Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vreemde geluidjes - Forum Wereldfietser

vreemde geluidjes

Mijn fiets, een Stalen Santos Travelmaster 26" produceert vreemde geluiden komende van het voorwiel. Meestal als ik een bocht naar links neem of even aanzet recht op de trappers. Het lijkt wel alsof de spaken zingen, neen, meer een getokkel: "pling-plong"... Ik zie niets abnormaals wat deze geluiden zou kunnen voortbrengen.

Nu heb ik niets tegen wat muzikale begeleiding tijdens m'n dagdagelijkse tochtjes van en naar het werk, maar ik maak me toch zorgen.

Terecht?
Heb ik ook...aanzetten, bocht naar rechts...pling, plong, ploing...en weg ben ik (met mijn Koga Expression). Ik heb het gevoel dat dit niet al te veel kwaad kan, maar ik wil graag (enfin, eigenlijk liever niet) mijn mening herzien na commentaar van deskundigen op dit forum.
Het lijkt als of er beweging zit in de spaken. Dat lijkt me nooit goed.
Ik zou de vraag voorleggen aan je fietsenwinkel.
Hoi,
Normaliter zou ik voorstellen om de spaakspanning eens goed te bekijken omdat die best vaak aan de lage kant is bij veel fietsen, ware het niet dat ik van zulke geluidjes ook wel eens last heb wetende dat de spaakspanning in het wiel behoorlijk in orde is - te weten: ze staan loeistrak. In mijn geval zijn het de koppen van de spaaknippels die in de velg bewegen telkens als ze in de onderste stand ontlast worden.
Wel apart is dat het van het voorwiel zou komen. Het achterwiel is meestal veel gevoeliger voor dit soort dingen.
Weet je ook zeker dat het van een wiel komt? Bv gaat het met de frequentie van een ploink per wielomwenteling of bv eentje per pedaalomwenteling. Met geluidjes komt het voor dat ze heel ergens anders vandaan komen dan dat het lijkt.
Succes,
Leon
Muizen? :wink:
Leon schreef:In mijn geval zijn het de koppen van de spaaknippels die in de velg bewegen telkens als ze in de onderste stand ontlast worden.
Geeft ook dat na een tijd geen grote kans op spaakbreuk en wijst dat er niet op dat de spaken niet in de flens gezet zijn? (Zie stap 7 van deze uitleg over het spaken van wielen: http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=225,0,0,1,0,0 Ik heb het sterke vermoeden dat enkel heel goede wielspakers deze stap ook werkelijk doen.)