Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak voor in de meivakantie in Nederland - Forum Wereldfietser

Slaapzak voor in de meivakantie in Nederland

Wij zoeken nog twee slaapzakken om in NL te kamperen in de meivakantie.

We willen geen slaapzak van dons en we willen er twee aan elkaar kunnen ritsen.

We dachten eerst aan de Vaude Mandan en dan een Comfort en een Light. Maar deze zijn wel erg zwaar en waarschijnlijk ook groot in volume (dekenmodel).

We denken nu aan een Vaude Kiowa omdat deze een gunstige kwaliteit/gewicht/prijsverhouding lijkt te hebben. Ik ben 1,90m, dus slaapzakken kleiner dan 220cm vallen af.

We twijfelen tussen deze modellen:

Kiowa 500 (mummymodel) €120
weight: 1100 g
length: 220,00 cm
pack size: 30x25 cm
Extrem: -14  C
Komfort: 6  C
Limit: 1  C
Füllgewicht: 500,00 g
Shell - : 100% PES 40D 290T RS
Lining - : 100% PES 50D 300T
Filling - : 100% Sensofil HL 100g/m2

Kiowa 900 (mummymodel) €130
weight: 1350 g
length: 220,00 cm
pack size: 30x25 cm
Extrem: -19  C
Komfort: 2  C
Limit: -2  C
Füllgewicht: 900,00 g
Shell - : 100% PES 40D 290T RS
Lining - : 100% PES 50D 300T
Filling - : 100% Sensofil HL 100g/m2

Kiowa 900rect (half mummy/ half dekenmodel) €135
weight: 1450 g
length: 220,00 cm
pack size: 35x25 cm
Extrem: -19  C
Komfort: 2  C
Limit: -2  C
Füllgewicht: 900,00 g
Shell - : 100% PES 40D 290T RS
Lining - : 100% PES 50D 300T
Filling - : 100% Sensofil HL 100g/m2

We zijn voornemens om hierbij twee Neo-Airs te kopen (lijkt me ook van belang om te weten).

Welke zouden jullie aanraden?
Ze lijken mij nogal warm voor de meivakantie?
Wij hebben vorig jaar tussen koninginnedag en 5 mei in onze decathlon slaapzakjes van 20graden comforttemp. gelegen. Een 2 graden comforttemperatuur-slaapzak is denk veel te warm, tenzij je natuurlijk een kouwkleum bent :-)
Wat dacht je van iets warmere matjes en een isohoes constructie met een bovenslaapzak en een tweepersoonslakenzak onder? Dat lijkt me goedkoper, lichter en compacter. Het is ons altijd goed bevallen. Ik zou anders dan Janneke geen al te koude slaapzak nemen. Er is nu nog nachtvorst, en 's zomers is het op grotere hoogte ook flink koud.
Wim
@Janneke
Nou momenteel is het nog rond het vriespunt 's nachts.

Ik heb ooit eind september gekampeerd op de Veluwe (Harskamperdennen) met een zomer slaapzakje en toen kleumde ik bijna weg. Ik had zelfs twee zomer slaapzakjes over elkaar gedaan en alle kleren die ik bij me had aangedaan, maar ik kan me niet herinneren het ooit zo koud te hebben gehad. Dat wil ik niet graag nogmaals meemaken...

@Wim
Ik wil een deken wel om me heen hebben, dus echt tot aan mij zijkant en dan het liefste net iets onder me. Zo slaap ik thuis en als een deken te smal is dan slaap ik echt niet lekker en is ook niet praktisch met zijn tweeën, want dan trek de ene steeds de andere bloot. Deze optie klinkt daarom nog niet heel aantrekkelijk, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd...
Ik zou het lichtste model kiezen. Zelfs met Pasen lag ik heerlijk te ronken in een +5ºC slaapzak. Mocht je koudere gebieden in gaan, dan kun je er altijd nog een isolatiejackje bij gebruiken (zoals bijv. de Klättermusen Hild of een Patagonia Nano Puff).
En als je regelmatig frissere omstandigheden blijkt op te gaan zoeken, dan koop je er gewoon een -10ºC slaapzak bij daarvoor.
Vind je 2 aan elkaar geritste mummieslaapzakken wel handig? Die capuchons zitten toch in de weg?
JesseL schreef:Ik heb ooit eind september gekampeerd op de Veluwe (Harskamperdennen) met een zomer slaapzakje en toen kleumde ik bijna weg. Ik had zelfs twee zomer slaapzakjes over elkaar gedaan en alle kleren die ik bij me had aangedaan, maar ik kan me niet herinneren het ooit zo koud te hebben gehad. Dat wil ik niet graag nogmaals meemaken...
Warmte 's nachts is ook afhankelijk van het matje.
Ik heb een donzen slaapzak, "comforttemeperatuur -5", maar wel 15 jaar oud. Op mijn expedmatje lig ik bij -2 graden nog lekker, maar met een luchtbedje wordt het bij +8 al fris, afhankelijk van de bodemtemperatuur uiteraard.
Leon (die beaamt dat het in augustus 4 graden kan worden in NL en dat dat fris is)
JesseL schreef:@Janneke
Nou momenteel is het nog rond het vriespunt 's nachts.

