Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Outdoorwinkels - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Outdoorwinkels

Wim schreef:Ik heb trouwens ook een probleem met winkels als Decathlon. Zulke winkels bieden weliswaar een behoorlijk goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ze vormen ook de nagels aan de doodskist van winkels met een goed assortiment en degelijke service.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zo was ik bijvoorbeeld op zoek naar een lichte tent. Helaas had ik niet genoeg budget om een mooie tent bij de bever te kunnen betalen. In dat geval bood de Decathlon een mooi alternatief. Ze hebben daar tenten van zo'n 3kg voor nog geen 100euro. Natuurlijk is de kwaliteit een stuk minder, maar ik heb er een maand in kunnen slapen en nog is hij prima te gebruiken.
Pedalero schreef:De geregelde levering aan een winkel moet je vergelijken met de geregelde levering aan het depot van de webshop. Dat kun je tegen elkaar wegstrepen.
Dat klopt.
Pedalero schreef:Het transport van de webshop naar de klant omschrijf je als volgt:
Revanho schreef: het transport veroorzaakt door de een massa individuen die allerlei spullen aan huis geleverd willen krijgen, en dat het liefst binnen 24 uur na hun bestelling.
Dat moet je dus vergelijken met de manier waarop mensen van en naar de winkel gaan om hun spullen te kopen. Veel mensen doen dat lopend, op fiets of met OV, maar minstens zoveel mensen doen dat met de auto.
Dat klopt niet. Niet zozeer omdat de levering van spullen door een koerier altijd met de auto gebeuren (uitzonderingen daargelaten) en mensen hun spullen soms lopend, op de fiets of met OV gaan halen (ik doe al mijn verplaatsing met de fiets). Wel omdat bijna iedereen in de ruime omgeving gaat winkelen, terwijl men bij het bestellen van spullen bijna enkel kijkt naar levertijd en kost en niet naar de locatie van het verdeelcentrum van de webwinkel. Hierdoor is het een normale zaak dat bestelde producten van Groot-Brittannië komen en zelf met het vliegtuig van de Verenigde Staten. Producten die in sommige gevallen geproduceerd zijn in b.v Scandinavië.
Pedalero schreef:Een auto heen en weer laten rijden om een slaapzak te kopen (traditionele winkel) of een postbode/koerier die een route rijdt om een slaapzak af te leveren (website), maar ook allerlei andere pakjes voor andere mensen bezorgt? Volgens mij valt dat niet automatisch uit in het voordeel van de traditionele winkel.
Natuurlijk is het verhaal ingewikkeld en valt het vanuit milieu-oogpunt niet voor elke bestelling in het nadeel van de webwinkel uit.
Maar ik heb geen enkele reden om er aan te twijfelen dat over het geheel genomen webwinkels wel degelijk bijdragen tot extra vervoerkilometers van allerlei producten.
Mleek schreef:
Revanho schreef:Ik heb trouwens ook een probleem met winkels als Decathlon. Zulke winkels bieden weliswaar een behoorlijk goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ze vormen ook de nagels aan de doodskist van winkels met een goed assortiment en degelijke service.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zo was ik bijvoorbeeld op zoek naar een lichte tent. Helaas had ik niet genoeg budget om een mooie tent bij de bever te kunnen betalen. In dat geval bood de Decathlon een mooi alternatief. Ze hebben daar tenten van zo'n 3kg voor nog geen 100euro. Natuurlijk is de kwaliteit een stuk minder, maar ik heb er een maand in kunnen slapen en nog is hij prima te gebruiken.
Ik snap je opmerking niet?
Wat je schrijft bevestigd aan de ene kant wat ik reeds schreef, namelijk dat Decathlon een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt. Maar je toont met je voorbeeld niet aan dat Decathlon niet de nagel aan de doodskist van degelijke winkels zijn. Zonder een winkel als Decathlon had je waarschijnlijk iets tweedehands gezocht of gewoon wat langer doorgespaard.
Wim schreef:Ook ik behoor tot degenen die het weinig elegant vinden in een echte winkel advies te halen en vervolgens voor een paar centen minder elders te kopen. Als dit gebruik wordt blijven er alleen nog maar winkels zonder service etc over.
Wim
Helemaal mee eens!

