Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen rond Alicante/Valencia - Forum Wereldfietser

Fietsen rond Alicante/Valencia

Wij zijn van plan in maart 10 dagen te gaan fietsen in spanje. We denken eraan om naar alicante te vliegen en daar in het binnenland te gaan fietsen, bijvoorbeeld met een omweg naar Valencia.
Er zijn een o.a. aantal via verdes (oude spoorwegen die nu fietspaden zijn) en dat ziet er wel mooi uit.

Heeft iemand ervaring met fietsen in deze streek? Hoe is het landschap? zijn de wegen niet te druk? (we nemen geen kustwegen)

alvast bedankt
Karin

Gewoon doen!
Kijk op de regionale Michelin-kaart naar zoveel mogelijk witte wegen, of buiten de stedelijke gebieden ook gele wegen. Houd wel rekening met koude temperaturen in maart als je even van de kust af bent en de hoger gelegen stukken gaat doen. Grote kans op sneeuw. Ik zou kiezen voor een wat meer zuidelijkere variant vanaf Alicante richting Gabo de Gata bij Almeria en de Sierra de los Filabres.
Bovendien is in Valencia van 12 - 19 maart het grote voorjaarsfeest: Fallas. In de stad en rondom de stad zijn alle slaapplaatsen al volledig uitverkocht.
Zie voor meer informatie mijn gids Fietsen in Spanje: www.fietswegen.nl
Natuurlijk ben ik op zondag 13 februari a.s. op de Europese Fietsreizenmarkt van de Wereldfietser in Rotterdam.

Ik woon tussen Valencia en Alicante in. Ik fiets er veel en ik organiseer er mountainbikevakanties (www.bicitours.nl).
Het weer is in de winter en het vroege voorjaar 9 van 10 keer goed genoeg om te fietsen. En vaak zelfs heel lekker.
De kaart van Michelin van de Costa Blanca (1:130.000) is inderdaad goed voor het vinden van de meeste verharde wegen en zelfs de vias verdes staan er op. Maar het is echt Costa Blanca, dus voor het gedeelte tussen Denia en Valencia heb je een andere (Michelin)kaart nodig.
Overigens zijn de vias verdes lang niet overal verhard (gelukkig maar!). Ze zijn dus dan meer geschikt om te mountainbiken. De via verde de Serpis tussen Gandia en Muro de Alcoi is schitterend, vooral het onverharde gedeelte.
Informatie in het Spaans en Engels vind je op: http://www.ffe.es/viasverdes/programme.htm

Als je in het binnenland bent zul je in het vroege voorjaar vrijwel geen open campings aantreffen. Dat wordt dus hotelletjes. In de kust zijn er wel voldoende te vinden.