Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets.......... - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets..........

Hallo
Zal kort mijn fietsgeschiedenis beschrijven
Van 6-16 jaar HEEL VEEL gefietst(zonder zadelpijn.....daarover later meer)
Tot mijn 42/43 niet meer gefietst...Daarna (midlife crisis?:-):-)) Gazelle fiets met derailleur en racestuur gekocht(spierpijn ...niks (meer) over bekend.MAAR die versnellingen......paar keer (bijna) met bepaalde delen op bepaalde plaatsen van de fiets geland wat ECHT niet de bedoeling was.
Tien jaar geleden een Kettler (Windsor)gekocht(slechte rijwielhandelaar.....in ongeveer een kwartier gekocht...ging volledig op die man af)
ZADELPIJN is het enige wat ik er van heb onthouden .
Dit voorjaar maar weer eens geprobeerd......het gaat dus echt niet.IK heb een onbeschrijflijke pijn aan mijn zitbotten!Het is alsof het periost(vlies rond het bot) met geweld in het bot wordt geduwd.Ik heb het gevoel dat ik op twee 15mm stalen bouten zit...
Het is niet te harden.Duur zadel geprobeerd.....NIKS!!!
Nu wil ik die fiets "weggooien" en opnieuw beginnen.Omdat ik totaal geen vertrouwen heb in een fiets die de handelaar heeft staan en kwijt wil heb ik aan een Santos gedacht.
Het doel waar hij aan moet gaan voldoen
Woonwerk verkeer ongeveer 60 KM in de week
er moet in de vrije tijd en hondenkar mee "getrokken" worden
Vrije tijd....ik werk nog maar twee dagen in de week die is er genoeg....Alleen is momenteel de actieradius niks maar ik ben serieus van plan dat ALS de nieuwe fiets gaat voldoen dan zou dat best wel eens wat kunnen gaan worden.
Vakanties gaan er niet groots inzitten ...misschien eens een tochtje langs de Moezel of zo.
Het fietsen gaat gebeuren in (weinig) heuvelachtig gebied als Belgisch Limburg (Bokrijk,Mechelse heide) en voor 90% op fietspaden,misschien wat verharde bospaden maar verder geen buitensporige toeren
Beschrijving van mijn persoon
1.80 meter,107 kg en omdat ik 20 jaren in Beieren gewoond/gewerkt heb een matig "horecagezwel=buik) dit laatste omdat daardoor een race stuur afvalt.
Ik denk aan
1 Er moeten dikke banden op kunnen(COMFORT!!)
2 Goede remmen (Magura?)
3 26 of 28 wielen?Ik heb gelezen dat "dikke" mensen beter 26" wielen zoudenkunnen nemen
4 bagage (buiten de hondenkar ongeveer 30 kg) niet veel ....een kilo of 8

Zou iemand eens tips kunnen/ willen geven????
Budget komt niet zo nauw
Hij moet FIJN FIETSEN engeen PIJN AAN MIJN KONT opleveren
Ton
rover2@web.de en deze moet mee:
http;..www.dandie-dinmont.be

Enkele vragen
Beste Ton , Wat een verhaal ,beetje chaotisch ook.
Je wil een goede stevige reisfiets, maar het belangrijkste is eigelijk je "onvermogen" om pijnloos op een zadel te zitten.
Dat laatste moet je dus eerst oplossen. Een aantal zaken zijn hierbij van belang.

1.Keuze juiste zadel
2. Juiste zithoek (geometrie en maat van frame)
3. Je lichaamsgewicht.

Voor 1 en 2 moet je naar een gespecialiseerde fietsenmaker

Voor nummer 3 moet je zelf zorgen (geintje)


Het merk fiets is dan van secundair belang

Surf dieper door deze site ,je zult veel info vinden

succes Dirk
hi,

Je kan natuurlijk hier een heleboel tips krijgen over verschillende fietsmerken e.d.
Belangrijk is dat jij er een goed gevoel bij hebt. Ga daarom proefritten maken voor je iets koopt. Vergelijk het rijcomfort en maak je keuze in merk en type. Ikzelf zou een 26 inch zeker aanraden, deze zijn gemaakt voor bredere banden en hebben over het algemeen sterkere wielen.