Als ik van de service van een winkel gebruik maak, bestel ik daar ook mijn producten. Ik koop wel veel via internet, maar daar doe ik dan zelf een hoop vooronderzoek voor en ga ik niet eerst advies vragen in een winkel.
Het leuke van internetwinkels is de grotere keuze. Wat dat betreft zijn ze een mooie aanvulling op de bestaande winkels. Dit moeten we gewoon accepteren.

Maar andersom is ook wel waar, ik zie dingen in de winkels die ik amper op internet zie. 8)
De uitgebreidere keuze is wel een punt maar bij een goede winkel kunnen ze het altijd bestellen en doen ze het met veel plezier. En de service vind ik een belangrijk punt. Van de week heb ik een nieuwe tent gekocht bij het betalen bleek dat mijn pinpas geblokkeerd was en op de andere rekening stond net niet genoeg.
Toen hebben ze ons toch de tent toch mee gegeven met het rekening nummer in het vertrouwen dat we zouden betalen.
Dus een grote pluim voor Carl Denig in Nieuwegein.
@Revanho: Klopt, de milieu-aspecten zijn een schier onontwarbare knoop. Maar als je op de kosten en levertijd let, zul je niet zo snel iets in de VS kopen, maar eerder wat dichter bij huis.

Als je echt iets tegen vervoerkilometers wilt doen, moet je als Europeaan eigenlijk geen Amerikaanse merken kopen. Al kun je als Europeaan misschien wel beter een in Amerika geproduceerd Amerikaans merk kopen dan een in China geproduceerd Europees merk.

Met fietsonderdelen (enige waarin ik op het web veel dingen koop) zie ik trouwens vaak hetzelfde (ruime) aanbod bij alle winkels. Zelfs de promotietekstjes en info over de artikelen is vaak gelijk (omdat ze rechtstreeks van de fabrikant worden overgenomen).
Robin76 schreef:
DriesBa schreef:
Wim schreef:Ook ik behoor tot degenen die het weinig elegant vinden in een echte winkel advies te halen en vervolgens voor een paar centen minder elders te kopen. Als dit gebruik wordt blijven er alleen nog maar winkels zonder service etc over.
Wim
.
200% mee eens, sterker nog er zullen weinig in éénoogopslagwinkels overblijven en er komen nog meer snelle en grotere vrachtwagens(logistiek) op jouw (fiets)weg, die je van je fiets zullen rijden in b.v. 30 of 30km zones, omdat door de klant een snelle service wordt gewenst. Internetwinkels hebben zeker ook, minder direct zichtbare, nadelen.
Ik woon in zo'n 30km straat van 1km, waar de logistiek met 70/80km per uur soorheen raast. Helás mais vrai!
Ik zou de gemeente aanschrijven want de opzet van een 30km zone is dat de wegindeling zo moet zijn dat er eigenlijk niet harder dan 30 á 40 gereden kan worden.
Dat er tot wel 80km/h kan worden gereden bewijst dat de weg uitnodigt tot harder rijden.
De gemeente hebben een ook plicht daarin en zelfs boetes kunnen aangevochten worden.
http://www.flitsservice.nl/phpBB/juridi ... 22550.html
Een bord met 30 maakt het nog geen 30km zone, bloembakken, drempels, geen voorrangsweg of rotondes, versmalde rijbanen, verboden voor vrachtwagens e.d doen dat wel.
Ook volledig mee eens: we strijden door voor additionele maatregelen, zoals door jou genoemd.
Wat betreft de logistiek: je kunt beter één vrachtauto met goederen van Vaude, Ortlieb or whatever door jouw straat hebben - onderweg naar alle detailhandelaren in de regio - dan 100 vrachtauto's die een Vaude, Ortlieb etc.-product naar 100 klanten wenst te jakkeren. Daarin verschil ik met de steller van de logistiekvergelijking.
Helemaal mee eens, 1 vrachtwagen is beter dan 100.

