Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hemelvaarttocht: matjes testen. - Forum Wereldfietser

Hemelvaarttocht: matjes testen.

Voor het tijdschrift De Wereldfietser gaan wij zes slaapmatjes testen.
En wat is een betere test dan wereldfietsers ze te laten testen tijdens een trektocht?

De test wordt georganiseerd door Carla, Gaele en een beetje ondergetekende.

Wij zoeken nog vier vrijwilligers die aan de volgende eisen moeten voldoen:
  • - je moet op alle vier de avonden aan de test meedoen. Dus woensdag-, donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond.
    - Iedere ochtend moet je een vragenlijst invullen.
    - Je moet natuurlijk wel op de foto willen (neem een slaapmuts mee en ook je Donald Duck pyjama of je sexy babydoll)
    - En je moet bereid zijn om je bedgeheimen met de rest van de vereniging te delen.
Wij zorgen ervoor dat de matjes woensdagavond op de plek van bestemming komen en dat ze na de test weer terugkomen bij de importeurs. Overdag moet je wel zelf een matje meenemen. (edit: dus jouw eigen matje mag je thuislaten, maar wel het matje die fietsdag meenemen dat je die nacht getest hebt)
Je mag je hier op het forum opgeven, maar een mailtje naar mijn privéadres mag ook. (schuyt@wxs.nl)
Ook voor bruikbare adviezen over negligés en babydolls kun je bij mij terecht :lol:

Eric

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:Voor het tijdschrift De Wereldfietser gaan wij zes slaapmatjes testen.
En wat is een betere test dan wereldfietsers ze te laten testen tijdens een trektocht?

De test wordt georganiseerd door Carla, Gaele en een beetje ondergetekende.

....
Wij zorgen ervoor dat de matjes woensdagavond op de plek van bestemming komen en dat ze na de test weer terugkomen bij de importeurs. Overdag moet je wel zelf een matje meenemen.
Ik zou denken dat bij een realistische test je het voortraject van 'een hele dag kleingevouwen achterop de fiets' juist niet zou moeten uitsluiten.
Ik neem aan dat het moet zijn:
[...] één van de testmatjes [...]
Klopt, als iemand een matje test moet hij/zij dat matje meenemen waar hij/zij die nacht heeft op geslapen.

Maar wie meldt zich aan?
Hoi eric,
Leuk aanbod, maar kun je iets meer zeggen over de matjes?
Zijn dat comfortabele dikke matjes of survivaldingen?
Zijn ze ook lang genoeg voor mij (op driekwarters lig ik met mijn knieën op de grond)
Leon
Gebruikers ervaring Thermarest Prolite t.o.v. Exped Synmat 7.0.Afbeelding
Afbeelding

De matten zijn qua pakvolume, oppervlak en gewicht te vergelijken.

Thermarest: 183 x 51 x 3,8 680 gram
Exped: 178 x 52 x 7 860 gram

Op de Thermarest werd ik altijd minimaal drie keer per nacht wakker, dood gevoel in het onderste been of arm.
Ook optrekkende kou rond de heup, daar drukt je lichaam de mat het meest in.

De Exped geeft wat dat betreft echte nachtrust. Bijna zoals thuis.
Het oppompen met de ingebouwde pomp lukt binnen 80 seconden, iets meer werk als de Thermarest, maar dat heb ik er graag voor over.

Het oprollen is voor allebei de matten relatief tijdrovend, zo'n drie minuten om de laatste zucht lucht er uit te krijgen.

Dit voorafgaand aan Eric's grote test.
Een goed initiatief. Hoeven we voor dit soort tests niet meer naar de Hikingsite te gaan.

John.
John,
Hoe slaapt een natte Synmat t.o.v. een natte TAR ?
Ik neem m'n matje namelijk altijd mee in het bewust niet-waterdichte rugzakje op de drager. :roll:
De mattentesters zijn bekend. Dus dank jullie wel voor de reacties.

