Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een buitenland trektocht in 1963 - Forum Wereldfietser

Een buitenland trektocht in 1963

Ziehier het relaas van een groep jonge amerikanen die in 1963 Europa verkenden op de fiets: http://www.vintagebicyclepress.com/images/BQ6,2AYH.pdf Hun trip door Noorwegen smaakt naar meer.
Pioniers waren het....prachtig. Ongerept, ondernemend en onbevangend een dergelijke trip in die tijd aangaan... De omstandigheden, minder mobiliteit, minder geautomotiseerd waren beter, denk ik. De mobiliteit bestond toentertijd voor het merendeel nog uit het gebruik van de fiets.
Een jaar daarvoor ging ik met medeleerlingen uit de zesde klas van de lagere school 4 dagen op schoolvakantie met de fiets vanuit Emmen naar een jeugdherberg in Meppel, 2e dag naar Vaassen(Gld), de 3e dag terug naar Meppel, en de laatste dag retour huis. Versnellingen voor de fietscomsumptieindustrie bestonden nog niet. Ik heb daar zeer prettige herinneringen aan.
Ja het waren andere tijden. Wel is het ook erg interessant jouw ervaringern (en die van mij uit dezelfde tijd) te vergelijken met die van deze jonge amerikanen. Die amerikanen waren namelijk duidelijk al veel rijker, terwijl wij nog maar net uit de economische gevolgen van de oorlog aan het kruipen waren. Kijk maar wat ze deden: allereerst lieten de jongelui allemaal een Rene Herse fiets bouwen in Frankrijk. Dat waren zo ongeveer de beste maar ook de duurste reisfietsen die je toen kon kopen (de overgebleven oudjes kosten nu een fortuin op de antiekmarkt). Die lieten ze naar Londen vliegen. Zelf vlogen ze ook over uit Californie. Maar stoer was het wel, want ze hebben in drie maanden tijd half Europa doorgefietst, inclusief Noorwegen benoorden de poolcircel. En behalve wat lekke banden hebben ze geen enkele mechanische pech gehad.
Ter vergelijk is er ook dit leuke Engelse filmpje uit 1955: http://vimeo.com/2716712 Dit is allemaal niet zo luxe als bij die amerikanen, maar toch ook heel wat welvarender dan Nederland in die tijd (we zijn van heel ver gekomen).
Wim
Vooral het Engelse filmpje uit 1955 vind ik erg mooi. De sfeer benadert werkelijk de TV-serie "Dad's Army" met o.a. captain Mainwaring.
Wim schreef: Ter vergelijk is er ook dit leuke Engelse filmpje uit 1955: http://vimeo.com/2716712 Dit is allemaal niet zo luxe als bij die amerikanen, maar toch ook heel wat welvarender dan Nederland in die tijd (we zijn van heel ver gekomen).
Wim
Jeetje, op ca. 23 seconden stapt een man wel heel vreemd van zijn fiets! Ik doe het hem niet na.....
Schijnbaar niet vreemd in die tijd want op 14.10 zie ik weer iemand zo afstappen.
Franke schreef:
Wim schreef: Ter vergelijk is er ook dit leuke Engelse filmpje uit 1955: http://vimeo.com/2716712 Dit is allemaal niet zo luxe als bij die amerikanen, maar toch ook heel wat welvarender dan Nederland in die tijd (we zijn van heel ver gekomen).
Wim
Jeetje, op ca. 23 seconden stapt een man wel heel vreemd van zijn fiets! Ik doe het hem niet na.....
Schijnbaar niet vreemd in die tijd want op 14.10 zie ik weer iemand zo afstappen.
Misschien gaat het zo makkelijk omdat de sturen relatief laag staan en smal zijn, in vergelijking met de hertengeweien van tegenwoordig? Ik ben zelf eens met zo'n schwung van een spinningfiets afgelazerd, en met mijn elleboog op de trapper terechtgekomen.
vincent schol schreef:
Misschien gaat het zo makkelijk omdat de sturen relatief laag staan en smal zijn, in vergelijking met de hertengeweien van tegenwoordig?
Geen rare methode als je stuur lager staat dan je zadel, zeker als de fiets achter heel breed is met tassen of zo'n Carradice longflap.
Het is ook een prima methode om van een paard te stappen :)
m-gineering schreef:
vincent schol schreef:
Geen rare methode als je stuur lager staat dan je zadel, zeker als de fiets achter heel breed is met tassen of zo'n Carradice longflap.
Het is ook een prima methode om van een paard te stappen :)
Mijn vader van rond 1900 stapte ook zo van de fiets en hij had geen eens een paard. :lol: :wink: