Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-reader mee in de fietstas?? - Forum Wereldfietser

e-reader mee in de fietstas??

De bieb hier in het dorp komt met de mogelijkheid om een e-reader uit te proberen.
Dat heb ik inmiddels gedaan. En super, ik zie grootse mogelijkheden straks onderweg op de fiets.

Wie heeft hier al ervaring mee??
-Is zo'n apparaat een beetje schokbestendig bijvoorbeeld.
-En de accu, 8000 pagina's omslaan met de Sony is mogelijk, is dat de maat?
-Sony's software voor het uploaden schijnt niet zo betrouwbaar te zijn...

Waar ik wel tegenaan hik, is het weer extra meenemen van een electronisch ding. Maar alle boeken die ik pleeg te lezen zo lekker aan het einde van de middag, nemen wel veel plek en gewicht in... keuzes keuzes!!
Ik heb zo'n ding (Sony PRS-600) en ben er erg tevreden over. Naast tientallen boeken heb ik ook route informatie, resigidsen en webpagina's bij me onderweg. En allemaal voor hetzelfde gewicht. :P

Je moet rekening houden met het volgende:
- Behandel hem net als een fototoestel. Dus extra padding of een hoes die hem beschermd.
- Hij verbruikt he meeste stroom bij het omslaan van de bladzijde. Veel bladeren kost dus veel stroom. Op dit moment laad ik hem 1x/week op.
- Sony software in de prullenbak gooien en meteen Calibre downloaden en installeren.
- Een aparte (PSP) lader kopen voor het opladen. Die doet het ongeveer in een uurtje itt de usb lader die meerdere uren nodig heeft. Overigens werkt een losse USB lader niet bij de Sony.
- Documenten die niet 'reflowbaar' zijn lezen lastig. Je moet dan inzoomen of hele goede ogen hebben. Veel PDF documenten hebben er last van.
- Mijn Sony reader heeft last van direct invallend fel zonlicht. Die laat de letters 'vager' worden.

Tenslotte: Er zijn op het moment veel soorten readers met allen hun eigen mogelijkheden. Bedenk van te voren wat je van zo'n reader wil en bepaal daar je keuzes op. Bekijk hem vervolgens eerst in de winkel. En als je hem als test mee kunt krijgen is het helemaal super.
Ik kan niet wachten tot de iPad er is... maar weet eerlijk gezegd nog niet of ik die mee ga nemen op de fiets.
Ik weet niet hoe het zit met de bieb in Koudekerke maar de bieb in Utrecht heeft maar 3 exemplaren van elk e-book voor de gehele provincie!! De kans dat je van de bibliotheek een "stapel" e-boeken meeneemt op vakantie is bijna nul. Erg teleurstellend.

Frank
Ik luister tegenwoordig naar mijn boeken.
Op Librivox.org kun je al een grote collectie gratis audiobooks downloaden uit het public domain, dat is nog eens legaal ook dan.
Het merendeel is Engels natuurlijk.
Na enthousiaste uitingen over Sony en iPad wil ik een lans breken voor de Pocketbook: geen geglim, weken lang op 1 batterij, Adobe én FB reader, 6 inch scherm met virtual ink, gestoken scherp beeld (zwart wit), geen extra lader mee op reis want past op elke mini usb, in echt nep leren beschermhoesje.
En... tromgeroffel: 9 mm dun en 174 gram licht!! (zonder het hoesje).
De pocketbook is wetserse hardware (Cybook) met firmware uit Oekraïne en dito marketing. Vandaar wellicht de betrekkelijke onbekendheid.
Het gewicht is dubbel belangrijk want als je met z'n tweeën fietst wil je toch ook ieder een eigen (e)boek?
Frank (zonder aandelen Pocketbook)
frank bueters schreef:Ik weet niet hoe het zit met de bieb in Koudekerke maar de bieb in Utrecht heeft maar 3 exemplaren van elk e-book voor de gehele provincie!! De kans dat je van de bibliotheek een "stapel" e-boeken meeneemt op vakantie is bijna nul. Erg teleurstellend.

Frank
Via diverse site kun je boeken downloaden waar de rechten vanaf zijn. Weliswaar niet de nieuwste boeken, maar genoeg om je tot het einde van je leven aan het lezen te hebben. Dat zou een eerste optie zijn.

Persoonlijk vind ik de e-boeken nog veel te duur. Ze zijn vaak net zo duur (of soms zelfs duurder) dan de papieren versie terwijl (volgens mij) de kosten veel lager liggen. Je hoeft niet te drukken, distribueren en de tussenhandel hoeft niet betaald te worden. Daarom wordt er, net als bij muziek, veel (illegaal) gedownload.
Klinkt allemaal leuk, maar hoe moeilijk of makkelijk is het bijvoorbeeld een Lonely Planet die je als echt boek hebt, in te scannen en op een e-reader te zetten? Is dat zonder meer mogelijk of krijg je allerlei formaat- en zoomproblemen?
peter de rijk schreef:hoe moeilijk of makkelijk is het bijvoorbeeld een Lonely Planet die je als echt boek hebt, in te scannen en op een e-reader te zetten?
dat is praktisch gezien ondoenlijk.
Persoonlijk vind ik de e-boeken nog veel te duur. Ze zijn vaak net zo duur (of soms zelfs duurder) dan de papieren versie terwijl (volgens mij) de kosten veel lager liggen.
Helemaal mee eens. Ken jij interessante titels in public domain?

