Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suntour NCX-D voorvork op de Great Divide MTB route? - Forum Wereldfietser

Suntour NCX-D voorvork op de Great Divide MTB route?

Mijn metgezel AB heeft op dit forum al de nodige adviezen gekregen over zijn fietskeuze voor de Great Divide MTB route in de VS. Ik puzzel er nog over en zou graag advies ontvangen over bovenstaande vraag. De GD route is een tocht van 4500 km over meestal onverharde, rechte gravelwegen, met soms flinke wasborden en kuilen, en 20-25 kilo fietsbaggage, zoals kampeeruitrusting, kleding en eten voor 1-2 dagen.

Het ligt voor de hand om mijn hardtail-MTB met Reba voorvork te voorzien van voor- en achterdragers. Maar dit soort fiets heeft geen schroefoogjes voor dragers en de geometrie is vooral gericht op voor het snel afleggen van bochtige, maximaal 50 km lange circuits. De 26" wielen zijn wel sterk, maar lopen niet zo soepel over wasborden als 28/29" wielen.

Een ander uitgangspunt is het monteren van een verende Suntour NCX-D voorvork op mijn Red Bull reisfiets. Voordelen:
(1) de plezierige, rechtop fietshouding;
(2) het frame heeft schroefgaten voor de achterdrager (voor wil ik een Tubus-Swing drager monteren);
(3) de comfortable 28" wielen, zeker als er dikke 50 mm Schwalbe Marathons op zitten;
(4) de Magura hydraulische velgremmen ipv schijfremmen.
Montage van een verende voorvork ipv de vaste vork werd mij afgeraden, omdat de stuurhoek van 71.5 graden dan zakt naar 68-69 graden. Maar proefondervindelijk vind ik dit geen probleem. De fiets stuurt eerder rustiger.

Mijn vraag is: wie heeft ervaring met deze Suntour vork op gravelwegen?

Ik realiseer me dat Suntour een low-end merk is en dat RockShox en Fox een veel grotere reputatie op dit gebied hebben. Maar ik vind de verschillen vaak commercieel opgeblazen en de prijsverschillen enorm. Bovendien zijn RockShox en Fox vaak Made-in-Taiwan, zodat de basistechnologie wel eens dezelfde zou kunnen zijn. Bedenk ook dat voor deze tocht een halve of hele kilo gewichtsverschil weinig uitmaakt. Het gaat vooral om betrouwbaarheid. Daarbij zou een stalen vering (Suntour) wel eens voordelen kunnen hebben op luchtgeveerde concepten. De Suntour heeft wel een lock-out, wat me wel essentieel lijkt voor efficient klimmen (gesommeerd is de GD route 55000 meter klimmen!).
math schreef:Bovendien zijn RockShox en Fox vaak Made-in-Taiwan, zodat de basistechnologie wel eens dezelfde zou kunnen zijn.
Goed argument om plakken bruinbrood ipv taart te serveren op je verjaardag ;)