Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Nallo: goede (kinder)tent? - Forum Wereldfietser

Hilleberg Nallo: goede (kinder)tent?

Vanwege gezinsuitbreiding heb ik onze trouwe MacPac Celeste tweepersoonstent (een wereldtent!) naar een groezelig plekje in de garage moeten brengen.

We zijn momenteel op zoek naar een nieuwe tent die net zo waterdicht, onopvallend en makkelijk op te zetten is als ons vertrouwde stukje zeil met stokken. Bovendien moet ie (speel)ruimte hebben voor kind en is leefruimte nu wat belangrijker aangezien we nu niet meer per definitie naar landen waar het zelden regent op vakantie zullen gaan.

Onze voorlopige keus is gevallen op de Hilleberg Nallo (de 3 a 4 persoonsversie). Het lijkt een ruime, makkelijk op te zetten tent die bovendien ook nog eens erg licht is.

Wat zijn de ervaringen met de Hilleberg Nallo? Zijn er andere goede tenten die we over het hoofd zien?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Dennis

hallo dennis, ik heb al een paar jaar ervaring met de hilleberg nammatsj 3 GT ik twijfelde ook tussen de nallo en nammatsj, het grote nadeel van de nallo is de ventilatie, de ventilatie kokers ontbreken, we slapen met zijn vieren in de tent( 3 pers en een hond ), de tent is zeer gemakkelijk op te zetten, en de binnentent is af te breken zonder de buitentent aan te raken ,dit vinden wij een enorm pluspunt, (regen ) volgens ons een absolute topper
groeten danny nadja chinouk

Hallo Dennis,

De tent die je noemt ken ik niet, daar kan ik dus niets over vertellen. Een paar jaar geleden moest er bij ons ook een 'familie-tent' komen. We hebben heel wat tentenshows bezocht en van alles overwogen.

1 of 2 tenten? En als je kiest voor 1 tent: 1 of 2 slaapcabines? Voor alles is wel wat te zeggen. Twee verschillende tenten hebben voordeel: privacy, rust, leuk voor de kinderen als ze wat groter zijn etc. Maar de nadelen zijn er natuurlijk ook. 's Nachts door de regen naar de andere tent om je kind te troosten etc.

Uiteindelijk was er maar 1 tent die wij écht ideaal vonden: de Birdland MultiNova. Het is een lage tunneltent, met twee slaapcabines (dwarsslapers), en leefruimte (ter grote van ongeveer een slaapcabine) er tussen in.

Met een extra stok en 'stormpunt', maak je er twee verschillende tenten van. Ideaal dus als je ook eens zonder kids op stap gaat. En, je kunt het je nu waarschijnlijk nog amper voorstellen, er komt een tijd dat de kids liever een eigen tent hebben. Je kunt dus jaren vooruit met deze tent.

Nadeel? De prijs. Circa drie jaar geleden betaalden wij zo'n HFL 3000 (incl. die extra stok en 'stormpunt'). Slee heeft dezelfde tent (wordt ook door Birldland gemaakt, zit alleen ander merkje op). Inmiddels heeft ook de Vrijbuiter een soortgelijke tent, die aanzienlijk vriendelijker is geprijst is. Maar volgens mij zit er wel het nodige verschil in materiaal, kwaliteit, constructie, afwerking etc.

Succes!
Sandra

Grappig...

juist wanneer ik begin met een bericht over de Birdland Multi-Nova zijn Sandra en Ruud me voor.

Wat kan ik verder over deze tent vertellen...
Dat het systeem geheel modulair is. D.w.z.: er zitten twee ritsen in de buitentijk waardoor er allerlei combinaties mogelijk zijn.
Je kunt één lange tunneltent maken (twee slaapcabines met een tussenruimte).
Je kunt een kleinere tunneltent maken.
Je kunt een trekkerstentje maken
Je kunt twee tenten maken (waarvan één met een grote leefruimte)

Dat maakt deze tent de ideale tent voor een jong gezin (waarvan de papa en mamma af en toe ook samen of alleen op vakantie willen gaan).
Plus: geen probleem i.g.v. een onverhoopte boedelscheiding (wie krijgt de tent?)

Heel mooi concept!

Ook wij hebben een MultiNova.

Ons model heeft 1 binnentent van 130x220 en 1 binnentent van 130x220 met een extra (baggage)punt van plm. 50x100 cm (kijk maar bij de SuperNova voor een voorbeeld).
Laat in die punt nu precies nog een baby/klein formaat peuter kunnen slapen! Ik geef toe dat het niet bijzonder ruim is, maar het past wel.

Dus hoewel de Multi-Nova zelfs in vis-a-vis uitvoering erg licht is (zo'n 5600 gram) kun je hem dus -zo lang je dochter er bij past ook in 'Supernova' uitvoering meenemen.

We hebben de tent vorig najaar voor 750 euro bij Birdland zelf gekocht, op een najaars-verkoopweekend ism Slee.
Binnenkort heeft Birdland een B-keuze dag en is er wellicht ook wel iets anders te regelen... (en anders kun je bijvoorbeeld terecht bij Slee).

Succes ermee!

Dennis
(ja, nog een!)

Dat klinkt mooi, één binnentent die wat groter is. Nooit geweten dat die er was.

Onze jongste heeft het eerste jaar 'aan ons voeteneinde' gelegen. Wij zijn allebei niet zo lang, dus in een tent van 220 cm lang heb je wel wat ruimte over...