Qua zit is het natuurlijk heel verschillend, een zadel is maar een zadel. Dit moet geen factor zijn waarop je de fiets koopt. Het zadel is los te vervangen. Maak dus een goede deal waarbij je afspreekt dat je bij de fiets die je koopt een regeling hebt waarbij je zadels kan blijven proberen tot je de juiste hebt gevonden. Natuurlijk zal de lbs daar randvoorwaarden aan stellen wat betreft gebruiksduur van het proefzadel. En een brooks kun je nu helaas eenmaal niet na 1 rit afschrijven als "slecht zadel die niet lekker zit".

Zoek een rijwielzaak die de tijd voor je neemt en begrip toont en ook zelf oplossingen aandraagt.

Succes.
Ik zou eerst een goede zit proberen te realiseren op je bestaande fiets, inclusief zadel. Als dat allemaal in orde is kun je een echte fiets gaan uitzoeken.
Het zadel moet dus op de goede hoogte staan, niet te ver naar voren, en niet te ver naar achteren, en onder de goede hoek. Begin met de goede hoogte. Een goed zadel is ook belangrijk. Ik denk dat de meeste mensen hier een Brooks zadel gebruiken, maar er zijn altijd mensen die dat juist weer niet fijn vinden. Bij Brooks heb je op twee dingen te letten. Er zijn geveerde en ongeveerde zadels. Voor een vakantiefiets is geveerd wel lekker (net als soepele brede banden). En er zijn bredere en smallere zadels. De breedte die je nodig hebt hangt van twee dingen af. Het eerste is de afstand tussen je zitbotjes. Dat kan van mens tot mens flink verschillen, en er is zo niets van te zeggen. Het tweede is de hoek waaronder je zit. Naarmate je verder voorover zit kun je beter een smaller zadel kiezen. Iets voorover is sowieso fijn voor je kont omdat er dan minder gewicht op rust. Dit alles gezegd hebbende blijkt dat de meeste vakantiefietsers het lekkerst zitten op een Brooks Champion Flyer. Tot slot moet je je kont ook wel trainen. Als je lang niet gefietst hebt en dan ineens tientallen kilometers gaat fietsen krijg je gegarandeerd erge zadelpijn. Bouw het rustig op. En draag een goede fietsbroek met zeem (zonder onderbroek).
Veel plezier, het komt heus goed.
Wim
Ik zou serieus een ligfiets overwegen! Voor extreme rugklachten en zadelpijn kan dat een goede oplossing zijn.
En je kan er gewoon bij een van de vele ligfietswinkels gewoon eens eentje huren voor 'n dag.

http://www.ligfiets.net/

Eric
Dag Bonfire,

Zadelpijn is een erg breed begrip en kan allerlei oorzaken hebben. Een passend zadel en frame en goed afstellen is cruciaal. Het merk fiets doet er op dat moment relatief weinig toe. In principe moet dat (mits de maat goed is) ook op je huidige fiets kunnen.

In welk gedeelte van het land ben je woonachtig? Misschien zijn er dan mensen die je een tip kunnen geven van goede adressen.

Overigens vindt ik de tip van mijn naamgenoot ook wel één die het overwegen waard is. In Groningen zit de Ligfietsgarage en die heb ik leren kennen als mensen die alle tijd nemen om te luisteren naar je wensen en je kunnen adviseren over verschillende ligfietsen. Op een ligfiets zit geen zadel.....

Succes
Eric
ik woon in Genk(Belgie) 20 km van maastricht
En een ligfiets vind ik qua houding voor mij geen optie omdat ik door mijn beroep een zware artrose in mijn nek opgelopen heb dus ook een racestuur(steeds met je hoofd "omhoog") is geen optie
Op een aantal modellen kun je een hoofdsteun monteren..
Voor mij klinkt dit ook als: Hoog tijd voor een ligfiets.

Voor wat betreft je nek: Heb je er wel eens eentje uitgeprobeerd? Veel mensen denken namelijk dat je op een ligfiets last van je nek krijgt, zonder te realiseren dat ze voor de TV precies diezelfde houding aannemen ;)

Je hoeft ook niet meteen voor een lage racer met extreme zithoek te gaan; veel comfortgeoriënteerde ligfietsen hebben de zithouding van een luie stoel.

succes d'r mee,

waltertje
wat betreft ligfiets.....help me eens op weg aub
waar op letten (180 m en 107 kg,58 jaar)
moet hondenkar achter kunnen hangen
goed merk?
bonfire schreef:wat betreft ligfiets.....help me eens op weg aub
waar op letten (180 m en 107 kg,58 jaar)
moet hondenkar achter kunnen hangen
goed merk?
Mijn observatie is dat de ligfiets-incrowd heeft gekozen voor Challenge en Nazca. De overige fabrikanten hebben het verprutst (Optima) of richten zich alleen nog op de wedstrijdmarkt (M5), of zijn heel klein.

