Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lapland: Alta-Nordkapp, GPS bereik, gevaarlijke dieren? etc. - Forum Wereldfietser

Lapland: Alta-Nordkapp, GPS bereik, gevaarlijke dieren? etc.

Beste allemaal,

Over 2 maanden vertrek ik voor 3 weken naar Lapland om daar wat rond te gaan fietsen in m'n uppie.
Ik vertrek vanaf Lulea, richting Nordkapp en vlieg weer terug vanaf Alta.
Er zijn drie dingen waar ik nog wat vragen over heb en misschien mensen die in die richting zijn geweest mij bij kunnen helpen.

Ten eerste las ik in de reisgids dat de weg van Alta, naar Honningsvag/Nordkapp 'erg druk' is in de zomermaanden ivm toeristen richting het noordelijkste puntje van Europa. Is de ervaring ook zo dat dat zo is? Ik zit er zelf aan te denken dan in v.a. Finland ongeveer meer rechts aan te houden dus niet via Alta te fietsen.

Daarnaast: Hoe is het bereik van de mobiel in het hoge noorden? Ik ben alleen dus als er iets gebeurd moet ik wel in staat zijn te kunnen bellen hetzij naar familie of zelfs de hulpdiensten etc.

Tot slot, het is wellicht niet altijd mogelijk om op een camping te overnachten, dus dan is wildkamperen het alternatief. Tevens in de reisgids vond ik wat informatie over flora en fauna van Lapland. Moet ik mij zorgen maken over wolven, beren, rendieren etc. En/of zijn er tips om gevaarlijke of onwenselijke situaties met wilde dieren te voorkomen?

Alvast bedankt!!
Groetjes, Janneke
Hoi Janneke,

Mooi vooruitzicht!

Wij hebben een aantal jaren geleden in die buurt gefietst en dit is wat ik me kan herinneren:

1. drukte viel eigenlijk reuze mee! Oke, er zijn wel een hoop toeristen die die kant op gaan, maar om nou over "druk" te praten, wij vonden het nog wel meevallen. Die tunnel naar de Noordkaap, daar hebben misschien een handjevol auto's ons gepasseerd.

2. Ik kan me herinneren dat we overal bereik hadden.

3. Er zijn beren in dat gebied, ik heb nog nooit een verhaal gehoord van een fietser die daar is aangevallen. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, kook dan ver buiten je tent, hang je tas met eten, drinken, tandpasta etc. ergens in een boom.

Nog wat verslagen en foto's van onze reis:

http://www.fietsjunks.nl/reizen/noordkaap.html

Heel veel plezier!
Ik ben er in 2001 geweest en sluit me hier bij aan.
Geen gevaarlijke dieren gezien, eigenlijk alleen rendieren.
En wat het verkeer betreft: heerlijk rustig.
Hallo Janneke,

hoe het met de drukte zit in de zomerperiode kan ik niet zeggen, hoewel ik vermoed dat het dan inderdaad wel wat drukker kan zijn. Ik heb vorig jaar naar de Noordkaap gefietst, maar ik kwam pas in September aan, via Finland. (Enontekio, Kautokeino, Karasjok, Porsanger, Noordkaap). Toen was het er erg rustig.

Ik had bijna altijd een verbinding met het telefoonnetwerk, misschien heel af en toe dat er weinig of geen signaal was, maar na even doorfietsen had ik weer goed signaal.

Ik heb mij ook even afgevraagd hoe het met wilde dieren in Lapland zat, want onderweg kwam ik berensporen tegen. Na het aan 3 Finnen te hebben nagevraagd, waaronder 1 personeelslid van een wild-dieren-park, blijkt het niet gevaarlijk te zijn: beren ruiken / horen je al op grote afstand. En inderdaad eten en opslag van eten niet bij slaapplaats indien je gaat wildkamperen en als je de bush in gaat veel lawaai maken zodat ze je kunnen horen.
Ha Janneke, ook ik sluit me aan bij de voorgangers.

Verkeer: nee, voor fietsers niet druk, prima te doen.
Wilde dieren: in Europa absoluut niet iets om je zorgen over te maken; de rendieren die je ziet rondlopen zijn niet "wild" maar bezit van de plaatselijke bevolking. Elanden zie je niet, laat staan beren en wolven.

Altijd heel interessant die goed bedoelde adviezen uit reisgidsen. Uit welke reisgids komen deze waarschuwingen?
Hoi allemaal,

Erg bedankt voor de reacties, zo te zien dus niets om me druk over te maken. Dan is bij deze officieel de hele voorbereiding rond :-)

@Jim: ik vond een heel stuk over dieren en vogels in de 'Rough guide to Sweden' en in die van Noorwegen. Hier stond enkel in dat er beren, wolven etc, voorkomen, maar verder niet of je je daar dus zorgen over moet maken of dat je speciale aandacht moet hebben aan het kamperen enzo. Dus dank voor de info, dan kan ik nu met een gerust hart gaan slapen in de bush bush :-D
Waar ik me wel zorgen over zou maken in Lapland zijn deze beesten :x
Ha, inderdaad!
Ik was in ieder geval van plan om een hoofdnetje te kopen, hopelijk bespaart me dat de meeste ellende...
Heehoi,

zelf ben ik vorig voorjaar naar de Noordkaap gefietst, langs de kust dus wel via Alta. Was prima te doen. Ik betwijfel of zo noordelijk nog beren voorkomen, die willen meestal toch een beetje bos. Wolven zijn sowieso niet gevaarlijk, rendieren moet je alleen opletten dat ze niet, net als schapen, de verkeerde kant op op hol slaan en je er tegenaan rijdt.

Wat wel gevaarlijk kan zijn is de wind; zeker op Mageroya kan het heel hard waaien met onvoorspelbare vlagen. En let op campers: de bestuurders kijken meer om zich heen dan naar de weg :?

Er zijn meer dan genoeg campings, elke 80 kilometer zit er wel een langs de E6/E69.

Mijn reisverslag: http://fietsersafstappen.nl/noordkaap2009.html
Foto's: http://gallery.welmers.net/v/walter/noordkaap

Veel plezier, 'tis mooi daar!

waltertje