Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitensporter van het Jaar - Forum Wereldfietser

Buitensporter van het Jaar

Buitensporter van het Jaar

Ibrahim heet hij. Een jaar of 12. Kind van de tweede vrouw van een pindaplukker in het achterland van Gambia. Hoe verder we over de hutjes van de compound lopen hoe meer armoede we tegenkomen. Ibrahim woont helemaal achteraan. Samen met een hele horde broertjes en zusjes. Eén keer per week komt zijn vader thuis. Begint dan geld uit te geven aan het begin van de compound om vaak met lege handen achteraan te komen. Zo werkt het systeem, zo werkt het al jaren.
Ibrahim ging naar school totdat het schoolgeld niet meer te betalen was. Enthousiast vertelt hij over alles wat hij zou kunnen worden maar waarvan we allebei weten dat pindaplukker het hoogst haalbare voor hem zal zijn. Engels heeft hij zichzelf aangeleerd. Soms is hij moeilijk te volgen maar altijd lachen zijn ogen. Alsof ze nog niet begrijpen dat zijn toekomst zonder goede opleiding er somber uitziet.
Lisette en ik kijken elkaar aan. Het wordt tijd voor een fietstochtje naar zijn school.
We betalen zijn schoolgeld voor een jaar. Inclusief boeken en pennen kost het ons €60,-. Het schoolhoofd geeft ons keurig een kwitantie én een rondleiding door de school. En Ibrahim? Die zit alweer in de klas. Voor een jaar kan hij weer dromen over alle mogelijkheden…..een eigen winkeltje of misschien wel piloot, leraar, minister, president…….

We hebben door meer dan 65 landen gefietst en overal zagen we dat wanneer er geen goede opleiding voorhanden is de mogelijkheden van een gebied drastisch worden gereduceerd. Een opleiding schept mogelijkheden, schept toekomst. Een toekomst die door de bevolking zelf kan worden bepaald en niet door hordes ontwikkelingswerkers.

Dick en Els van Stichting Klein Verzet (www.stichtingkleinverzet.nl) fietsen net als wij over de hele wereld. Het laatste jaar fietsen ze voor kennis, voor kunde, voor opleidingen. Via de stichting ondersteunen ze onderwijsprojecten in kansarme gebieden.
En natuurlijk staan ze op de Uit-en-Actief-Beurs waar ze genomineerd zijn voor buitensporter van het jaar.
Buitensporten doen we bijna allemaal omdat we het leuk/fijn/prettig/uitdagend/sportief/inspirerend vinden. Maar Dick en Els doen het nu omdat ze er andere mensen mee kunnen helpen. En dat is andere koek! Fietsen om anderen te laten leren. Daar kan geen expeditie tegenop.
Tijdens de Uit-en-Actief beurs kunnen jullie op Dick en Els stemmen.
Een stem voor Dick en Els is een stem voor Stichting Klein Verzet en is daarmee een stem voor leerprojecten in de derde wereld….ook een stem voor Ibrahim…..wordt hij misschien toch president en misschien wel een hele goeie.

Doen!

Er is een klein misverstand:

het is niet zo dat er tijdens de UIT&ACTIEF beurs gestemd kan worden op de kandidaten voor de buitensporter m/v en buitensportproduct van het jaar. Deze verkiezing is aangekondigd in de Op Pad van januari/februari (vorige nummer dus). In het blad was een stembiljet meegehecht waarop je je stem kon uitbrengen.

De buitensporter m/v en buitensportproduct van het jaar worden tijdens de opening van de beurs bekend gemaakt.

Je kunt nog wel stemmen.
Moet je gewoon even die kaart opsturen.

Wanneer je geen abonnee op Op Pad bent en die kaart niet hebt dan neem je een aanzichtkaart met daarop je voorkeur. Die kaart stuur je aan:

Redactie Op Pad
Product & M/V van het jaar
Antwoordnummer 93034
2509 VB Den Haag


(postzegel hoeft niet)

Klein Verzet buitensporter van het jaar... dat zou heel leuk zijn (ook volgens de redactie van Op Pad... wanneer we het redactioneel van de uitgave van deze maand lezen)


groetjes, Els

Ik heb nog hele stapels stemkaarten. Bij iedere stem krijg je van mij een wassen neus cadeau. Stem alsjeblieft niet op mij, want voor mij hoeft die ongein niet. Als je toch wilt stemmen, stem Theo Jorna! Een van de pioniers van onze vereniging. Drijfveer achter het tijdschrift de Wereldfietser. Al meer dan tien jaar nog altijd onverschrokken en onstuitbaar: Theo heeft het voor elkaar gekregen om een ingezakte beurs om te buigen naar een denderend evenement voor fietsende en wandelende buitensporters. Hij heeft hiervoor tal van hindernissen weten te overwinnen, die voor veel wereldfietsers aanleiding zouden zijn geweest om af te stappen. Een beurs waar ook diverse "goede doelen" de kans gekregen hebben om zich te presenteren. Daardoor is Theo de enige die deze prijs toekomt.
Op 1 april zal de uitslag worden gepresenteerd in Den Briel.

1 april, grapje zeker.... Ik ga ook even serieus in op buitensporter van het jaar.
Als vrijwilligers proberen we allemaal te helpen, waar dan ook.
Ik ben niet zo iemand die dan gaat stemmen voor een buitensporter van het jaar. Maar alle vrijwilligers die binnen de vereniging bezig zijn, verdienen zeker ook waardering.
De beurs van Theo, Klasse! Het goede doel van Dick en Els, Klasse!
Groet
Gudy