Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw zelfopblazend matje bijblazen? - Forum Wereldfietser

Nieuw zelfopblazend matje bijblazen?

Ik heb gister een zelfopblazend matje gekocht. Merk: Kaikkialla, type: Lightweight 3.8 Large. Ik heb hem gelijk uit de verpakking gehaald en met open ventiel op de grond gelegd. Mijn verwachting was dat het enkele uren zou duren voor het matje zich volledig volgezogen zou hebben. Nu is het ruim 24 uur later en het matje is nog maar 1 - 1,5 cm dik, ipv de beloofde 3,8 cm.

Mijn vraag is: moet ik nog meer geduld hebben, het matje bijblazen, of is er iets mis met het matje?

Bijblazen is niet mijn eerste optie, want ik heb weleens gehoord dat door je warme adem en het vocht dat daar in zit het schuim binnen in het matje aangetast kan worden.

Wat zijn jullie ervaringen met de snelheid waarmee een nieuw matje zich vult?
Ik heb een thermarest matje. Alweer 2 jaar oud. Maar als we kamperen blaas ik hem bijna altijd bij omdat ik hem harder wil hebben dan dat hij zich vol kan zuigen.

Of het goed is, weet ik niet. :?
Mijn Thermarest matjes ook altijd bijgeblazen. Geeft ook meer comfort. Vorig jaar na zo'n 10 jaar wat poreus geworden, maar ik denk door gewoon slijtage.
Lekker blazen, dus!
Berg ze wel uitgevouwen op, met open ventiel.

Gee
Bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn vraag was eigenlijk of je ook de eerste keer dat je je matje uit de verpakking haalt gelijk bij moet blazen, of dat je heel veel geduld moet hebben voordat het matje zijn normale omvang bereikt heeft. Mijn matje ligt nu al ruim 24 uur uit de fabrieksverpakking en is nog maar 1,5 cm dik, ipv van de 3,8 cm die hij zou moeten worden.
nadat mijn Thermarest van 4 jaar oud "vol" is gelopen, blaas ik zelf ook altijd extra lucht in omdat hij anders te slap is wat ik oncomfortabel vind. Tot nog toe geen problemen van gehad.

Maar als het een nieuw exemplaar is, wordt hij misschien vanzelf beter als je hem regelmatig gebruikt, omdat hij misschien altijd samengedrukt is geweest in de verpakking. Mijn matje berg ik soms lange tijd samengedrukt op, wat officieel ook niet mag dacht ik, maar na enkele dagen fietsvakantie gaat het zelf-opblazen beter.
De eerste keer duurt het lang voor het vol is en moet je bijblazen. Na een tijdje vult ie zich wat sneller, maar bijblazen zul je eigenlijk altijd moeten doen voor een goed volle mat.
Heb mijn therma-rest matje al 15 jaar,
altijd een beetje bijgeblazen
............hij doet het nog steeds,
dat blazen kan (denk ik dan maar) echt geen kwaad.
Liesanne schreef:Ik heb gister een zelfopblazend matje gekocht.
De naam van zulke matjes is eigenlijk verkeerd. Zelfopblazende matjes blazen zichzelf niet op en bijblazen zal dus altijd nodig zijn. Zeker bij een nieuw matjes (dat stevig gecomprimeerd opgeslagen is geweest) zal men redelijk veel moeten bijblazen.
Ik slaag het matje trouwens altijd ontrolt en met open ventiel op. Dat is niet absoluut noodzakelijk maar wel het beste.

Van aantasting van het schuim heb ik nog nooit gehoord, en over duurzaamheid hoor ik zelden klachten. Bij matjes met dons is met de mond bijblazen overigens niet aangewezen.
Liesanne schreef:Bijblazen is niet mijn eerste optie, want ik heb weleens gehoord dat door je warme adem en het vocht dat daar in zit het schuim binnen in het matje aangetast kan worden.
Liesanne, vind je het niet vreemd dat die ventielen van dit soort matjes exact zo gemaakt zijn dat je er gemakkelijk met je mond in kan blazen? Sorry hoor, maar dat adem je mat kan beschadigen lijkt me echt een indianenverhaal!
Waar het allemaal om draait, is de anti-schimmelbehandeling. Een merk als Therm-a-Rest is er beroemd mee geworden. Daardoor gaan die matjes zo lang mee.
Een eerste keer kan het inderdaad erg lang duren.

De dunste matjes (2,5cm) zijn al gauw te dun als je niet bijblaast. De rest is i.h.a. dik zat zonder bijblazen. Wel moet je je matje dan een half uurtje - een uurtje de tijd gunnen. Onder goede omstandigheden zal het matje al veel sneller op optimale dikte zijn. Gebruik je 'm ook als stoeltje, dan wil je misschien eerder bijblazen om 'm in de hoes te doen.

Ik zou gewoon even contacten met Bever over het Kaikialla matje. Wel of geen anti-schimmelbehandeling. De verkoper zal de kwaliteit van een anti-schimmelbehandeling van het matje in ieder geval in het achterhoofd gehouden hebben bij het verkopen aan je, dus kan je zo meer info geven over de verschillen tussen deze en een TAR.
Ik heb een Thermarest pro lite matje en blaas zelf ca. 1 longinhoud bij.

Mijn vriendin heeft een matje van de Vrijbuiter en die hoeft nooit lucht bij te blazen.