Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slapende voeten - Forum Wereldfietser

Slapende voeten

Wanneer ik op de spd kant van mijn pedalen rijd heb ik regelmatig last van slapende voeten. Als ik dan de platform kant van mijn pedalen kies gaat dat gevoel weg. Heb ik nu gewoon geen spd voeten en moet ik dan maar overschakelen naar platform pedalen of is er een of andere oplossing voor mijn slapende voetjes? :)
Ik heb dat in het begin ook een tijdje gehad, bij mij help het om het spd plaatje een klein beetje te draaien onder de schoen zodat ik mijn schoenen in een voor mij prettigere positie op de pedalen kon plaatsen
Op suggestie van enkele ervaren brevet rijders heb ik mijn plaatjes verder naar achteren gezet, en dat helpt, net als zorgen dat de veters niet te strak zitten.
Wim
Hmmm, mijn veters zitten zeker niet te strak, ik kan dat niet hebben. De plaatjes achteruit zetten kan ik zeker eens proberen! :)

(Wanneer ik ze los krijg, ze zitten precies vastgeroest... :? )
Ik vrees dat het aan je voeten ligt. Ik heb al jaren hetzelfde probleem, met en zonder spd. Waarschijnlijk heeft het te maken met zenuwen aan de onderzijde van de voet die bekneld raken door de constante druk op de pedalen. in dat geval zouden schoenen met een zachtere zool of een ergonomische inlegzool kunnen helpen. Momenteel fiets ik op Keen Newport sandalen (zonder spd - de Commutor uitvoering is met spd) en dat gaat redelijk. Nadeel van spd schoenen is dat ze zo smal zijn, zodat de tenen erg weinig bewegingsvrijheid hebben. Het kan echter ook aan de doorbloeding van je voeten liggen, dan zou je er met koud weer meer last van moeten hebben. Ook hierbij kunnen een zachtere zool en ruimere schoenen verlichting bieden, maar ook een andere zithouding of zelfs een ander zadel kan helpen om een betere doorbloeding te garanderen.
Een combinatie van bovenstaande factoren is het meest waarschijnlijk.
Kortom, het is niet makkelijk om er achter te komen waar het precies door veroorzaakt wordt en het is ook niet makkelijk om er vanaf te komen. :(
Op mijn Idworx heb ik last van slapende voeten en soms ook slapende handen, vooral links.
Op mijn racefiets geen last, ook niet na 5 of 6 uur fietsen.
Het zal dus wel iets te maken hebben met hoe je op de fiets zit.
Het kan ook zijn dat je Ischiadicus zenuw wordt afgesloten. Dat kun je voorkomen door een smaller zadel te nemen en/of je zadel naar achteren te zetten.
Het laten opmeten met een pasframe is daarbij een handig hulpmiddel, maar je kan ook iemand van een afstand kritisch laten kijken naar je zithouding.
Afbeelding
Eric Schuijt schreef:Het kan ook zijn dat je Ischiadicus zenuw wordt afgesloten. Dat kun je voorkomen door een smaller zadel te nemen en/of je zadel naar achteren te zetten.
Het laten opmeten met een pasframe is daarbij een handig hulpmiddel, maar je kan ook iemand van een afstand kritisch laten kijken naar je zithouding.
Afbeelding
:wink:
Ergon heeft een tool-kit om spd-plaatjes perfect af te stellen, kost wel iets van 25 eur maar dan zitten ze wel precies waar ze moeten zitten.
Da 's wel nogal duur voor iemand die serieus aan het twijfelen is om met die spd dingen verder te gaan hoor. :?