Ik heb ooit eind september gekampeerd op de Veluwe (Harskamperdennen) met een zomer slaapzakje en toen kleumde ik bijna weg. Ik had zelfs twee zomer slaapzakjes over elkaar gedaan en alle kleren die ik bij me had aangedaan, maar ik kan me niet herinneren het ooit zo koud te hebben gehad. Dat wil ik niet graag nogmaals meemaken....
Ja ok, daar heb je gelijk in.
Op dit moment slapen wij met onze vakanties in een slaapzak van PHD met een soort van maximum temperatuur van -10 graden. Wij hebben er een rits in, zodat we de slaapzak ook lekker losjes over ons heen kunnen leggen, en we slapen ook in een zijden lakenzak. Al met al beviel ons deze constructie prima, alhoewel we wel een iets minder warme slaapzak zouden willen hebben voor zomers in europa. (de slaapzak die we nu hebben hadden we aangeschaft voor onze reis door centraal azie)

Succes ermee in ieder geval!
Zou de Neo-Air niet al een stuk warmer zijn als je er van die goedkope en super lichte alufolie matjes onder legt?

We hadden al ingecalculeerd dat we twee soorten slaapzakken nodig gaan hebben. 1 voor het voor en najaar en 1 voor de zomer. Alles in één lijkt me niet echt handig en praktisch niet te doen. We zoeken nu dus specifiek voor de voorjaar (en eventueel najaar) optie.

Een lakenzak lijkt ons ook wel handig, alleen heb je voor tweepersoons volgens mij alleen dekenmodel zakken. Ook willen we om dezelfde reden als dat we geen dons willen ook geen zijde, en katoen is al wel wat zwaarder...
De Neo-air laten we links liggen en we gaan voor een Exped synmat basic of pump.

Qua slaapzakken twijfelen we nog tussen de Vaude Kiowa en de Ajungilak Kompakt Spring of de Ajungilak Kompakt 3-season. De Ajungilak lijkt wel een stuk beter uit de spaarzame testen die we tegen komen te komen. Ook lijkt Ajungilak de meest compacte pakmaten te hebben.
Is ook iets duurder, maar acht als het goed is gaat het wel een groot aantal vakanties mee en is de meerprijs per vakantie te verwaarlozen...
De losse deken opties worden toch wel erg prijzig of erg gedoe en meer gericht op de zomer...

De grootste twijfel is nog steeds over het temperatuur bereik. De opgegeven waardes lijken in testen vaak toch wel erg aan de optimistische kant. Gezien het huidige weer willen we toch gene risico lopen op te koude omstandigheden.
We twijfelen dus het meesten tussen de:

Ajungilak Kompakt Spring
Lower comfort temperature for women to the EN 13537 in °C 6
Lower comfort temperature for men to the EN 13537 in °C 1
extreme temperature to EN 13537 in Celsius -14
max. temperature to EN 13537 in Celsius 23
max. body height in cm 195
total weight without PS grams 1200

en de:

Ajungilak Kompakt 3-season
Lower comfort temperature for women to the EN 13537 in °C 1
Lower comfort temperature for men to the EN 13537 in °C -5
extreme temperature to EN 13537 in Celsius -22
max. temperature to EN 13537 in Celsius 22
max. body height in cm 195
total weight without PS grams 1600

Scheelt dus wel 400 gram per slaapzak. Maar we kopen het wel specifiek voor het voor en najaar... Dus als het niet warm genoeg is hebben we er niet veel aan.

