Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiegel Reflex Camera 4 on the Road - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Spiegel Reflex Camera 4 on the Road

Mijn camera doet het opeens weer (de lens bleef hangen en gaf geen beeld). :o
Dus nog effe geen nieuwe camera kopen. Eerst de oude opmaken (zolang die het blijft doen).

Ik zat net even door mijn foto's heen te bladeren. Het moet gezegd worden dat mijn Nikon P60 wel scherpe en kontrastrijke foto's maakt. Misschien moet ik gewoon wat minder lui worden en af en toe de belichting wat corrigeren. :oops:
GerdC schreef:Jammer genoeg is mijn camera (Fujifilm Finepix S9600) nog niet kapot. Ik zou het wel weten: de nieuwe Fujifilm Finepix HS10!.

Gerd
Hij is er nog niet, maar hoe meer ik erover lees, hoe verliefder ik wordt. We kennen het allemaal: Je moet snel een foto maken en brengt je zoeker naar je oog.........O, k*t, hij staat nog ingesteld op het lcd-schermpje. Bij de HS10 zal je dat niet gebeuren, want hij schakelt dan automatisch over naar de zoeker. En dat is nog maar een van de kleinere nieuwigheidjes. Ik wacht met spanning op de reviews. Is er niemand die een redelijk bod op mijn S9600 wil doen?

Gerd
GerdC schreef:We kennen het allemaal: Je moet snel een foto maken en brengt je zoeker naar je oog.........O, k*t, hij staat nog ingesteld op het lcd-schermpje.
Eerlijk gezegd gebruik ik op m'n D300 nooit het LCD-schermpje om de compositie te maken... :roll:
Ik fotografeer veel met mijn nikon dslr en een heel assortiment aan lenzen. Voor de fietsvakantie vind ik het veel teveel gewicht en ruimte innemen, dus ben op zoek gegaan naar redelijk alternatief. Aan mijn vakantiefoto's stel ik niet de hoogste eisen maar moeten gewoon van goede kwaliteit zijn. Ik heb mijn alternatief gevonden in de micro four thirds camera van panasonic, de GF1 met 20 mm lensje erop. Heerlijke camera, waar je gelijk verliefd op wordt en maakt foto's van een prima kwaliteit. Instelmogelijkheden zijn vergelijkbaar met een dslr, dus je kunt je helemaal uitleven met dit toestel.
Ik gebruik al jaren van canon de powershot S5 is.
Is een super camera met alle handmatige instellingen.
Voor thuis heb ik de canon 7d met meerdere losse objectieven,
maar voor op vakantie vind ik dat spul te groot om mee te nemen.
De powershot is een goed alternatief en niet te groot.

Veel succes.
De nieuwe Panasonic Lumix G10 is weer wat lichter en compacter (336 gram voor de body, 558 gram met 3x zoom) doordat het grote lcd scherm niet meer kan kantelen. Ik deed dat toch al niet omdat ik alleen de live view zoeker gebruik. Voor mij is dit systeem nog steeds het ideale compromis voor de reizende fotograaf met enige ambities.
Wim
Nog eens kritisch nagedacht over de camera's en lenzen welke ik mee wil nemen op het tochtje door de Rockies. Wil het liefst twee spiegelreflexen meenemen. Zit nu te denken aan de D200 met een 35/2 en D700 met 70-300VR. De D3 wordt me denk ik toch iets teveel van het goede. Daarnaast zou ik toch ook wel graag een goede groothoeklens meenemen. Een tussenoplossing zou zijn een D300s met 18-200VRII, misschien wel de verstandigste oplossing.

