Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tentjes in een trechter - Forum Wereldfietser

Tentjes in een trechter

We zijn de afgelopen maanden bezig geweest met het uitzoeken van een voor ons geschikte tent. Uiteindelijk zijn er twee tentjes overgebleven:

Lightwave t3 trek xt

en

Lowland Caribou 3 ext

Binnenkort gaan we ze beide bekijken op een tentenshow in de buurt.
Graag horen we nog gebruikerservaringen op dit forum over deze tenten of fabrikanten (qua service ed).

Verder ben ik nog wel benieuwd naar ervaringen met het Architektur systeem.

Alvast bedankt voor de reacties.
Je kan ook eens naar de t30 kijken bij Lightwave.
Dat is een nieuw model, met de nieuwe duidelijkere nummering.
De t2 is een krappe 3 persoons, de t3 een ruime 3 persoons.
De tenten die je noemt, zijn allebei echt zeer ruim. Afgelopen weekend stonden de nieuwe modellen van Lightwave op de K2 tentenshow en in mei in Leuven bij Kariboe. De t20 en de t30 reeks bestaat enkel nog in de trek versie, iets zwaarder doek dan de ultra. Onderling zijn deze compatibel, moest je ooit een lichtere binnentent willen of lichtere stokken.
Franke schreef:Lowland Caribou 3 ext
Deze heb ik nu een jaar of vier. Bevalt goed, vooral omdat ie zo lekker ruim is voor relatief weinig gewicht. Staat stevig bij harde wind, al gaat het opzetten met harde wind niet echt handig. Nadelen:
- als de tent nat wordt moet je de scheerlijnen extra aanspannen omdat het doek slap wordt. Je moet 'm droog dus goed strak opzetten.
- er zit inmiddels een rare slinger in de stokken, waar je op zich weer weinig last van hebt als ze eenmaal in de tent zijn geschoven.
- Van de metalen ringen waar de tentstokken ingestoken moeten worden (in de bandjes onderaan de tent) hebben een aantal het begeven. Het valt nog niet meer om de juiste maat ring te vinden en die in de bandjes te (laten) klemmen.

Ik heb de tent toen met 50% korting kunnen kopen en heeft daardoor een goede prijs/kwaliteit-verhouding; voor de volle pond vind ik 'm wel behoorlijk prijzig.
Ik heb de Lightwave t3 trek xt een paar jaar geleden gekocht. De tent bevalt goed, al heb ik er eigenlijk weinig gebruik van gemaakt. Dat lag niet aan de tent. Mijn zoektocht staat op het forum.

Waar ik heel lang over heb lopen dubben is of ik het een groot probleem vond dat je eerste de binnen- en dan de buitentent opzet. Als je de tent in de regen moet opzetten wordt het vervelend. Enige remedie is dan snelheid :wink:

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de afwerking. Zo zijn de drie tentstokken (bogen) elk in een eigen kleur. En de kleur van de gleuven waar de stok doorheen moet komt hiermee overeen.
Een andere eigenschap waar ik op heb gelet is de ventilatie. Die vind ik goed geregeld bij de tent. Mijn vorige tent werd altijd behoorlijk vochtig van binnen, dat is bij deze een heel stuk beter.

Ik heb de tent trouwens niet bij Denig gekocht, maar bij Kathmandu in Utrecht. Ze hebben daar maar een paar tenten staan, maar op verzoek wilde ze de tent voor me opzetten.
Jarno schreef: Waar ik heel lang over heb lopen dubben is of ik het een groot probleem vond dat je eerste de binnen- en dan de buitentent opzet. Als je de tent in de regen moet opzetten wordt het vervelend. Enige remedie is dan snelheid :wink:
Daar noem je een belangrijk punt die ik nog niet was tegengekomen. De binnentent die we nu hebben hangen we aan de buitentent en dat bevalt erg goed vooral `s ochtends als het regent.

Over de Lowland las ik dat je wel eerst de buitentent op kan zetten.
Ach, mocht je binnentent ooit vochtig worden bij het opzetten, dan is dat vaak de volgende ochtend alweer kurkdroog door je warmteafgifte.
Franke schreef:Over de Lowland las ik dat je wel eerst de buitentent op kan zetten.
Dat kan inderdaad, al laat ik de binnentent er meestal in hangen, ook als de tent nat is. Het inhangen van de binnentent in een opgezette buitentent vind ik vervelend werk omdat je in de fuik van de tent moet kruipen om bij de ophanghaakjes te komen. Als de complete tent 's morgens nat wordt ingepakt is ie 's avonds na het opzetten meestal vrij snel weer droog als de wind er even doorheen kan waaien. Andersom kan niet met de Lowland: eerst binnentent opzetten en daarna de buitentent er overheen.
Je kunt natuurlijk ook voor het opzetten de binnen- en buitentent aan elkaar vast maken maar dat kan een heel gepuzzel zijn met al die haakjes en ringetjes. Voor je het weet zit de hele boel gedraaid of achterstevoren bevestigd.
Vandaag heb ik mijn tent nog eens opgesteld. Ik heb eerst een t1 trek gehad en nu heb ik een nieuwer model van de ultra. Met dat nieuwe model kan ik binnen- en buitentent aan elkaar laten en afbreken. Buitentent eerst opstellen kan niet, maar je kan ze wel aan elkaar laten en samen opstellen. Vraag is wel of je ze aan elkaar laat op de morgend dat je 's avonds regen gaat hebben. Als je dagen na elkaar regen hebt, dan hou je ze beter uit elkaar om weg te stoppen. Het oudere model was sneller opgesteld, nu zijn er meer punten die je in het oog moet houden, maar toch goed dat ze het aangepast hebben zodat je de tent in 1 keer kunt opstellen. De eerste keer moet binnentent eerst en dan buitentent erover, maar eens opgesteld kun je ze aan elkaar laten.
We hebben nu een lichte voorkeur voor de Lowland. Natuurlijk willen we beide modellen ook in het echt zien.

Ik lees overal dat de service van Lightwave uitstekend is. Hoe zit dat bij Lowland?