Woensdag thuisgekomen van de Beginnerstocht na nog eens 350km fietsen van Groningen naar huis. Ik bofte dat ik dat weer kon meemaken want afgelopen woensdag was de koudste 12e mei in 100 jaar. Ik heb het geweten, 's morgens vertrokken uit Leersum, jawel bij de vakantieboer geslapen, hij heeft overigens het toiletgebouw volledig gerenoveerd en er is nu ook een bar met gezellige tafel en een houtkachel, hij had zeker aardig verdiend aan het laatste bezoek van de WF met ledenvergadering. Ik vertrok daar dus in de stromende regen bij 5 graden voor het laatste stuk naar huis. Daar brandde gelukkig ook de houtkachel en was er een warme badkamer.
Maar wat ik wilde vertellen, de Beginnerstocht was bijzonder geslaagd en naar ik heb gehoord van de deelnemers voldeed hij aan de verwachtingen, behalve het weer dan, dat had niemand verwacht. Na het rondje door de Limburgse heuvels op vrijdag, iedereen was daarna zo versleten dat ik maar in mijn eentje een biertje in de bar ben gaan pakken, vertrokken we zaterdag voor onze tocht naar het verre noorden. Totaal 8 deelnemers. Een gezellige groep met humor die ook met elkaar goed konden opschieten. Zaterdagavond werden we welkom geheten door Marcel op de camping Leudal, daar hadden we met de Paastocht ook gestaan en de bar was nog net zo gezellig. Verder langs de Maas naar Oeffelt (Gennep) over heel veel onverharde paadjes en langs prachtige natuur. Maandag omhoog naar Nijmegen. Na ons bezoek aan het Fietsmuseum, wat bijzonder in de smaak viel, kwam de Ooypolder en het veer bij Millingen. Aan de overkant sloeg het weer helaas om waardoor we de resterende kilometers naar Stokkum de regen en harde wind moesten trotseren. Een paar deelnemers lieten bij aankomst op de camping de moed een beetje zakken en vroegen naar een hut, die was er helaas niet. Maar ontberingen behoren ook tot het leerproces bij de beginnerstocht, dus gewoon die tent even opzetten, ik ben daar streng in. De volgende dag werden we beloond met prachtig weer en was alle ellende snel vergeten. Er werden wasjes gedaan en de droger deed zijn best. 's Middags een bezoek aan 's Heerenberg met een mooie oude kern en een kasteel. Hier werd de groep ook nog versterkt met een extra deelnemer die met de trein via Zevenaar was gekomen. De nacht naar woensdag was bitterkoud, in mijn tent stond de termometer op 2 graden en de ongelukkige die nog water in zijn bidon had vond daarin een klomp ijs. Verder de Achterhoek in door een mooi coulissen landschap langs het boekenstadje Bredevoort en daarna naar Meddo waar we een "boerencamping" hadden. Donderdag waren de flaminco's in het Zwillbrocker ven helaas niet thuis, maar dat kon de pret niet drukken want via een paar prachtige natuurgebieden met bossen, heide en vennnen kwamen we tegen de avond aan in Ootmarsum. Vrijdag alweer, vandaag drinken we koffie met kuchen bij onze Oosterburen. Een mooi traject door Duitsland, veelal onverhard met soms een stukje waar we moesten lopen vanwege zand en bagger. We komen in Drente waar we regelmatig toegeknikt worden door de ja-knikkers. Een gezellige camping vinden we in Zweeloo met idem bar. Alweer de laatste etappe die zich van zijn mooiste kant laat zien. Het eene mooie stukje Nederland na het andere schuift voorbij en na een laatste blik over het Paterswolde Meer rijden we Groningen in. Op het station drinken we nog wat en nemen afscheid van elkaar. Ik rij daarna naar de stadscamping van Groningen waar het opeens heel stil is en waar ik de gezellige groep mis. Al met al een geslaagde tocht die denk ik voor herhaling vatbaar is.
Ronald van der Perk
PS Als ik van de deelnemers wat foto's heb gekregen zal ik deze op mijn webalbum zetten.