De matjes zijn:
Ο Thermarest Neo Air, 183 x 51 x 5 cm.
Ο Thermarest Prolite, weet ik nog niet.
Ο Vaude Tour Comfort, 183 x 51 x 5 cm
Ο Vaude Air Dream L, 185 x 698 x 6,5 cm
Ο Exped Downmat 9 pump, 183 x 52 x 9 cm
Ο Exped Synmat 7 pump, 183 x 52 x 5 cm

Dus John in ieder geval twee van jouw matjes.

Robertjan, voor 20 eurocent heb je een vuilniszak om je matje droog te houden. Ik zal er aan Carla eentje mee geven voor je, want ik kan niet mee.
Eric Schuijt schreef:Ο Thermarest Neo Air, 183 x 51 x 5 cm.
Ο Thermarest Prolite, weet ik nog niet.
Ο Vaude Tour Comfort, 183 x 51 x 5 cm
Ο Vaude Air Dream L, 185 x 698 x 6,5 cm
Ο Exped Downmat 9 pump, 183 x 52 x 9 cm
Ο Exped Synmat 7 pump, 183 x 52 x 5 cm
Hoi Eric,

Kan je ook de prijzen vermelden?
Dit zal namelijk de vergelijking beinvloeden.
Overigens is gewicht ook een interessante parameter.
(De onderste mat is overigens 7cm dik, daarom heet ie 7 :wink: )

John.
Hoi John,

we nemen in de test van alles mee: prijzen, pakvolume, snelheid van oppompen/opblazen, gewicht, kleur, isolatie en afmetingen. En voor de gein: dromen, aerodynamica, lengte REM. Het zal wel met iets een tabelletje worden, ook al zal onze hoofdredacteur daar niet zo blij mee zijn. Maar ja, mannen willen nu eenmaal een goed overzicht.

Het enige dat niet getest gaat worden (hoop ik) is de lekbestendigheid.

Als je nog andere ideeën hebt voor spullen die getest moeten worden voor volgende nummers, dan hoor ik dat graag. Het moet wel in alle redelijkheid te doen zijn. Dus fietsen, tenten, fietsvriendelijkheid van luchtvaartmaatschappijen, enzovoort voeren allemaal te ver. Het blijft vrijwilligerswerk dus het mag -mij- ook weer niet al te veel tijd kosten.

Oh ja, Hans van der Veeke gaat voor De Wereldfietser nog allerlei bidons testen.
* fietsbellen/toeters (ook modellen die niet in NL verkrijgbaar zijn!)
* spiegeltjes
(* tentharingen en/of scheerlijnen)
* fietspompen
* waterzakken
* gasbranders
* fietslampen (in categorieën: hoofdlampen, zaklampen met fietsbevestiging, fietslampen op naafdynamo's, fietslampen op banddynamo's)
* wereldontvangers
Eric Schuijt schreef:
Als je nog andere ideeën hebt voor spullen die getest moeten worden voor volgende nummers, dan hoor ik dat graag.
Misschien kan Robert van dit onderwerp een POLL maken!

John.
Dat kan met de huidig gebruikte techniek van de site niet meer.
En dus kan iedereen het: met Google Docs! :D Dus John, leef je uit zou ik zeggen. :wink:
Als je een topic opent onder commercieel nieuws dan kan het (op dit moment) nog wel.
En wat was de uitkomst? Dikker slaapt lekkerder? Was de Neoair warm genoeg? Heeft er ook al iemand de Synmat Basic getest?
Wim
Eric bedankt voor je initiatief dat we zomaar matjes konden uitproberen in de praktijk. Een super-idee!
De voorkeuren verschilden, maar in ieder geval waren alle matjes warm genoeg tot de in de praktijk gebrachte nul graden.
En zeker ook Carla bedankt voor alle coördinatie!
Meer resultaten komen uiteraard in Het Blad.
Groetjes,
Leon
Leon ook aan jouw en Helma dank evenals als de mensen die hun nachtrust voor de vereniging in de waagschaal hebben gesteld :lol: Dus ook Johan, Maaike, Gaele en natuurlijk Carla.

De formulieren zijn leuk ingevuld en de humor ontbreekt gelukkig niet. Er zijn leuke uitspraken gedaan. Het zal nog wel een tijdje duren voordat je iets leest, want pas in nummer 1 zal het gepubliceerd worden.