Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IGN kaarten 1:100.000 of 1:25.000? - Forum Wereldfietser

IGN kaarten 1:100.000 of 1:25.000?

In de zomervakantie wil ik in de Provence gaan fietsen. De route zal gaan van Chateaurenard naar Arles, Orgon, Maubec, Apt, Valsaintes, Sault, Pernes-les-Fontaines (Gorge de la nesque) en weer terug naar Chateaurenard.

We hebben een IGN-kaart 1:100.000 van Avignon-Nîmes hier liggen, maar het oostelijk deel van de route staat daar niet op.

Vorig jaar hebben we in de Loire gefietst met zo'n zelfde kaart (IGN 1:100.000) en daar merkten we dat de kaarten helemaal niet zo gedetailleerd zijn. Veel wegen stonden er niet op en we verdwaalden.

Toen we daar in de winkel de IGN kaarten 1:25.000 zagen liggen hadden we het idee dat we daar veel meer aan hadden gehad.

Ik weet dat hier veel mensen IGN kaarten gebruiken. Nu vraag ik me af welke gebruiken jullie? 1:100.000 of 1:25.000?
Ik heb zo'n beetje de hele Provence en wijde omgeving in 1:100.000 en mijn ervaring is dat de wegen in de landelijke gebieden die niet op die kaarten staan ook echt niet fietsbaar zijn. Het gaat dan om onverharde (berg)paden.
Wat er echter regelmatig niet op staat zijn nieuwe wegen, meestal breed en kaal en met veel hardrijdende auto's. Ook bij industrieterreinen is de motivatie van kaartenmakers om die goed op een kaart op te nemen in Frankrijk net zo laag als in ons land.
Die wegen staan dan zéker niet op de kaarten 1:25000 want die worden meestal niet eerder bijgewerkt.
Sterker nog. De IGN-kaarten gebruikend kwam ik er later vaak achter dat ik uiteindelijk toch wegen van de Michelinkaarten had gefietst.
Natuurlijk zijn er altijd wel zijwegen die niet op de kaart staan, maar vaak gaat het dan om doodlopende oprijlanen van buitenhuizen, die je in de Provence natuurlijk masaal zult aantreffen, zeker in de buurt (50 km) van steden.
Succes,
Leon
Dank voor je antwoord, Leon.

Ik begrijp dat ik mijn vraag wat voorsnel gepost heb. Mijn vrouw verzekerde mij dat het zo erg niet was en dat waar er problemen waren ze haar Frans goed heeft kunnen oefenen om vervolgens te ontdekken dat Fransen heel vriendelijk zijn als je ze maar in het Frans aan spreekt.

We gebruiken de papieren kaart in combinatie met de gps (met de openmtbmap). De inschatting is dat dat een goede combinatie is.