Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Blackburn Road mirror voor racestuur? - Forum Wereldfietser

Blackburn Road mirror voor racestuur?

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe achteruitkijkspiegel van Blackburn?
Deze: http://www.sjscycles.co.uk/product-Blac ... rs-690.htm

Ik ben namelijk (nog steeds) op zoek naar een echt goeie achteruitkijkspiegel. Deze krijgt wel lovende reviews op het web, maar voor zover ik kan zien zit ie gewoon met een klittenbandje vast. Is dat wel een beetje stevig?

Afbeelding

Afbeelding
Peter Rodenburg schreef:..., maar voor zover ik kan zien zit ie gewoon met een klittenbandje vast.
velcro fitting = klittenband.
Volgende vraag: wat is het nadeel van klittenband? :)
Diefstalgevoelig?
Maar stevig, lijkt me wel. Hele tassen zitten vast met klittenband. Mijn schoenen ook trouwens.
Toevallig heb ik ook wat zitten te prakkezeren over een spiegel(tje). De plek van de spiegel die jij post zou mij wat irriteren, mijn handen zitten meestal bovenop de shifter en dan zou zo'n klittebandje me dwars zitten. Ik zou eerder voor een spiegel kiezen die in / aan het stuuruiteinde of bovenop de shifter gemonteerd wordt.
Afbeelding
€ 16,50 (volgens mij alleen voor moderne shimanoshifters geschikt)
Afbeelding
€ 8,90
Beide bij Rose. Met beide heb ik geen ervaring, maar gevoelsmatig zou de onderste mijn voorkeur hebben omdat hij het minste uitsteekt...
Dat lijkt me inderdaad het bezwaar van die klittenband-oplossing: dat zit precies op de plek waar ik regelmatig mijn handen heb.

Verder lijkt het mij dat zo'n bevestiging met velcro toch trilling van de spiegel in de hand werkt (op wat slechtere wegen) wat natuurlijk een trillend en onduidelijk spiegelbeeld geeft.

Van die andere twee spiegels lijkt de bovenste mij juist de beste. Die zit namelijk op de beste plek om achteruit te kijken. Die onderste heeft als nadeel dat je onder je arm door moet kijken omdat ie zo laag gemonteerd zit (Ik heb ook zo'n ding gehad :wink: ). Hoe hoger de spiegel zit hoe gemakkelijker je kunt wisselen tussen vooruit kijken en achteruitkijken zonder dat je je hoofd veel hoeft te bewegen.

Verdere eisen aan een spiegel: hij moet stevig vastzitten om trillingen tegen te gaan, maar ook weer niet zo vast dat die meteen afbreekt als je fiets een keer omvalt. En liefst ook inklapbaar om gemakkelijk je fiets in een trein of bus mee te nemen. Die Mirrycle heeft een aantal scharnierpunten waardoor die niet onmiddelijk afbreekt bij een val en inklapbaar (draaibaar) is. Kortom, die Mirrylce spiegel (de bovenste) lijkt me dus de betere van de twee, maar past niet op mijn remgrepen. :cry:
Er zijn ook hele kleine spiegeltjes die je aan je helm vast maakt. Dat schijnt erg prettig te zijn.
Wim
Wim schreef:Er zijn ook hele kleine spiegeltjes die je aan je helm vast maakt. Dat schijnt erg prettig te zijn.
Wim
Deze hebt ik in de VS gekocht en zou nu niets anders willen, alleen wel wat lastig te krijgen in NL en de productie loopt wat achter.

Voordelen : licht, compact, met je hoofd bewegen heb je meer keus waar je kijkt, hij zit dicht bij je oog waardoor je een beter/scherper beeld hebt.

Nadelen: Probeer maar zo'n ding te krijgen in NL...., zo'n, ding bij je oog is best wennen, iedereen kijkt naar ze want het ziet er vreemd uit.

Deze is met een fietsspaak een glas spiegel gemaakt waardoor hij sterker is en geeft een scherper beeld. Er zijn ook kunstof versies op de markt maar die gaan snel stuk als je een keer je helm verkeerd neer zet.
ankeric schreef:
Peter Rodenburg schreef:Volgende vraag: wat is het nadeel van klittenband? :)
Soms: Levensduur.
Voor een spiegeltje dat je meestal laat zitten prima, maar voor schoenen die je dagelijks aan en uittrekt en broeken waarbij je de klittenband los en vast moet maken bij het aantrekken is de levensduur van de klittenband vaak de factor gebleken die de levensduur van het artikel bepaalt, bij mijn spullen dan.
Leon
Hi Peter,
Mijn partner Ronald Nihot gebruikt sinds 2006 deze spiegel en wil geen andere meer. De spiegel blijf prima zitten ook op zeer ruw terrein. Hij heeft deze spiegel aangeschaft in de V.S. waar we regelmatig komen. Het enige nadeel is dat wanneer je fiets omvalt (en natuurlijk altijd op de kant waar de spiegel zit) deze dat bij Ronald niet overleeft. Hij is inmiddels aan zijn 3e spiegel bezig. We bestellen ze nu per 2 tegelijk. Dus even opletten wanneer er harde wind staat en je de fiets op z'n standaard parkeert. JVerder is het erg makkelijk met vervoer, of als bang bent dat je spiegel gestolen wordt.
Ik hoop dat je wat aan deze ervarings tip hebt.

Ineke Valster