Klimmen doen we de komende 10 jaar met de kinderen nog niet echt, dus zoveel maakt het gewicht ook weer niet uit...
Mijn zoontje heeft een Ajungilak en ik vond de rating optimistisch. Daar komt bij dat kunststof slaapzakken vrij snel hun veerkracht en dus isolatie verliezen. Ik weet waarom je geen dons wilt, en dat respecteer ik, maar dit is dus een van die verschillen. Als zoals meestal je vrouw inderdaad kouwelijker is dan jij, dan kun je ook een verschillende dikte linker en rechter mummnie slaapzak kopen, en links en rechts aan elkaar ritsen, in plaats van onder en boven een dekenslaapzak. Kies je wel voor een dekenmodel, dan kun je boven een dikke nemen en onder een dunnere (de mat doet de rest wel).
Wim
Afhankelijk natuurlijk van je eigen warmtehuishouding, maar voor mij zou het duidelijk zijn.
De lichtere versie, zonder twijfel. In de omgeving zal het niet gauw vriezen in voor- en najaar, en 10 jaar is ook de levensduur die je van een kunststof slaapzak mag verwachten. Over die 10 jaar hoef je overigens niet dezelfde isolatie te verwachten als nieuw. Dat is ook de 'slijtage' die optreedt.

En als ik heel eerlijk ben, kan een slaapzak voor de helft van deze gewichten. :oops:
Wim schreef:Mijn zoontje heeft een Ajungilak en ik vond de rating optimistisch. Daar komt bij dat kunststof slaapzakken vrij snel hun verkracht en dus isolatie verliezen.
Wim
Ik heb nu een jaar of 6/7 een Ajungilak slaapzak en ik ben er nog steeds uiterst tevreden mee. Ik weet niet exact het type, maar het kan best een Kompakt zijn, specs lijken zo uit het hoofd redelijk overeen te komen met de website.

Ben zeker geen koukleum, heb mijn 3 seizoenen wel eens te warm gevonden, maar dat lost een binnenslaapzak op ;-)
Robertjan schreef:Afhankelijk natuurlijk van je eigen warmtehuishouding, maar voor mij zou het duidelijk zijn.
De lichtere versie, zonder twijfel. In de omgeving zal het niet gauw vriezen in voor- en najaar,
Twee jaar geleden dacht ik slim te zijn door gewicht te besparen op een zomerslaapzak met een comfort temperatuur van 13 graden voor mannen. Ook met warmtebroek en -truitje bleef ik het koud houden op een 2,5 cm Therm-a-rest, ik heb dan ook niet zoveel vet op de botten. Sindsdien gebruik ik een slaapzak met 6 graden comfort temperatuur en dat bevalt prima in de zomer; tegen te warm zijn er makkelijker adhoc oplossingen dan tegen te koud.
Robertjan schreef:En als ik heel eerlijk ben, kan een slaapzak voor de helft van deze gewichten. :oops:
zoiets?
Dat is inderdaad de reden waarom ik geen dons meer wil gebruiken... :(
Ik dacht meer aan zoiets... :roll:

Verder haal ik m'n slaapzak ook niet bij de Ikea of andere dekbeddenwinkel... :roll:
Janneke schreef:Ze lijken mij nogal warm voor de meivakantie?
Wij hebben vorig jaar tussen koninginnedag en 5 mei in onze decathlon slaapzakjes van 20graden comforttemp. gelegen. Een 2 graden comforttemperatuur-slaapzak is denk veel te warm, tenzij je natuurlijk een kouwkleum bent :-)
En dit jaar was het 's nachts spontaan weer rond het vriespunt op 5 Mei. Dan rits ik toch liever mijn te warme slaapzak open, dan dat ik lig te kleumen in een te koude slaapzak.
wbt de neo-air matjes zou ik toch nog eens goed nadenken als je vaker vroeg of laat gaat kamperen. Ik heb al van diverse mensen gehoord dat ze bij lage temperaturen toch best koud kunnen zijn. Nu zal dat met kunststof slaapzakken wat minder van belang zijn dan met dons, maar persoonlijk is slaapcomfort (om nog niet te spreken over inpakken en fietsen met een stijve rug) toch belangrijker dan een pondje minder op de fiets.(ik slaap dan ook op een moddervette loodzware trailpro-mat)
Ik snap even niet waarom dat je met een kunststof slaapzak minder last zal hebben van een minder goed isolerend matje, dan met een donzen slaapzak. Kun je dat toelichten voor me?
Robertjan schreef:Ik snap even niet waarom dat je met een kunststof slaapzak minder last zal hebben van een minder goed isolerend matje, dan met een donzen slaapzak. Kun je dat toelichten voor me?
Waarschijnlijk gaat hij uit van het idee dat die donzen slaapzak van het warmere type is. Een te koud en te warm (!) van een slaapzak of slaapmatjes kun je (vaak, deels) compenseren met een warmer, repectievelijk koudere slaapzak, respectievelijk matje.
Leon