Challenge bouwt mooie, geavanceerde en degelijke fietsen uit aluminium. Hoofdzakelijk afgemonteerd met SRAM. Nazca bouwt wat conservatiever, minder fraai maar ook degelijk, uit staal. Meestal afgemonteerd met Shitmano. De prijzen van Challenge zijn logischerwijs wat hoger dan die van Nazca.

Een alternatief is de onderhoudsarme Flevobike Greenmachine, maar het zou goed kunnen dat het stoeltje daarvan voor jou niet geschikt is.

Waar je op moet letten:
* Belangrijkste is dat je lekker zit en dat hij prettig rijdt. Even wennen is normaal als je nog nooit op zo'n ding gezeten hebt, maar na een uurtje fietsen moet je je toch wel echt thuis beginnen te voelen op de fiets.
* Waar wil je rijden? Veel slechte wegen --> groot voorwiel. Veel (tegen)wind --> lager model, meestal klein voorwiel. Groot achterwiel zou ik altijd aanraden.
* Veel mensen beginnen met een vrij rechtoppe ligfiets, maar willen na een gewenningsperiode toch een wat extremere (lager en/of liggender) zithouding. Gezien je nek kan dat voor jou anders uitpakken uiteraard. Bij veel modellen is de zithouding instelbaar; een fiets die flink platter gezet kan worden is voor veel beginners zinvol.
* Stuur: Onderstuur is voor veel mensen comfortabeler, maar heeft nogal wat technische nadelen tov bovenstuur. Onderstuur is kwetsbaarder, zwaarder, grotere draaicirkel, lastiger met shifters, spiegels etc.
* Genoeg verzet. Zeker als je vaak in de heuvels zit, zul je zowel lage als hoge versnellingen nodig hebben. Een ligfiets mag nooit de helling opgestampt worden, dat moet altijd door soepeltjes te trappen in een lage versnelling!

Verder kun je kijken op http://www.ligfiets.net/vvv, wikipedia en eens rondsnuffelen in het archief van http://groups.google.nl/group/ligfiets

De hondekar zal bij de meeste modellen geen probleem zijn, zeker als de trekhaak aan de naaf van het achterwiel wordt bevestigd.

Veel plezier en succes,

Waltertje - Zeer tevreden Challengerijder
bonfire schreef:Nu wil ik die fiets "weggooien" en opnieuw beginnen.
Beetje raar om een fiets weg te gooien omdat één van de honderden onderdelen niet bevalt.
Wat voor zadel had je toen je geen zadelpijn had?
Leon
de kettler Windsordie ik heb is gewoon een rotfiets.....e als er dan nog erge zadelpijn bijkomt.....

Ik zit nu over een Hase Kettwiesel tedenken............iemand ervaring?
waltertje schreef: Nazca bouwt wat conservatiever, minder fraai maar ook degelijk, uit staal. Meestal afgemonteerd met Shitmano. De prijzen van Challenge zijn logischerwijs wat hoger dan die van Nazca.
Nee hoor, allemaal te kiezen: klik

Groet,
Maurits
Maurits schreef:
waltertje schreef: Nazca bouwt wat conservatiever, minder fraai maar ook degelijk, uit staal. Meestal afgemonteerd met Shitmano. De prijzen van Challenge zijn logischerwijs wat hoger dan die van Nazca.
Nee hoor, allemaal te kiezen: klik
Ik ken de opties die Nazca aanbiedt :wink: Dit lijstje bevestigt wat ik zeg: Bij Nazca hoofdzakelijk shimano, geen hogere kwaliteit dan XT. Van SRAM alleen de dualdrives, niet de MTB-groepen. Bij Challenge is de standaard SRAM X.7 of X.9, en X.0 of XX op aanvraag.

De hogere prijzen van Challenge zitten trouwens maar gedeeltelijk in de onderdelen, SRAM is op zich niet duurder dan Shimano. De rest wordt verklaard door een lager gewicht, mooiere materialen, meer detaillering en meer kosten voor R&D.

