Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR XGK of Whisperlite? - Forum Wereldfietser

MSR XGK of Whisperlite?

Goededag,

Op Marktplaats heb ik twee setjes gezien:

http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/ ... estel.html

http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/ ... 4VB4M&df=1

Het voordeel van de laatste set is dat er pannen bij zitten.
Welke brander lijkt jullie het best?

Met vriendelijke groet,

Paul
Als je het houdt bij wasbenzine, colemanfuel en benzine is de whisperlite al heel goed. Het getoonde model heeft daarbij de oude grijze pomp, die beter is dan het model dat daarna kwam.
Belangrijker is of de twee branders nog goed zijn, vooral of er niet ergens stiekem een klein barsje in zit of zo.
Groet,
Leon (Whisperlite met grijze pomp)
Ben zelf fan van Whisperlite, maar heb eens een oude 2e hands bekeken en de rubber sluitringetjes waren aan het verpulveren. Die zijn wel weer te koop, hoor, maar wel iets om op te letten.
Ik gebruik al jaren de Whisperlite. Ik heb er gemengde gevoelens over.
Op zich, als je water aan de kook wilt brengen dan doet zowel benzine als wasbenzine het uitstekend.
Maar wil je je toekomstige hapje laten sudderen, dan werkt gewone benzine niet zo goed meer. Er ontstaan gele vlammen die heel makkelijk uit gaan. Het is een moeilijke balans vinden tussen uitgaan of te hard gaan branden. Dat heeft me diverse keren gefrustreerd. Vervolgens aansteken alsof het een gasbrander is (wat het in feite dan ook is gezien de nog aanwezige vergassing) gaat dan wel weer, maar ik ervaarde het als erg irritant.
Wasbenzine is daarentegen veel beter werkbaar. Maar ik heb inmiddels wel ondervonden dat wasbenzine niet goed te vinden is in buitenlandse supermarkten. Men komt wel met andere opties...maar de betrouwbaarheid van die brandstof laat vaak te wensen over.

Verder vind ik de opbouw van het materiaal zelf wel bevallen. De pootjes kan je goed inklappen, al wil de aanwezige roet nog wel eens vuile vingers geven. Een paar keer op zijn kop over het evt aanwezige gras bewegen en dit probleem is ook weer over.

Een ander punt om op te letten is de nog aanwezige brandstof in het leidingsysteem als je de brander wilt opbergen. Deze gaat niet helemaal leeg bij het afsluiten van de brandstof d.nm.v. het kraantje. Maar terug gieten in de fles biedt uitkomst.
Primus Multifuel.
Sudderen is niet makkelijk, maar er is een trucje. Ik zorg ervoor dat er niet teveel druk is opgepompt in de fles, en regel de vlam dan met de pomp. Als de vlam dreigt uit te gaan, pomp ik twee slagen bij. de vlam is dan klein en niet oranje.

Branders met de bezinekraan op de fles zijn altijd moeilijker te regelen dan branders met de benzinekraan dichtbij de brandkop.
Deze op marktplaats te koop staande xgk heeft een starre verbinding tussen brander en pomp, dat vind ik kei onhandig (bij het opbergen dus)
de xgk heb ik ooit met diesel gestookt en andere troep wat in zuid amerika te verkrijgen was (eind jaren 90), daar doet/deed deze brander het beter mee, als het oudere model whisperlite, zoals die eveneens te koop staat. (volgens mij zijn deze beide branders ruim 10 jaar oud)
De xgk is niet van de sudderstand en ook niet fluisterstil (netjes uitgedrukt toch?)
Heb al meer dan 17 jaar een XGK en ben daar zeer tevreden over. Zodanig dat nadat de eerste brander, die 16 jaar is meegegaan en uit elkaar begon te vallen ik als keus voor een nieuwe weer bij de XGK uitkwam.
Je moet ervan houden. Het is een beetje een "uit dik hout zaagt men planken" brander op de goede manier :)
Voordelen naar mijn mening: doet het altijd onder elke omstandigheid die ik heb meegemaakt w.o. storm, sneeuw, op hoogte, nat, op loodvrij, op wasbenzine(diesel en olie nooit uitgeprobeerd). Bijna elk onderdeel voor onderhoud kan vervangen worden.
Nadelen: geen echte sudderstand, ............eh meer kan ik niet bedenken:-)
MoniqueB. schreef: Je moet ervan houden. Het is een beetje een "uit dik hout zaagt men planken" brander op de goede manier :)
De MSR XGK net uitgeprobeerd tijdens een tochtje in Zweden, en ik kan het met Monique eens zijn: geen gesudder, maar wel een dijk van een brander!

Gee
Inderdaad, een soort Landrover onder de branders. Helaas is de pomp het zwakke punt.
Inmiddels heb ik de XGK en pannenset in huis. Straks even de brander testen. Welke brandstoffen gebruiken jullie zoal?

Bedankt
Ik start met Colemanfuel en wanneer deze op is dan stap ik over op loodvrije benzine. Na de vakantie brand ik hem thuis nog schoon met Colemanfuel om roetdeeltjes van de loodvrije eruit te branden. Loodvrije brandt niet zo schoon en kan de branderkop verstoppen, bij een oudere versie XGK zit een naaldje bij de accessoires waarmee je de branderkop even kan doorprikken, in de nieuwe versie is deze ingebouwd en is de kans op verstopping kleiner(tot nul). Als je lang gebruik maakt van niet zo'n schone brandstof dan is het raadzaam om tijdens je reis de brander eens schoon te maken en het kabeltje uit de brander te trekken om de roetdeeltjes er uit te slaan en evt. door een doek te halen.

Het sudderprobleem los ik op door "speed koken" en een sudderplaatje van het gasfornuis van thuis mee te nemen, ook zo lekker licht gewicht :wink:

Succes ermee en veel plezier met je nieuwe brander!
MoniqueB. schreef:
Het sudderprobleem los ik op door "speed koken"
Leg 's uit, Monique?

Gee
Niet te verwarren met amphetamine of de equivalent van speeddaten. :)

Ik bedoel ermee dat het koken zeer efficient en snel dient te gebeuren. Dus geen sudderlapjes o.i.d. op de camping. Ik eet vegetarisch; rijst of pasta wordt in de "hooikist" bereid(slaapzak). De groente worden gesneden en klaargezet, alles staat start klaar. Nog even een zakje kruiden zoeken in de tent terwijl de brander al aan is en het pannetje op het vuur staat betekent onvermijdelijk dat je brood eet of de dichtsbijzijnde friettent kan opzoeken. Tenzij je een reisgenoot hebt die blijft roeren en de boel in de gaten houdt.
Voordeel is wel dat jij al aan je prakkie zit terwijl de buren de worstjes gaar kijken op een gasbrandertje.