Naast de al genoemde argumenten, geldt ook nog het volgende. Je plant - rekeninghoudend met tegenslag - dat je 3 weken over de tocht doet. Alles zit mee, na 2 weken ben je in Spanje en dan heb je nog een lekker weekje fietsen in Spanje. Fiets je naar huis, dan ben je gewoon een week te vroeg thuis. Who wants that?

Gerd

Geen discussie volgens ons...: HEEN!

Het gevoel van wegfietsen is vele malen fijner dan "terug naar huis"....

Succes!

El & El
Ik was nog vergeten overweging d. toe te voegen.
Ook de duur van de tocht is belangrijk. Wij zijn zo ongeveer een half jaar per jaar op pad (niet altijd op de fiets). Dan vind je het meestal niet zo erg om weer eens thuis te zijn.
Dirk Sparreboom

---------------------------------------------------
Tips voor de Noordzeefietsroute, verzameld tijdens het
rijden van het rondje Noordzee in zijn geheel, in 2004.
fttp://home.hccnet.nl/d.sparreboom

Waarom reageert iedereen nog in 2005, terwijl Maggy in augustus 2004 al heeft aangegeven dat zij hem al heeft gefietst van Noord naar Zuid.

Ik ben trouwens wel blij met al die reacties want ik heb hem voor deze zomer gepland.

klaas
Ondanks dat het onderhand mei 2005 is zou ik toch wel willen weten wat jullie de beste manier vinden om terug te komen in Nederland na het fietsen van de groene weg naar de Middellandse Zee. (Anders dan met de fiets....;-)) Trein, bus of nog een andere manier??

Fietsbus.
Fiets in aanhanger.
Tassen onder in bus.
Wel eten en drinken meenemen.
Duf voor je uitkijken.
Slapen op rottig bedje.
Tandenpoetsen in overvol wegresto.
Uitstappen bij Amstelstation.
Terras bij Carel's Caf? in De Pijp.
Beetje bijkomen.
niko

Een beetje vaag misschien, maar een zoon van kennissen had via de liftcentrale een heen en teruglift geregeld naar Lyon en ging vanaf daar de Franse alpen in met zijn fiets. Liften met fiets kan dus ook.

Zelf overweeg ik om mij bekende transportbedrijven te benaderen bij volgende fietsplannen. Vaak werken ze met vaste verladers. Beetje bellen en internetten en hopsa, fietsen naar het industrie terrein, fiets op de pallets achterin en een lekkere luie bijrijderstoel.

op http://www.eigenrijders.nl/ is een prikbord van vervoerders, daar zou je een poging kunnen wagen voor deze manier van reizen.
Nikopaul, ik krijg er echt zin in :wink:

fietsbus is meest prakties.
maar afzien.
pikt je op vlakbij eindpunt groene route.
boeken bij fietsvakantiewinkel.
trein is lastig.
je mag niet met alle treinen mee.
gedoe met bagage op parijs' gare de lyon.
fietsen naar gare du nord.
weer gedoe.
maar fietsen door parijs heeft wel wat.
is leuk.
licht dronken in fietsbus stappen helpt.
niko

De fietsbus is een goede optie, maar er is een m.i. meer comfortabele: de autoslaaptrein. Na korte afwezigheid rijdt ie weer. Kijk bij de treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl/pagina/47. De fietsen en tassen gaan in een aparte fietswagon. Na een paar weken op een matje slapen de couchette-bedjes best lekker.

Lisette
Diegene die de groene wegen route gefietst hebben, hoeveel dagen zijn jullie ongeveer onderweg geweest?

Kwam in de buurt van straatsburg een hijgend groepje tegen.
Die wilden er tien dagen over doen.
Vanaf Maastricht.
Ze reden op racefietsen en hadden kleine rugzakken om.
Ik deed er dertien dagen over.
Hangt een beetje van je zelf af.
Hoe vroeg sta je op?
Hoe is je conditie?
Hoeveel bagage neem je mee?
Reken tussen de 60 en 120 kilometer per dag.
Afhankelijk van het terrein.
niko

Ik heb ?vier weken over de westelijke variant naar Narbonne gedaan vanuit Delft. Die variant is wat langer dan de standaard-route. Dat was heel riant, maar het was dan ook mijn eerste grote fietstocht. Het kan best wat sneller. Dertien dagen vind ik erg snel.

Lisette