Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2e keer - Forum Wereldfietser

2e keer

Hey forum,

Even voorstellen: mijn naam is Jay, 23 jaar oud, en ik ben nieuw hier op het forum. Vorig jaar ben ik voor het eerst op fietsvakantie geweest met twee vrienden. Toen hebben we Zweden gehaald. Heel trots natuurlijk, totdat je leest hoe ver sommigen van jullie het hebben geschopt. Vorig jaar fietste ik op de Kenosha Cross Country van een van die vrienden. Dit jaar wil ik een fiets voor mezelf. De vraag is: gaan we voor een nieuwe fiets of een tweedehandsje? Ik weet dat deze vraag al vaker gesteld is, maar ik zou toch graag advies willen krijgen in mijn specifieke situatie.

Dit jaar gaat de reis naar Berlijn en wellicht door naar Polen. De reden dat ik twijfel tussen nieuw en tweedehands is dat ik niet zeker weet of we nog veel vaker op fietsvakantie zullen gaan. Ik zou de fiets namelijk alleen hiervoor gebruiken, los van een paar honderd km recreatief in de zomer.

Als ik kies voor nieuw staat mijn keuze al vast: dan wordt het de Sensa Cross Travel: http://www.sensabikes.de/index.php?view=cms_334
Mooie fiets, helemaal deore, de vering heeft lockout, ik heb er op gefietst en hij rijdt als een zonnetje.

Klaar zou je denken, maar dan ga je toch eens op marktplaats rondneuzen en dan schieten de Giant Expedition's, Koga's en Cannondale's je om de oren (ik heb nu een Expedition op het oog van midden jaren 90 met LX onderdelen).

Wat raadt je aan, forum? Nieuw of oud? Andere suggesties dan de bovengenoemde zijn natuurlijk welkom.

Groet,
Jay
Geen van beiden. Tweedehands. Nieuw is prijzig als je niet weet of je vaker fietsvakanties zult maken. Oud is.... oud.

Kijk wel of een tweedehands goed zit. Evt. een langere of kortere stuur- of zadelpen is al gauw mogelijk, maar verder moeten de maten wel kloppen.
Hoe meer er versleten is, des te duurder een tweedehands uiteindelijk ook wordt.
Vraag je je dus af:
* Hoe zien de assen er uit (te weten: naven, trapas, balhoofd)?
* zijn de tandwielen geen pijlpunten geworden?
* is de ketting niet opgerekt?
* doet de derailleur nog soepel zijn werk?
* zijn de remblokken niet versleten?
* zijn de remhandels nog goed?
* hoe is de verlichting (ook even nadenken met wat voor soort verlichting je op pad wilt)?

Rem- en schakelkabels zijn i.h.a. goedkoop te vervangen, evenals remblokken. De rest wordt prijziger.

Veel plezier!
CogitoErgoSum schreef:Als ik kies voor nieuw staat mijn keuze al vast: dan wordt het de Sensa Cross Travel: http://www.sensabikes.de/index.php?view=cms_334
Robertjan heeft gelijk.
Bovendien staan fietsen van bovenstaande pretenties massaal bij elke fietsenmaker in vinexwijken en -steden te koop voor ca. 250-350 euro, krasloos, blinkend en met 3 maanden garantie e.d.
Koop zop'n ding, fiets er een zomer op en verkoop hem dan weer via Marktplaats voor 200 euro en je hebt een goedkope fiets gehad en je weet daarna wat je echt wilt.
Leon
Ik vind die Sensa Cross Travel maar een brak ding. Kijk liever eens naar een eenvoudige Fahrradamanufaktur. Of anders, lees mijn stuk op de wiki: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Heel erg bedankt voor de tips allemaal.
Ik ben even op de VSF site langsgeweest en de T-400 ziet er leuk uit. Ik vraag me alleen af waarom de VSF http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=401 dan precies beter is dan de Sensa http://www.sensabikes.de/index.php?view=cms_334.
Alvast bedankt.
Beste Jay,

Blijf eens bij de vraag ...lees eens een aantal draadjes op dit forum... en probeer je eigen vraag dan te beantwoorden.

Dit maakt dat je bewuster to je eigen aanschaf komt. Ik wil natuurlijk geen enkel WF'er van het forum weerhouden...

Succes en groeten, Willem

PS: kijk bijvoorbeeld ook eens naar het draadje: 1e keer en talloze anderen op dit forum...
* frame
* voorvork
* verlichting
* bagagedrager
* banden
* ketting"kast"
* stuurpen

En de vraag is of de naven wel uit de zelfde groep komen als de derailleur.

VSF is ook een stuk eerlijker over de onderdelen op de fiets. Bij die Sensa kun je dat vanaf internet dus niet controleren, en in het huidige informatietijdperk staat dat gewoonlijk gelijk aan onbetrouwbaar.