Sandra

Hoi Dennis,
Ja zo gaat dat. Mij lijkt die Nallo niet de beste keus. Hoe moeilijk het ook is, je moet in de toekomst proberen te kijken: een dure tent moet toch wel een jaar of tien mee, en daarin kan veel gebeuren. De eerste indiscrete vraag is of het echt bij een kind gaat blijven. Meestal komt er nog minstens eentje achteraan, en dan heb je toch wel meer ruimte nodig. Wij hebben de Keron 4 GT (zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html), en dat moet niet kleiner. De extra bagagepunt gebruiken we om er tassen in te leggen, onze helmen, brandstof, badminton rackets, een voetbal etc. Daarmee houden we de gewone voortent een beetje overzichtelijk, want troep krijg je maar al te makkelijk. Verder zou ik wat aarzelen over de Nallo serie omdat het materiaal allemaal wat lichter en kwetsbaarder is. Reken erop dat de kinderen ineens met elkaar gaan vechten in de tent, of gewoon omvallen of met iets scherps rondlopen. Dat moet natuurlijk allemaal niet, maar het gaat gebeuren. Ik weet dat gewicht een probleem is als je fietst met kinderen, maar een of twee kilo meer voor een stevige en ruime tent van alles bijeen toch nog geen zes kilo is goed gebruikt bagagegewicht. Van een te kleine tent wordt je gek met kinderen.
Blijft nog een andere moeilijke vraag over. Kies je voor een tent zoals onze Keron GT met een grote cabine, dan is dat ideaal als de kinderen heel klein zijn, en als ze niet meer bij jou in de tent willen. Kies je voor een tent met twee cabines als de tent van Sandra (Hilleberg levert sinds kort ook een Stalon met twee cabines - dus eigenlijk een soort Keron 2+2 GT), dan is dat in het allereerste begin onhandig en vervelend (als ze heel klein zijn wil je ze eigenlijk bij je in de tent), maar daarna natuurlijk weer plezieriger. Helaas kun je zulke tenten moeilijk voor een jaar of vier kopen en dan weer wat anders kopen, dus het zal een tijdje behelpen zijn, wat je ook kiest.
Veel plezier,
Wim

Een beetje late reactie, maar toch.
Wij hebben zo'n 2 jaar geleden gekozen voor de Tunnel Vision CV van Eureka. De 4-pers. uitvoering heeft standaard 1 slaapcabine waar we met 2 volw. en 2 kind. makkelijk in passen (4 kind. kan ook nog). Verder een behoorlijk grote leefruimte en dat is wel prettig bij slecht weer en ook bij veel insecten. Nadeel van 1 cabine is dat je min of meer verplicht bent met z'n allen tegelijk naar bed te gaan. Onze kinderen zijn 4 en 7 jaar en houden elkaar dus wakker. Eerder hadden we een Active Leisure tunnel tent met 2 cabines. Dit was met name 's nachts niet praktisch, omdat je altijd door de kou en nattigheid naar de andere kant moest en we 2 aan 2 moesten slapen. Niks gezellig.
In principe kan deze tent wel even mee. Tegen de tijd dat de kinderen in hun eigen tent willen slapen, kunnen ze die dan ook zelf op de fiets meenemen. Nadeel van deze familie-tent is het gewicht. Totaal zo'n 9 kg. Kan niet op de bagagedrager, moet dus in een fiets- of bagagekar.

Hoi Astrid en Leon,

Bedoel je dat jullie allebei met één van de kinderen in een slaapcabine ging slapen? Dat lijkt mij ook niks.
Bas en Daan kunnen elkaar ook vreselijk wakker houden. We leggen ze nu meestal eerst in een aparte slaapcabine en tegen de tijd dat wij zelf in de tent willen, verhuist Bas naar zijn eigen cabine. Wat ons betreft juist een extra voordeel van twee aparte cabines.

En Dennis, zijn jullie er al uit?

Sandra

Sandra,

We zijn vandaag in Maarsbergen naar de B-keuze dag van Birdland geweest om de op het forum aangeprezen Multinova te gaan bekijken / kopen. Helaas, geen enkele Multi Nova te vinden dus binnen een kwartier zaten we weer in de auto terug....

Overigens begrijp ik dat de Multi Nova in complete uitvoering (twee tentdelen en binnenruimte) bijna 6 meter lang is. Ik vraag me af of je zo´n lange tent nog wel op elke camping als trekkerstent kwijt kunt. Ook met wildkamperen lijkt zo´n lange tent niet erg handig. Maar mijn vriendin is geloof ik al helemaal overtuigd van het handige van het multifunctionele karakter, dus grote kans dat het hem toch gaat worden.

Dennis

Klopt, hij is 5,5 meter. Tot op heden hadden we altijd genoeg plek, maar ik kan mij voorstellen dat het ook wel eens niet gaat lukken. Bijvoorbeeld als je erg oneffen terrein hebt. Ik denk dat we er dan twee aparte tentjes van maken.
Zolang je nog maar 1 (klein) kind hebt, kun je natuurlijk altijd met z'n drietjes in één slaapcabione en hoef je niet perse de hele tent te gebruiken.
Wellicht handig om te weten: we zijn een keer bij een kampeerweekendje een deel van de buitentent vergeten. We hadden alleen de 'grote helft' variant mee. Met een beetje gepriegel lukte het om beide binnententen hier in te krijgen en hadden we toch genoeg slaapruimte.

Groetjes,
Sandra

Het is (vooral door jullie advies) nu uiteindelijk toch de Multinova geworden. Inmiddels ligt het enorme pakket (het blijft even wennen...) thuis en rond hemelvaart hopen we de tent uit te gaan proberen.

Dennis