Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw, en hoewel ik in deze rubriek "Mijn fiets" mijn fiets nog niet kan voorstellen, ben ik hard op weg
Na een fietsloze periode van 20 jaar, wil ik nu een echte wereldfiets kopen, concrete vakantieplannen heb ik nog niet, maar IJsland en Zwitserland staan wel op de agenda (naast kleine tochtjes van 20km in het weekend, misschien worden dat er gemakkelijk meer als ik eenmaal gewend ben aan zo'n luxe vakantiefiets
)
Inmiddels ben ik vandaag bij een fietsenwinkel geweest, om te kijken naar een Koga Signature. De winkel was me aangeraden door een vriend. Gisteren was ik er al even langs geweest en toen vroeg ik naar de mogelijkheid om proef te rijden op een fiets. Dat kon prima, maar dan verwachtten ze wel dat je de fiets uiteindelijk bij hen koopt. Oké prima, een begrijpelijk concept. Vandaag was ik er dus om proef te rijden, ik was er al zeker van dat ik bij deze fietsenzaak een fiets wilde kopen. Zeer ruim assortiment, deskundige verkoper, en de winkel werd me aangeraden door een vriend. En in het concept "geen korting, maar wel veel service" kan ik me prima vinden. Dus proefgereden op 2 fietsen (staal en aluminium), daarna een fiets op de computer samengesteld met een erg aardige en deskundige verkoper. Toen werden op mijn verzoek mijn 'fietsmaten' opgemeten, dan was dat tenminste gedaan en opgeschreven, zoals gezegd ik wilde daar sowieso een fiets gaan kopen. Maar toen kwam het. Ik zei dat ik het geheel nog een paar dagen op me wilde laten inwerken, zodat ik in de loop van de komende week de definitieve beslissing kan nemen. Het gaat om een fiets van 3300 euro en ik heb 20 jaar geen fiets gehad en heb er helemaal geen verstand van (weet wel dat ik van kwaliteitsspullen houd, en dat is Koga wel), dan ga ik niet op een achternamiddag na wat proefrijden en wat passen en meten direct een fiets van 3300 euro bestellen. Al was het maar om het idee dat ik aan de aanschaf van zo'n dure fiets eventjes moet wennen. Het is niet een halfje brood van een euro of zo. De winkelier was verbijsterd, hij suggereerde dat ik de fiets eigenlijk al had gekocht en wenste een aanbetaling
Ik stond aan de grond genageld, was echt perplex
De winkelier suggereerde verder dat ik nu elders de fiets met 10% korting zou kunnen gaan bestellen en hij wenste dus een aanbetaling. Ik was volgens hem een "unieke persoon" zoals hij die nog nooit had gekend in zijn zoveeljarig bestaan als fietsenhandelaar (en dit was duidelijk niet vriendelijk bedoeld). Ik stond écht perplex, wist niet wat ik er aan had. Wat een leuk middaguitje had moeten worden (en zeker was tot dat moment) eindigde zeer teleurstellend
Ik had bijna de tranen in mijn ogen van zoveel wantrouwen in mijn integriteit en persoon. Een moment kwam het in me op om op de terugreis direct een email te sturen met de boodschap dat het voor mij zo niet meer hoeft. Maar ik denk dat ik de fiets toch maar daar koop. Het is een mooie fiets, en misschien had de fietsenhandelaar wel zijn dag niet.
Wordt binnenkort vervolgd