Additionally, paste this code immediately after the opening tag: -opgelost- tandwiel Rohloff loshalen zonder tandkransafnemer - Forum Wereldfietser

-opgelost- tandwiel Rohloff loshalen zonder tandkransafnemer

Zojuist een testrit gemaakt en de rohloff of ketting schieten aan het eind van elke trap door. Ik vermoed dus dat het combinatie is van de nieuwe ketting en het "oude" tandwieltje dat zo'n 5000 km achter de rug heeft. Zo niet zou de rohloff defect zijn maar daar moet ik nu nog even niet aan denken.

Nou is morgen mijn fietsenmaker gesloten en ik heb dus geen Rohloff tandkrandafnemer in huis om het tandwiel af te nemen. Is er een truukje om dit tandwiel toch los en vast te krijgen zonder dit (eigenlijk ook belachelijk dure) tooltje?
Hoogstens door grof geweld. Ik zou het in ieder geval voorzichtig doen, want als je de vier inkepingen molt, ben je nog verder van huis.
MarcoL schreef:Zojuist een testrit gemaakt en de rohloff of ketting schieten aan het eind van elke trap door. Ik vermoed dus dat het combinatie is van de nieuwe ketting en het "oude" tandwieltje dat zo'n 5000 km achter de rug heeft. Zo niet zou de rohloff defect zijn maar daar moet ik nu nog even niet aan denken.

Nou is morgen mijn fietsenmaker gesloten en ik heb dus geen Rohloff tandkrandafnemer in huis om het tandwiel af te nemen. Is er een truukje om dit tandwiel toch los en vast te krijgen zonder dit (eigenlijk ook belachelijk dure) tooltje?
Vast is simpel, gewoon gaan fietsen.

Het tandwiel zonder het juiste gereedschap demonteren lijkt me een belachelijk dure exercitie worden, de driver is van aluminium en Rohloff is ver weg ;).
Ben bang dat dit "door schieten" aan de Rohloffnaaf ligt :? .
Lijkt me kras dat het stalen Rohloff tandwiel na 5000 km een nieuwe ketting laat door schieten.
Dit tandwiel kan zeker 25000 km mee.
Zeker als hem om de 5000 omkeert. Laat ons weten hoe dit afloopt.
Groetjes, Roger.
Roger schreef:Ben bang dat dit "door schieten" aan de Rohloffnaaf ligt :? .
Lijkt me kras dat het stalen Rohloff tandwiel na 5000 km een nieuwe ketting laat door schieten.
Dit tandwiel kan zeker 25000 km mee.
Roger.
Dus jij denkt dat als je er bij KM 24999 een nieuwe ketting oplegt die niet doorschiet?

Levenduur van ieder tandwiel is sterk afhankelijk van smering, vervuiling, kwaliteit van de ketting en hoe hard je trapt. Als dat tandwiel 25000 km mee zou moeten worden het wel strontvervelende kilometers. Ik vind 5000 km niet raar
Mijn tandwieltje ligt er nu 33000km op (1x omgedraaid). Ketting (SLT-99) en voorblad één keer vervangen (op 17.000km). Trapt nog steeds niet door. Ik trap niet hard (gemiddeld 20km/u), maar mijn woonwerk-kilometers beschouw ik niet als strontvervelend. :D
Mijn achter tandwieltje en voor blad was behoorlijk versleten na 13.000 km en twee kettingen.
fiets het hele jaar door ook bij slecht weer en zandpaden.

martin
m-gineering schreef:
Roger schreef:Ben bang dat dit "door schieten" aan de Rohloffnaaf ligt :? .
Lijkt me kras dat het stalen Rohloff tandwiel na 5000 km een nieuwe ketting laat door schieten.
Dit tandwiel kan zeker 25000 km mee.
Roger.
Dus jij denkt dat als je er bij KM 24999 een nieuwe ketting oplegt die niet doorschiet?

Levenduur van ieder tandwiel is sterk afhankelijk van smering, vervuiling, kwaliteit van de ketting en hoe hard je trapt. Als dat tandwiel 25000 km mee zou moeten worden het wel strontvervelende kilometers. Ik vind 5000 km niet raar

Nou, ik denk niet dat een nieuwe ketting precies bij 24999 km niet doorschiet.
Ik denk wel dat je gemiddeld kunt stellen dat een Rohloff tandwiel van staal zeker 25000 km mee kan, mits je om de 7000 km de ketting vervangt en om de 5000 km het tandwiel omdraait. Ik vind een versleten stalen Rohloff tandwiel bij 5000 km dan ook wel degelijk raar.
Waarom het strontvervelende km worden, als een onderdeel relatief lang mee gaat kan ik niet goed plaatsen. Misschien kun je dit hier op het forum toelichten?
Groetjes, Roger.
Roger schreef: Waarom het strontvervelende km worden, als een onderdeel relatief lang mee gaat kan ik niet goed plaatsen.
Dan zal ik mezelf nog maar een keer citeren:
Levenduur van ieder tandwiel is sterk afhankelijk van smering, vervuiling, kwaliteit van de ketting en hoe hard je trapt

25000 km de ketting en tandwielen poetsen en smeren, alles nalaten waar de ketting vies van kan worden en vooral niet hard trappen is niet mijn idee van fun
m-gineering schreef:
Roger schreef: Waarom het strontvervelende km worden, als een onderdeel relatief lang mee gaat kan ik niet goed plaatsen.
Dan zal ik mezelf nog maar een keer citeren:
Levenduur van ieder tandwiel is sterk afhankelijk van smering, vervuiling, kwaliteit van de ketting en hoe hard je trapt