Maar dit voorbeeld slaat nergens op: 100 vrachtwagens gedeeld door 100 klanten is 1 vrachtwagen per klant. Er zullen weinig vrachtwagens zijn die alleen 1 product van Vaude, Ortlieb, etc. bezorgen en dan leeg zijn. Die vrachtwagens bezorgen ook andersoortige producten dan outdoor-spul. Koeriers en postbodes gaan niet enkel en alleen voor wereldfietsers op stap. Die bezorgen ook het goedkope dopsleutelsetje waarmee jouw dorpsgenoot aan zijn Opel Kadett sleutelt, of de vintage, rare edition Elvis dubbelelpee voor tante Truus, een paar straten verderop.
Pedalero schreef:Helemaal mee eens, 1 vrachtwagen is beter dan 100.

Maar dit voorbeeld slaat nergens op: 100 vrachtwagens gedeeld door 100 klanten is 1 vrachtwagen per klant. Er zullen weinig vrachtwagens zijn die alleen 1 product van Vaude, Ortlieb, etc. bezorgen en dan leeg zijn. Die vrachtwagens bezorgen ook andersoortige producten dan outdoor-spul. Koeriers en postbodes gaan niet enkel en alleen voor wereldfietsers op stap. Die bezorgen ook het goedkope dopsleutelsetje waarmee jouw dorpsgenoot aan zijn Opel Kadett sleutelt, of de vintage, rare edition Elvis dubbelelpee voor tante Truus, een paar straten verderop.
Toch wel! De vrachtauto rijdt met 70km per uur door 20 dorpjes met een 30km-zone om 20 pakketjes af te leveren bij burgeradressen.
Daarvoor reed hij naar drie grote steden voor het afleveren van 500 artikelen.
De klanten voor/van het product kwamen allemaal op de fiets naar de winkel om het artikel te kopen.
Conclusie: met de komst van Internetwinkels is de logistiek verduizendvoudigd en rijdt met hoge snelheid naar het huisadres van de koper om het bestelde artikel af te leveren....wel of geen 30km-zone.
DriesBa schreef:Toch wel! De vrachtauto rijdt met 70km per uur door 20 dorpjes met een 30km-zone om 20 pakketjes af te leveren bij burgeradressen.
Daarvoor reed hij naar drie grote steden voor het afleveren van 500 artikelen.
De klanten voor/van het product kwamen allemaal op de fiets naar de winkel om het artikel te kopen.
Conclusie: met de komst van Internetwinkels is de logistiek verduizendvoudigd en rijdt met hoge snelheid naar het huisadres van de koper om het bestelde artikel af te leveren....wel of geen 30km-zone.
Als ik net zo hard jok als jij:
De bestelauto levert 500 artikelen af in één dag terwijl een consument vaak voor één ding naar de winkel gaat.
Welke consument gaat tegenwoordig met de fiets naar de winkel? De meeste gaan met de auto.
De bestelauto kan nog minder hard dan mijn eigen auto over de verkeersdrempels.
Met de komst van de internetwinkels is de logistiek geminimaliseerd. ga ook maar na:
er is geen bever/demmenie/etc. winkel, die hoeft dus ook niet verwarmd te worden (bij de Bever hier is het altijd bloedheet), er zijn geen verkopers die elk weer met hun eigen auto naar hun werk komen, er is veel minder voorraad. Daarom is het goedkoper en milieuvriendelijker.
Persoonlijk ben ik met geen van de winkels hier in de buurt echt tevreden:
Bever: hebben alleen maar de duurdere dingen en verzwijgen het goedkopere alternatief. Zijn de enige winkel voor betere spullen in een straal van minimaal 50 km, misschien wel 100 km.
Perry: meer een modezaak dan een echte sportzaak.
Fietsenmakers: allemaal kleinere zakenmet hetzelfde beperkte assortiment.
Decathlon: practisch alleen met de auto te bereiken omdat het best ver is en in een fietsvijandige omgeving ligt. Assortiment best aardig maar met hiaten.
Dus het blijft behelpen met het alsmaar kiezen tussen wat er beschikbaar is.
Leon
Da's een goede Leon. Conclusie, beide typen winkels (internet, lokaal) hebben beiden hun slechte kanten.
Je kan het oplossen door zo min mogelijk te winkelen, probeer je bestelling op te sparen over een bepaalde tijd en het dan in een keer ergens te kopen. En als iets dan net iets duurder is dan bij een andere winkel, accepteer dat dan gewoon. :wink:

Om on-topic te blijven, is er ergens een mooie verzamelwebsite van deze links?
Leo van Lierop schreef:Om on-topic te blijven, is er ergens een mooie verzamelwebsite van deze links?
Volgens mij niet Leo. Misschien een idee om een topic voor te beginnen? Iets vergelijkbaars te beginnen als de topics in Trein & Fiets en Vliegtuig & Fiets. Iedere post met een gelijke opbouw met een vast aantal punten erin verwerkt.
Bijvoorbeeld:
  • Naam:
    Url/ vestiging:
    Soort winkel/ soort producten:
    Gekocht product:
    Datum:
    Ervaring:
Leon schreef:
DriesBa schreef:Toch wel! De vrachtauto rijdt met 70km per uur door 20 dorpjes met een 30km-zone om 20 pakketjes af te leveren bij burgeradressen.
Daarvoor reed hij naar drie grote steden voor het afleveren van 500 artikelen.
De klanten voor/van het product kwamen allemaal op de fiets naar de winkel om het artikel te kopen.
Conclusie: met de komst van Internetwinkels is de logistiek verduizendvoudigd en rijdt met hoge snelheid naar het huisadres van de koper om het bestelde artikel af te leveren....wel of geen 30km-zone.
Als ik net zo hard jok als jij:
De bestelauto levert 500 artikelen af in één dag terwijl een consument vaak voor één ding naar de winkel gaat.
Welke consument gaat tegenwoordig met de fiets naar de winkel? De meeste gaan met de auto.
De bestelauto kan nog minder hard dan mijn eigen auto over de verkeersdrempels.
Daarom is het goedkoper en milieuvriendelijker.
Dus het blijft behelpen met het alsmaar kiezen tussen wat er beschikbaar is.
Leon
Okay, ik overdreef iets. Maar ik beoordeel het vanzelfsprekend vanuit mijn perspectief. In mijn dorpje van ca. 250 inwoners zijn geen winkels. Wel veel transitoverkeer en m.n. vrachtauto's. Er is geen industrie c.q. bedrijventerrein. Het is geen verblijfsgebied, doch navigatie zendt de olied..... chauffeurs door ons dorpje; het is korter. Ik bedoelde met 500 artikelen 500 dezelfde artikelen, b.v. fietshelmen. Ook bij ons gaat iedereen met de auto. Die bestelauto's zeilen hier rustig met 70km/h over de visuele drempel. Met de komst van de Internetwinkels lijken alle bestelauto's, aan de opschriften te lezen op de cabine, door ons dorpje te gaan.
Wat een interessant onderwerp over wereldfietsers is dit :?

Vriendelijk verzoek dit onderwerp in een ander topic/forum te bespreken.
Bedankt Robertjan!
Florisfietser schreef:Wat een interessant onderwerp over wereldfietsers is dit :?

Vriendelijk verzoek dit onderwerp in een ander topic/forum te bespreken.
Florisfietser schreef:
Bedankt Robertjan!
Haha, dan had je er toch wat aan. Toch wel interessant he?