Frank
frank bueters schreef:
peter de rijk schreef:hoe moeilijk of makkelijk is het bijvoorbeeld een Lonely Planet die je als echt boek hebt, in te scannen en op een e-reader te zetten?
Frank
Kun je dat nog wat toelichten? Ik kan met Abby Finereader namelijk een boek van 300 pagina's binnen een uur helemaal scannen tot een puntgaaf doc-bestand met mijn snelle Canon-scanner dus dat is het probleem niet. Zit het probleem meer in de formaatconversie?
peter de rijk schreef:Kun je dat nog wat toelichten? Ik kan met Abby Finereader namelijk een boek van 300 pagina's binnen een uur helemaal scannen tot een puntgaaf doc-bestand met mijn snelle Canon-scanner dus dat is het probleem niet. Zit het probleem meer in de formaatconversie?
Ik heb woensdag a.s. een afspraak met iemand die ca. 200 boeken heeft omgezet naar e-pub, als broodwinning wel te verstaan. Ik zal eens vragen waarom niet iedereen dat kan. Stuur me woensdag een pb-tje dan doe ik verslag.
Frank
frank bueters schreef:
Daarin verschil ik van mening. Ik heb op dit moment verschillende LP's op mijn e-reader. Het is niet zo goed als een 'normaal' e-boek maar daarentegen weegt het niks en is het goed te raadplegen. Het bladert niet zoals een papier LP, dat moet ik wel zeggen.

In het algemeen is PDF's nog behelpen, maar dat had ik al gezegd. Overigens kun je LP 's gewoon als PDF downloaden. Dat scheelt je een hoop gescan.
HansvanderVeeke schreef:
frank bueters schreef:
Daarin verschil ik van mening. Ik heb op dit moment verschillende LP's op mijn e-reader. Het is niet zo goed als een 'normaal' e-boek maar daarentegen weegt het niks en is het goed te raadplegen. Het bladert niet zoals een papier LP, dat moet ik wel zeggen.

In het algemeen is PDF's nog behelpen, maar dat had ik al gezegd. Overigens kun je LP 's gewoon als PDF downloaden. Dat scheelt je een hoop gescan.
ik ben bang een beetje buiten de topic van het forum te raken, maar zit je dan niet met allemaal bitmaps? Hoe maak je daar doorzoekbare tekst van, OCR?
Als het al als PDF bestaat lijkt me dat hoe dan ook een stuk eenvoudiger. Maar ik zal woensdag eens vragen hoe de pro's het doen.
Frank
Frank,

Ik denk dat het nog steeds met fietsen en hulpmiddelen te maken heeft, dus een kleine toelichting:

De PDF's van LP zijn geen gescande bitmaps maar teksten met plaatjes. Omdat er een hele bladzijde tegelijk getoond wordt, is het lastig lezen op (in elk geval mijn) e-reader. Maar omdat het gewoon tekst is, kun je inzoomen (op de Sony) en de tekst zo leesbaar maken als je wilt. De bladzijde kun je vervolgens heen en weer schuiven net als bij het lezen van een PDF op de computer. Een ander voordeel is dat je ook kunt inzoomen op de kaartjes en dat dan niet de pixels groter worden, maar dat hij hem opnieuw tekent. (Het zijn vector plaatjes en geen pixelplaatjes).
En ook zoeken kan gewoon in de tekst.

Kortom, voor de fietser is een e-reader met een Lonely Planet (nog) geen optimale oplossing maar persoonlijk ben ik wel tevreden met dit alternatief.

Ik ben overigens wel benieuwd naar je gesprek woensdag. Laat je het nog weten als er wat interessants uit komt? Mag via een PB. Bedankt/
fietsjunks schreef:Ik kan niet wachten tot de iPad er is... maar weet eerlijk gezegd nog niet of ik die mee ga nemen op de fiets.
Ik denk dat het ding ideaal is voor op fietsvakantie. Het grootste deel van het gewicht is accu, die bij normaal gebruik meer dan 10 uur meegaan en hij is niet superzwaar.

Ik denk erover om er 's avonds het dagboek op bij te houden. Ik probeer dat altijd in een notitieblok te doen en dat dan na de vakantie uit te werken, maar daar om een of andere reden komt daar nooit een volledige vakantie uit. Ik denk dat als ik al een basis tekst electriek heb het wellicht wat meer body kan gaan krijgen.

Als je hem alleen voor wat dagboek schrijverij gebruikt denk ik dat je hem wel meer dan 10 uur kunt gebruiken, dan zou je toch een groot deel van een drieweekse vakantie mee moeten kunnen overbruggen lijkt me.
HansvanderVeeke schreef:Ik denk dat het nog steeds met fietsen en hulpmiddelen te maken heeft, dus een kleine toelichting:
OK dan, jij bent moderator :D
HansvanderVeeke schreef:De PDF's van LP zijn geen gescande bitmaps maar teksten met plaatjes.
Een misverstand. Ik had niet gedacht dat de pdf van lonely planet uit bitmaps zou bestaan, ik doelde op de zelf gescande pagina's van Peter de Rijk
HansvanderVeeke schreef:Ik ben overigens wel benieuwd naar je gesprek woensdag. Laat je het nog weten als er wat interessants uit komt? Mag via een PB. Bedankt/
Ik hou jullie op de hoogte
Frank
Ik heb mijn Irex Iliad mee... Ik kocht er een kaft bij ter bescherming en werkt perfect. Je moet er idd wel voorzichtig mee wezen. Metname te Iliads zijn berucht om de kwetsbare schermen.
Mocht je gratis boeken zoeken; Project Gutenberg. Lekker klassiekers lezen zoals 1984, of 10.000 mijlen onder de zee 8)
Laden is geen probleem. Ik heb een eigen 12V bron vanuit de naafdynamo... Met behulp van een beetje elektronica ;-)
Ik zou vooral kijken naar de werkingsduur van je apparaat... die van mij was 8 uur (nieuw). Ik hou er niet van om bij elke camping je spul te moeten opladen. Bij een hotel/B&B is minder erg.

Veel leesplezier! 8)