Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mooie stukjes door het noorden van chile?! - Forum Wereldfietser

mooie stukjes door het noorden van chile?!

dennis,

Ik wil in een route van La paz(bolivia) een stukje peru door fietsen naar Santiago(chilie)liever zo min mogelijk over de panamericana. Nou wijk ik niet voor de woestijn en andes, maar wat moet ik onderweg nou zeker zien?En welke parken zijn aan te raden? :D

Weet iemand hoe ik aan gedetaileerde kaarten kan komen? Chilie schijnt nogal moeilijk afbeeld-baar te zijn maar de kaarten die ik in de winkels vind, vind ik maar niks.gr

Wij gebruikten in Midden en Zuid Chili de Turistel gidsen (zijn 3 delen van noord, midden en zuid). Veel informatie (jaarlijks nieuwe uitgave), stadsplattegronden en achterin zeer bruikbare kaarten (alleen niet zo handzaam in zo'n boekwerkje). Zijn vast niet in NL verkrijgbaar en alleen in het Spaans...

Succes,
De kaarten verkrijgbaar bij onderandere Bever (gele voorkant + hoofd van het land :P) Ben even de naam kwijt. Volgens mij van duitse komaf.

Alle wegen die fietsbaar zijn staan der op en de informatie is up to date. Ik heb er de carratera austral mee gefietst en daarbij voldeed deze prima. Het geeft echter minder informatie wat betreft hoogtes, maar als je goed kan kaartlezen en het relief goed interpreteerd is het meer dan voldoende..
Hoi,

Even mijn gratis kaart van iPer? erbij gepakt (VVV van Per?). Is niet super-betrouwbaar, maar ik ben ermee op plaatsen geweest waar men nog nooit een toerist gezien had!

Afhankelijk van de tijd en evt. voorkeur voor asfalt/"extreme" steenslagwegen zijn er mogelijkheden in de zin van:
- Jungle steenslagweg La Paz-Rurrenabaque (of verder, met het vliegtuig/jeep/fiets terug, geen onbetrouwbare bus; De Dodenweg/Duivelsweg rijdt je dan over).
- variant daarop is vanaf Caranavi westwaards afbuigen en via Sorata naar Copacabana (Isla del Sol!) richting Per? te fietsen.
- Tot Puno is het asfalt.
- Van Puno kun je naar CUsco, maar dit is erg om. Mogelijkheid zowel over asfalt als zandweg (ken die zandweg niet, mogelijk steenslag en steil, mogelijk ook zeer goed te doen).
- Arequipa! Met "in de buurt" Ca?on Colca zeker een "must-see". Weer zowel over asfalt (grotere afstand) als over zandweg (langzamer...) te bereiken.
- Naar Moquegua en Tacna mogelijkheden over zowel asfalt als zandweg (woestijn... dus zandweg kan erg lastig zijn...).
- Tacna-Arica over Panamericana, want op m'n kaart staat geen andere mogelijkheid (evt. in Tacna vragen of er meerdere mogelijkheden zijn).

Verder kan ik niets zeggen met mijn kaart. Eerlijk gezegd heb ik van wat ik nu beschrijf zelf het asfalt van Cusco via Puno naar Copacabana en door naar La Paz gefietst, daarna de Duivelsweg ("'s werelds gevaarlijkste weg"; 200 doden per jaar, gemiddeld 1x per 2 weken een voertuig het ravijn in; bij mooi weer fietsen, anders lijkt het bij 10 meter zicht een afgrond van slechts 10 meter!! (en ja, zo heb ik dat dus ervaren)) door via Coroico naar Rurrenabaque. Hiervoor is wel een hangmat aan te bevelen.

Veel succes met de plannen!

mvg,

Robertjan

Ik kom net terug uit Bolivia en omgeving, en heb misschien nog enkele tips.

LP Caranavi-Sorate, erg mooi, maar al het regent ben je het haasje. De weg is op verscheidene plekken onbegaanbaar, en we hebben delen met de boot moeten doen. Het park in zuid bolivia, bij laguna verde en colorado is wel wicked. veel gruispaden, en continue boven 4300 m, maar wel hotsprings om bij te kamperenen fantastische berglandschappen. Als je van de boliviaanse grens naar San Pedro de Atacama afdaalt een afdaling van 2300m over strak asfalt. oeh, degene die daar omlaag mag benijd ik nu al. wij gingen omhoog.

keep the rubber side down

grlob
ik lees verschillende berichten over weer en begaanbaarheid van het terrein (i.c. La Paz, Salar de Uyuni, S Pedro de A.)
sommigen zeggen dat de route tot en met oktober in ieder geval befietsbaar is. Daarna begint de Invierno Boliviano met regenbuien als we hier nu hebben, maar gegeven het terrein is het daar een stuk erger qua effect.
Anderen zeggen dat het na september al ondoenlijk is. Nu kan ik e iets voorstellen bij eerdere en latere winters, maar wie heeft er bijv. recentelijk nog in oktober gefietst?
Als de invierno daar al in oktober begint kan ik Uyuni vergeten en moet ik toch maar in Arica of in Z Peru starten ....