Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe velg op stadsfiets - Forum Wereldfietser

nieuwe velg op stadsfiets

Dag mensen

mijn stadfiets is toe aan een nieuwe velg op het achterwiel.

ik zou graag een zo sterk mogelijke velg steken, ik heb een exal xl25 gevonden voor minder dan 20 euro; ik veronderstel dat dit een van de sterkste velgen is. Het frame is groot genoeg voor deze velg. of is het niet zo dat deze velg super sterk is.

ik zal ook nieuwe spaken moeten gebruiken, want die oude zijn misschien niet sterk genoeg, ze zijn zeker niet zo dik als wat vandaag de dat gebruikt wordt.

merci mensen.
Als je een zo sterk mogelijk wiel wilt bouwen, dan zul je moeten beginnen met een zogeheten "holle kamer" velg, door de "holle kamer" is de velg van zichzelf stijver. (zal dus minder snel een slag in komen bij stoeprandjes etc.)
Daarnaast moet je je afvragen of je een stijf of een flexibel wiel wilt bouwen. Dikke spaken zijn namelijk niet per definitie beter dan dunne spaken, wel is het zo dat dunnere spaken soepeler zullen zijn dan dikkere spaken.
En als allerlaatst genoemd maar toch een grote bepaler in hoe stevig je wiel is, is het zogeheten vlechtwerk. Doorgaans word kruis 3 of kruis 4 gebruikt. En voor normaal gebruik is dat ook ruim voldoende stevig, mits vakundig gevlochten.

Zoals je ziet zijn er meer dingen dan alleen de keuze van je velg. Belangrijkste vraag uit bovenstaande is, heb je eerder een wiel bemaakt? (indien nee ga naar een fietsenmaker en laat hem er een maken (kijk eventueel mee om het te leren))
hallo,

wel een sterk wiel definieer ik als een wiel dat met zware bepakking een pak slaag aankan. het zal inderdaad een holle kamer velg worden.

wat er nu op zit is een oude alu velg (zonder holle kamer) en ben onlangs op een stoep gereden (ik had die niet gezien, het was donker en ik moest me haasten voor een wagen, dus voorwiel er nog over kunnen liften en gewicht verdeeld maar het achterwiel kreeg een redelijke klap: het gevolg was dat de rechte kant van de velg ongeveer horizontaal stond. maar de band was nog okee. dus de velg had de klap opgenomen. ik krijg de velg wel weer in originele vorm, maar er zit ook een hoogteslag in, en de zijdelingse slagen zijn niet te tellen.

ik heb al wielen in elkaar gedraaid, en vermits dat steeds naafversnellingen zijn, mag ik mooi symmetrisch spaken links en rechts, dat is makkelijker. ik gebruik altijd een 3 kruis.

ik heb die XL25 nog niet tegengekomen in een 28" versie. even verder zoeken
Hi,

Wat voor naaf gebruik je (hoeveel gaats? gewoon 36? En voor welke spaakdikte is deze geschikt, 13 of 14) ?

Een rigida Andra velg is ook heel sterk.
Je kan bv ook butted 14 spaken gebruiken.
Zie de site van Exal. Dit is inderdaad een stevige velg, en voor brede banden. Wil je wat smaller dan is er ook de SP19. Uiteraard gebruik je nieuwe spaken en nieuwe nippels.
Wim
de naaf is een sturmey 3 speed met 36 gaten.
Op die manier kan ik een heel sterk wiel in elkaar spaken. minder dan 36 spaken hoef ik niet voor een achterwiel. als het even kan ben ik niet vies van 40 of 48 spaken. maar bon dat zit er niet in (alhoewel een sturmey's zijn met 40 gaten)

ik ga waarschijnlijk een rigida sputnik kopen omdat deze velg goed verkrijgbaar is en niet te duur.

ik ga waarschijnlijk DT swiss standaard of Dt swiss alpine III gebruiken met messing nipples.

wat denken jullie ?

merci mensen
Gewoon lekker standaard nemen. Tenzij je 120 kg weegt.

Het is maar een stadsfietsje he? Spaakbreuk is meer afhankelijk van HOE je een wiel spaakt dan met WAT je voor materiaal gebruikt. Teveel spanningverschillen levert nog steeds een puinwiel op.

Wel een mooie gelegenheid om die SA3 even uit elkaar te trekken voor wat onderhoud (vervang gelijk het balkje!). Blijk je een as te hebben waar het tandwieltje op de as geklonken is: vervang de as meteen ook maar, deze gaat breken.

Muchos plezieros.
je hebt gelijk een standaard spaak zou moeten volstaan.
aan de andere kant, zoveel kost het niet meer, 0.20c per spaak, en dat maal 36 is slechts 6euro meer, niet echt iets om over na te denken.

die SA3 uit elkaar halen, meestal, vet ik enkel de lagers van het wiel in en druppel wat olie op de naaf zelf.

waar kan ik die onderdelen bestellen ? en over welk blokje heb je het ? en waarom zou ik dat pro-actief gaan vervangen, ik heb sturmey's van 1960 gezien die nooit onderhoud hebben gehad en het nog deden;

merci

ps: heb een site gevonden, waar een hele database bij zit,
dan kan je zo kiezen en zo je spaaklengte berekenen
http://lenni.info/edd/

voor een sturmey aw3 en rigida sputnik zouden de spaken 285.2 moeten zijn, moet ik dan een 285 of eeb 286 nemen ?

merci mensen
lol, 285 is goed.

In het balkje zit schroefdraad waar de controlestift inzit, deze wil het wel eens begeven.

Btw: tegenwoordig komt SA gewoon uit verweggistan. SA is ooit failliet gegaan en de naam en ontwerpen zijn overgenomen. De kwaliteit is niet veel.
rvdh schreef:lol, 285 is goed.

In het balkje zit schroefdraad waar de controlestift inzit, deze wil het wel eens begeven.

Btw: tegenwoordig komt SA gewoon uit verweggistan. SA is ooit failliet gegaan en de naam en ontwerpen zijn overgenomen. De kwaliteit is niet veel.
In de nadagen van Sturmey Archer, toen ze leeggezogen werden door een venture capitalist/ bende oplichters, was het al niet veel beter.
elke keer als ik die stift eruithaal duw ik die in lithium lagvervet, dat zorgt ervoor dat de draad nooit stuk gaat, en het overtollige vet kan zich dan rustig verspreiden in de stumey zelf, (ik zeg wel heeel rustig) en dicht ook een beetje af langs de kant van de stift zelf.

Ik heb gelezen dat de kwaliteit van SA rond 1960 op z'n top was, daarna bergaf.
maar eerlijk gezegd nooit of nooit problemen gehad ermee: ik gebruik enkel de 3 speed, (en de problemen zouden vooral met 4-5-8 speeds zijn). In 2000 zijn ze overgenomen en is de productie naar taiwan gegaan : naar het schijnt is de kwaliteit echt top geworden daar (dat schrijft sheldon brown);

of hebben jullie andere ervaringen ?
merci
hahahaha echt top! Nou dan moet je eens een slinger geven aan een nieuwe SA 3 speed naaf.... Klinkt niet gezond.Ze roesten ook nauwelijks.. ahum.

Is het eigenlijk al eens gelukt met dat wiel?