Maar om toch nog de andere optie te overwegen: 2 spiegelreflexen en drie lensen ( 35/2, 70-300VR en 14-24/2.8 ). Metname die 14-24 is echt een superlens vooral op een fullframe reflex. Maar hoe neem je dit allemaal mee?
Nu zit ik te denken om 1 cameraset in de Ortlieb stuurtas te houden en de andere in een heuptas. Een rugzak lijkt me veel te oncomfortabel en uiteindelijk pijnlijk voor de rug. Nu heeft Lowepro een heuptas. Aannemende dat een heuptas minder belastend is voor de rug en dat je er toch aardig wat lensen + reflex materiaal in kunt dragen zat ik te denken aan de Orion Mini of de Inverse 100AW

Iemand ervaringen met heuptassen tijdens meerdaagse fietstochten??

Afbeelding
Afbeelding
AB schreef:Wil het liefst twee spiegelreflexen meenemen. Zit nu te denken aan de D200 met een 35/2 en D700 met 70-300VR.
Ik ben benieuwd waarom je 2 camera's mee zou willen nemen. De D200 is immers in alle opzichten ondergeschikt aan de D700.
BTW: Ik kan het me niet voorstellen dat je in de Rockies zonder groothoeklens zou willen zitten, al kun je Ansel Adams helaas toch niet overtreffen....
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Wil het liefst twee spiegelreflexen meenemen. Zit nu te denken aan de D200 met een 35/2 en D700 met 70-300VR.
Ik ben benieuwd waarom je 2 camera's mee zou willen nemen. De D200 is immers in alle opzichten ondergeschikt aan de D700.
BTW: Ik kan het me niet voorstellen dat je in de Rockies zonder groothoeklens zou willen zitten, al kun je Ansel Adams helaas toch niet overtreffen....
Leon
Scheelt weer lenswisselen. En de D200 ondergeschikt aan de D700? In veel opzichten misschien wel, maar in de lage iso-waarden valt dat wel mee, vooral als je er een kwaliteitslens opzet.
En staat Ansel Adams bekend om zijn groothoekopnames? Overtreffen? Dat is nou niet bepaald mijn doel, wil gewoon een mooie serie opnames maken en niet teveel stof op mijn sensor krijgen.... Overigens heb ik zelf goede ervaringen met groothoekopnames door meerdere DX-foto's met de 35/2 tot een panorama aan elkaar te stitchen: http://g2.img-dpreview.com/C4B2FE65CAFA ... 4E5CB1.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4042/431 ... bb38_o.jpg


Maar goed mijn vraag is meer of heuptassen bevallen tijdens een meerdaagse fietsreis, niet of ik nou wel 1 of 2 reflexen meeneem. Iemand ervaring met heuptassen?
grtz
Wij hebben al een Canon 400D. In combinatie met onze 17-55 f/2.8 walk-a-round lens, 10-22 groothoek, of 70-200 f/4 IS is het nogal onhandelbaar zwaar voor onderweg. Met die zoomlens past hij ook niet in de stuurtas. Dus we overwegen nu om een keer alleen onze 50mm f/1.8 II prime (lichtste Canon lens die er is) mee te nemen. Deze is zeer scherp, lichtsterk en heeft een zeer mooi bokeh en is redelijk all-round bruikbaar (alleen geen echte zoom geen echte groothoek, je moet dus zelf "zoomen"door een paar stappen naar voren of naar achteren te doen).

Dit is wel een zeer voordelige lichte en compacte optie! (500 gram voor de body en 130 gram voor de lens). De lens is slechts rond de 85 euro. Dus wellicht een aanrader voor mensen die wel echte goede foto's willen maken (dus geen gepruts met een compact camera) maar wel betaalbaar en licht bezig willen zijn.

Afbeelding
of een canon powershot G10 of G11.
Kun je nog mooi een canon systeemflitser op gebruiken
JesseL schreef:Dus we overwegen nu om een keer alleen onze 50mm f/1.8 II prime (lichtste Canon lens die er is) mee te nemen. Deze is zeer scherp, lichtsterk en heeft een zeer mooi bokeh en is redelijk all-round bruikbaar (alleen geen echte zoom geen echte groothoek, je moet dus zelf "zoomen"door een paar stappen naar voren of naar achteren te doen).
Deze lens is waar naar zijn geld; verwacht er niet teveel van, vooral niet bij volle opening aan de randen. :wink:

