Goed stuk. Het stukje over hogesnelheidsshimmy zal ook wel kloppen:jansenius schreef:Moest je nog twijfelen over de impact van het framemateriaal op het rijcomfort, dan moet maar eens dit hier lezen; een autoriteit die je alle ongerustheid op dat vlak zal wegnemen.
> Another area where lateral stiffness can be an issue particularly
> to the touring cyclist is the rear triangle, when there's a touring
> load on the rear rack. An frame that is too flexy in this area will
> feel "whippy" and may be prone to dangerous oscillations at high speeds.
> Most of this flex is usually in the luggage rack itself, but there can
> be enough flex in the seat stays to aggravate this condition.
De lagesnelheidsshimmy bij ca. 15 - 30 km/u vergeet hij echter compleet. Toch heeft menig forumlid hier al last van gehad. Deze vorm van shimmy treed vooral op bij de combinatie hoog frame (fietser van 180 cm en meer) met veel bagage (achter-, voor- en stuurtas) samen met een niet erg stijf frame.
Ook is zijn idee dat fietscomfort nauwelijks afhangt van het frame in tegenspraak met mijn ervaring. Ik heb eerder een fiets gehad met bijna dezelfde onderdelen en maten als de huidige die zonder tassen heerlijk comfortabel reed, maar helaas met tassen veel te slap was. Tijdens een forse rem met de voorrem kon je de onder-en bovenbuis zien buigen. Het frame is dan ook overleden aan een barst onder in de onderbuis bij de balhoofdbuis.
De dealer in Maastricht is de fietsenmaker vlak bij mij in de buurt: qua vakman en advies best prima, maar een klein winkeltje met weinig voorraad.Bas1988 schreef:Een goede kennis van mij liet de naam Stevens al eens vallen. Ik heb mijn Koga Signature heel even opzij gezet en ga van de week eens langs bij een Stevens dealer in Zuid Limburg.
Ach dat sportieve neem ik altijd met een korrel zout. Ik heb 14 jaar bovenaan een helling gewoond waar ik beneden met 35 km/u een haakse bocht mocht maken. Mijn ervaring is dat ik die bocht met de meest nerveuze "sportieve" fietsen het minst graag maakte en dat brede banden zonder noppen aan de zijkant erg fijn waren om plat door de bocht te gaan, ook al zaten die op een luie stadsfiets.Leo van Lierop schreef:Het lijkt me dat de geometrie en rij-eigenschappen tussen Steven en Koga wezenlijk verschillen! Het geneuzel van de cijfertjes en de verschillende onderdelen geloof ik wel.
Leon