Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handvatten vastzetten - Forum Wereldfietser

Handvatten vastzetten

Hoi,

Dik een half jaar geleden heb ik op dit forum gevraagd hoe ik de Ergon handvatten (die niet met een bout bevestigd zijn) makkelijk los kon krijgen zonder de boel te brekken. Inspuiten met spiritus was toen het juiste antwoord.

Dezelfde handvatten zitten nu erg los: ze draaien steeds naar onderen. Mijn vraag is dan ook hoe ik die krengen op een slimme manier vast krijg. (Vastschroeven of lijmen is vast niet het juiste antwoord).

Doei,
Willem
willem.m schreef:Hoi,

Dik een half jaar geleden heb ik op dit forum gevraagd hoe ik de Ergon handvatten (die niet met een bout bevestigd zijn) makkelijk los kon krijgen zonder de boel te brekken. Inspuiten met spiritus was toen het juiste antwoord.

Dezelfde handvatten zitten nu erg los: ze draaien steeds naar onderen. Mijn vraag is dan ook hoe ik die krengen op een slimme manier vast krijg. (Vastschroeven of lijmen is vast niet het juiste antwoord).

Doei,
Willem
schonmaken, inspuiten met hairspray en snel monteren
Aha, er zit dus weer een luchtje aan.

Thx!
Klein beetje zeepsop wil ook wel eens goed werken beetje op je stuur handvatten erover en ze zitten vast (als het goed is)
gewoon even naar de doe-het-zelf winkel gaan hier kan je speciale kit kopen /lijm klein beetje in spuiten en ze verdraaien echt niet meer hoor (of fiets even langs de fietsenmaker die heeft dit spul ook).
jongen schreef:gewoon even naar de doe-het-zelf winkel gaan hier kan je speciale kit kopen /lijm klein beetje in spuiten en ze verdraaien echt niet meer hoor (of fiets even langs de fietsenmaker die heeft dit spul ook).
Mijn opa heeft dat ooit voor mij op een typische timmerman manier opgelost. Een stuk schuurpapier (goed ruw, dit was van dat mooi donkerrode) met de ruwe kant naar beneden strak om het stuur wikkelen. Lijm in het handvat doen zodat het overal zit. Handvat om het schuurpapier duwen en de restanten opruimen/afsnijden. Komt *nooit* meer los, ik denk dat er ergens in het noorden des lands een stuur op een vuilnisbelt ligt waar de bacterien zich nog dagelijks het hoofd stoten.
Nog een methode:

dubbelzijdig tape ( niet te dik, bijvoorbeeld tapijt-tape, in de lengte doormidden ).Eerste beschermlaag verwijderen en spiraalsgewijs om uiteind stuur. Tweede beschermlaag verwijderen, licht bevochtigen met zeepsop, handvat erop, positioneren, aanknijpen en laten drogen.

Voordeel: werkt ook op verchroomde sturen op je stadsfiets, waar onders niks op hecht.
Ik vraag me af of de laatstgenoemde methoden wel zo handig zijn als je de handvatten ooit nog eens zou willen verwijderen. Dat zat misschien niet in de vraag besloten, maar ligt wel voor de hand.
willem.m schreef:Ik vraag me af of de laatstgenoemde methoden wel zo handig zijn als je de handvatten ooit nog eens zou willen verwijderen. Dat zat misschien niet in de vraag besloten, maar ligt wel voor de hand.
Tja, met een mesje doe ik het :wink:
Zonder gekheid, nee, los gaat niet, maar soms moet je wat.

Ik kan je oude post niet vinden maar wat ik niet begrijp: ergon, en geen boutjes om ze vast te zetten?
Als je ze er afhaalt, alles droog maakt en dan erop zet, zitten ze er dan ook niet vast op? Je kan ze er makkelijk afhalen dmv perslucht. Met de compressor in het stuur of onder de handvat blazen en je trekt ze er zo vanaf. Om ze er op te zetten, hetzelfde doen. Handvat een stukje erop schuiven lucht eronder, en je schuift ze er perfect terug op.