Gee
Er is toch wel algemene consensus onder photoreviewers dat deze lens juist zijn geld meer dan dubbel en dwars waard is. Ja voor 85 euro krijg je geen lens die vergelijkbaar is met een lens van 1000 euro, maar hij stijgt toch zeker wel heel ruim boven zijn prijs uit qua niveau.
Tel daarbij nog zijn super lage gewicht en zijn enorme lichtsterkte, waardoor je ook minder snel een grote ware flitser nodig heb en het is een echte winnaar.
Gee schreef:Deze lens is waar naar zijn geld; verwacht er niet teveel van, vooral niet bij volle opening aan de randen. :wink:
Tip voor elke serieuze fotograaf:
Ga op een dag met helder weer (zon hoeft niet, maar de lucht moet niet nevelig zijn) zonder wolken die de zon aan- en uitzetten naar een plek met een vrij uitzicht, bv op een brug, met overal in beeld details.
Zet je camera op statief en stel als je camera dat kan scherp met liveview en maak opnames met alle diafragma's (open + de hele stappen: 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 11 - 16 - 22). Doe dit voor al je lenzen.
Ga dan naar huis, behandel de opnamen identiek en ga zorgvuldig kijken.
Leon (wiens Nikkor 50/1.4 bij 1.4 ook een prachtig bokeh heeft, maar bij 2.8 al subliem is :lol: )
En wederom een interessante compacte camera op de markt. Weliswaar met een kleine sensor (helaas 1/1.7"), maar wel een degelijke compacte behuizing en redelijk zoombereik. En leuke klassieke vormgeving, doet zelfs een beetje denken aan de Voigtlander Bessa.
AB schreef:
Maar goed mijn vraag is meer of heuptassen bevallen tijdens een meerdaagse fietsreis, niet of ik nou wel 1 of 2 reflexen meeneem. Iemand ervaring met heuptassen?
grtz
Ik heb al een jaar of twintig een heuptas (banaantas van Lowe Pro, wordt niet meer gemaakt). Het is al die tijd veruit mijn favoriete tas geweest. Er kan een Canon D5 met 24-70 lens in plus eventueel een groothoek. Ik heb de tas vooral bij wandel / klimvakanties gebruikt, maar ook bij fietsvakanties, al ligt hij dan wel op de drager want ermee fietsen vind ik niet prettig. Voordeel van zo'n tas is dat de camera beschermd is, maar toch snel voor handen, dat je verder je handen vrij hebt en dat je ook nog een rugzak erbij kan dragen.
Nadeel is alleen dat de band soms striemt.
Cass Gilbert loopt ook al een tijdje mee in het reisfiets-en-mtb-wereldje en op zijn weblog heeft hij kort geleden gepost over zijn ervaringen met de Panasonic GF1. Interessant leesvoer als je nog over een camera voor onderweg bezig bent:

http://whileoutriding.com/2010/10/27/ca ... lumix-gf1/

Een nieuw en kleiner model komt begin volgend jaar uit: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D ... MCGF2A.HTM. In tegenstelling tot de GF1 die Cass Gilbert bespreekt, lijkt dit me meer iets voor de hobbyist die vanaf een compact komt dan iemand die al jaren met Spiegelreflex werkt, maar het ziet er zeker interessant uit.
Na lang wikken en wegen gister mijn Camera aangeschaft een Canon G11 (geen spiegelreflex maar wel best passend bij wat ik wil,denk ik)


Na vorige week op een festival gespeeld te hebben waar ik live mocht improviseren op een fototentoonstelling van een fotograaf op zijn foto's in India na 30 minuten was ik overtuigd! Dit is de camera die het best bij mij past,pakken en schieten(plaatjes)hij had een G10 was helaas moeilijker te krijgen dan de G11.
Wat ben ik blij!!!

Jipi!!!

Dank voor alle input
Een prima camera voor niet al te veel geld. Veel plezier er mee en goede reis.