Grtjs, Waltertje - uiteraard volledig objectief
jongejonge
ik ben er bijna uit

het gaat een Trike worden
de wedstrijd gaat nu nog tussen
Alize
Scorpion fx
Anthrotech
Trice Q of T
Hasse kettwiesel

Over Gforce...daar kom ik maar niet uit..bestaat dat merk nog?Deaelers?
Wie kan me bij de keuze wat helpen?????
bonfire schreef:jongejonge
ik ben er bijna uit

het gaat een Trike worden
de wedstrijd gaat nu nog tussen
Alize
Scorpion fx
Anthrotech
Trice Q of T
Hasse kettwiesel

Over Gforce...daar kom ik maar niet uit..bestaat dat merk nog?Deaelers?
Wie kan me bij de keuze wat helpen?????
Ik heb zelf nu ruim 2 jaar een Scorpion FX. De keuze ging destijds tussen een Trice Q Kettwiesel en de Scorpion. De Kettwiesel viel al snel af, de stoel zat mij niet lekker. Proef rijden met de Trice en Scorpion bracht niet veel duidelijkheid, hoewel anders vond ik de fietsen gelijkwaardig. Wat uiteindelijk de doorslag gaf was de Son naaf dynamo, die was er alleen voor de Scorpion.


Als vakantiefiets bevalt de trike geweldig. Altijd je luie' stoel bij je en klimmen kan met 1K/m u indien je genoeg lage versnellingen hebt.

Mtvrgr Rik
bonfire schreef:jongejonge
ik ben er bijna uit

het gaat een Trike worden
de wedstrijd gaat nu nog tussen
Alize
Scorpion fx
Anthrotech
Trice Q of T
Hasse kettwiesel

Over Gforce...daar kom ik maar niet uit..bestaat dat merk nog?Deaelers?
Wie kan me bij de keuze wat helpen?????
Ik weet niet heel veel van trikes, maar:
- Kettwiesel is een deltatrike, oftewel twee achterwielen en één voorwiel. De anderen zijn tadpoletrikes, twee wielen voor en 1 achter. Over het algemeen wordt het stuurgedrag van tadpoles als superieur beschouwd.
- Alize is van Challenge, dus goede dealers en service in Nederland. De fiets heeft een gemakkelijker instap dan andere trikes door de schuin naar voren staande 'vleugels' waar de voorwielen aan vast zitten. Je hoeft je daardoor niet in het stoeltje te laten vallen;
- Anthrotech lijkt mij niet vooruit te branden;
- Trice hoor ik altijd goede dingen over;
- Scorpion FX is van HP Velotechniek, groot in Duitsland maar slaat in Nederland niet aan. Op de foto lijkt het zwaartepunt wat hoog te zitten en het zitje lijkt weinig zijdelingse steun te geven. Je zou moeten uitproberen hoe fijn hij door de bocht gaat.

Qua vormgeving vind ikzelf de Alizé verreweg het aantrekkelijkst, maar ik ben misschien niet geheel onbevooroordeeld ;)

Gforce zijn zelfbouwpakketten die je online koopt. Ik ken niemand die daar mee rijdt, heb dus geen idee van de kwaliteit of rijeigenschappen.

Grtjs, waltertje - houdt het voorlopig op twee wielen
Mooie 'fietsen'!
Behalve die Anthrotech, dat ding lijkt mij helemaal niet lekker fietsen. Het lijkt me dat je veel te recht op zit om een beetje efficiënt je kracht kwijt te kunnen...

Verder vraag ik me af of je op die Ketwiesel wel bagage kwijt kan. Je kunt wel iets als een soort stroomlijn er op monteren. Vanaf de foto lijkt het me alleen niet de snelste fiets..

In het rijtje mis ik nog de KMX Karts. http://www.kmxkarts.de/nl/index.html De KMX Venom lijkt mij een heerlijke fiets om mee op pad te gaan en volgens mij komen ze prijstechnisch redelijk uit.
eric190173 schreef:Mooie 'fietsen'!
Behalve die Anthrotech, dat ding lijkt mij helemaal niet lekker fietsen.
Als je droomt van een Windcheetah, koop dan geen Anthrotech. Een Anthrotech is wat hoger en breder (dus lekker stabiel, maar paaltjes staan wel dicht op elkaar!) maar geen snel racemonster. Als dat met je temperament overeenkomt waren ze helemaal niet verkeerd. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik er een verkocht heb, maar ze lijken nog niet erg veranderd