25000 km de ketting en tandwielen poetsen en smeren, alles nalaten waar de ketting vies van kan worden en vooral niet hard trappen is niet mijn idee van fun
Nou, ik fiets zonder kettingkast.
Reinig en smeer mijn ketting niet bovenmatig.
Dus dat ik nou alles nalaat waar mijn fiets van slijt of vuil word kan ik bepaald niet zeggen.
Toch ziet mijn stalen Rohloff tandwiel na ongeveer 22000 km nog niet uit als haaienvinnen. Wel is het zo, dat ik geen harde trapper ben.
Overigens, er zijn mensen die hun fiets wel perfect onderhouden en poetsen.
En daar van genieten. En daar ook fun aan beleven. En daar is niks mis mee.
Groetjes, Roger.
Ik had er bij moeten zeggen dat het nu om een ligfiets gaat en ik dus meer kracht op de pedalen (kan) zet(ten), ook zit er nu een single speed ketting op misschien dat dat uitmaakt.
Omdat ik de Rohloff heb moeten ombouwen naar een externe schakelbox kan ik hem niet meer testen op mn oude fiets waar hij vanaf komt om te zien of hij daar ook doorschiet. Maar toen hij een half jaar terug de schuur in ging was er helemaal niets aan de hand.

Maar morgen bij de fietsen maken (B4T) het tandwieltje om laten draaien en dan zal er meer duidelijk zijn. Ik hoop heel erg dat het niet de Rohloff is.
Ik keek het nog eens even na: mijn achterkransje was versleten na 4.650 km - ik had blijkbaar op die tijd mijn ketting reeds 'opgereden' en vandaar ook de slijtage aan het tandwiel. De ketting -ook de nieuwe- schoot immers door bij hevig kracht zetten op de pedalen.
Tandwiel dus omgedraaid, en uiteindelijk na in totaal 12.950 km een nieuw tandwiel moeten plaatsen. (op 7.400 en 12.950 km werd ook opnieuw de ketting vervangen)(slijtage ketting gemeten met Rohloff caliber)

Met een Rohloff-ketting rijd ik (slechts) zo'n 6.000 km - ook al ben ik geen 'krachtpatser'.
Mijn volgende ketting wordt een Shimano CN-HG 93 . Benieuwd hoe die het zal doen.
Luc.
Net bij B4T geweest en het tandwiel is nog in orde, de olie nog vervangen voor het geval dat dat een probleem was maar ook dat hielp niet. Tevens kwamen we er achter dat het schakelen erg zwaar ging (dit deed hij al vanaf dag 1 maar ik heb nooit vergelijkings materiaal gehad) in vergelijking met andere modellen.

De naaf word dus naar Rohloff verzonden en tot die tijd kan ik staren naar mn nieuwe fiets zonder achterwiel :(
Tja, mijn vermoeden dat het tandwiel niet de oorzaak was van dit euvel klopt dus. Gelukkig dat Rohloff veel geld en tijd steekt in nazorg. Ze hebben immers een naam hoog te houden. Dus, dit komt wel goed. Bedankt voor je antwoord en sucses ermee. Misschien kun je ons tzt nog vertellen wat ze precies gedaan hebben. Altijd leuk te horen.
Roger.
Mooi opgelost dus...
PS: ik heb net mijn ketting vervangen na ruim 4000 km, tandwiel is omgedraaid.
Ben een stevige fietser... die op mijn relatief simpele Diamant met Rohloff graag doortrapt naar zijn werk (40 km v.v.) .... anders duurt het zo lang... :wink:
Lang lopen (ook) voor mijn plezier vind ik minder erg en dat kost me ook ca 2 hardloopschoenen per jaar voor 2500-3000 km (das dus meer dan het onderhoud van mijn fiets....)
Gisteren na 2 weken mijn achterwiel opgehaald en behalve een brief waarop stond dat hij "gecontroleerd is en in orde bevonden" geen enkel woord over een reparatie, het schijnt dat dit standaard vermeld word.
Een uur geleden mn wiel weer terug op de fiets gezet en helaas... hij schiet nog steeds door. :(

Voor de zekerheid nog 2 schakels uit mn ketting gehaald om de kettingspanner nog strakker te zetten maar die had ook geen effect. De kettinglijn is dusdanig lang dat deze niet te schuin kan lopen. Het zit 'm dus echt achterin.

Hopen dat b4t zaterdag tijd heeft om toch dat achtertandwiel te vervangen voor een nieuwe en dan hopen dat dat het toch is geweest. Zo niet zou dat betekenen dat ze bij Rohloff geslapen hebben. :evil:
Doet je kettingspanner het goed?
Wim
Het is een originele Rohloff maar er staat genoeg spanning op, als ik aan de ketting trek "schiet" hij snel terug. Die kan het dus niet zijn.

-toevoeging-
Vanmorgen nog even gekeken ofdat mijn ketting niet slap komt te hangen als de achtervering volledig is ingeveerd, dus ben op mijn achterdrager gaan zitten en wat op en neer geschommeld, maar de kettingspanner heeft genoeg ruimte over en de keting blijft dus strak staan.
Net terug van B4T en het probleem is opgelost.

Het achtertandwieltje bleek toch de schuldige te zijn. Zelf los was er bijna geen verschil te zien tussen de oude en een nieuwe maar blijkbaar toch genoeg om problemen te veroorzaken met een nieuwe ketting.

Weer een neuwe les geleerd.
Dus dan zag-ie er nog niet uit als deze:

Afbeelding

(33600km totaal - 1x nieuwe ketting en omgedraaid op 17000km - totnogtoe geen problemen...volgende week woensdag rij ik ermee naar de Ardennen :twisted: Ik laat je het wel weten als het falikant afloopt :wink: ). Maar ik ga'm wel eerst even schoonmaken.

Veel fietsgenot, en hopelijk zijn de problemen nu voor je opgelost...