Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk balhoofd voor tandem - Forum Wereldfietser

Welk balhoofd voor tandem

Het stuur van onze tandem gaat na het stoppen meteen in dezelfde (schuine) stand staan en ook het sturen gaat zwaarder. Mijn vermoeden is dat het balhoofd niet goed meer is.


Maar voordat ik naar de fietsenmaker ga wil ik eigenlijk graag iets meer weten over de soorten balhoofden. Is de een meer geschikt voor een tandem dan de ander, kun je misschien beter investeren in een duur (niet altijd beter) type.

De tandem wordt vrij zwaar belast door ons dat komt door het gewicht van ons en het parcours waar we rijden, meestal geen glad asfalt.

Alvast bedankt
Balhoofden van tandems hebben het zwaar. Daarom hebben de meeste tandems 1 1/8 inch balhofden zoals op mtb's, en tegenwoordig het ahead type. Een enkele keer zitten er zelfs 1 1/4 inch downhill balhoofden op.
Balhoofden zijn overigens vaak goed te repareren. Als je een nieuwe zoekt dan zou ik inderdaad voor iets heel degelijks gaan. Chris King is de kampioen denk ik, en voor een off road tandem is dit misschien nu eens geen luxe (maar kies dan wel een stalen heavy duty type).
Wim
Ligger schreef:Het stuur van onze tandem gaat na het stoppen meteen in dezelfde (schuine) stand staan en ook het sturen gaat zwaarder. Mijn vermoeden is dat het balhoofd niet goed meer is.
als je een fiets optilt en schuin houdt, moet het stuur netjes meedraaien. Als je de fiets weer neer zet moet de vork niet klapperen.


Maar voordat ik naar de fietsenmaker ga wil ik eigenlijk graag iets meer weten over de soorten balhoofden.
lees dit (link)
Is de een meer geschikt voor een tandem dan de ander, kun je misschien beter investeren in een duur (niet altijd beter) type.

De tandem wordt vrij zwaar belast door ons dat komt door het gewicht van ons en het parcours waar we rijden, meestal geen glad asfalt.

Alvast bedankt
Ik zou een balhoofd monteren met een stalen ring op de vorkkroon, aluminium versies willen nog wel eens breken.

IT tot Wim zou ik geen Chris King Ahead monteren (schroefdraadversies zijn OK), dan kun je beter voor een Cane Creek gaan. De bovencup van CK zit niet positief vast maar rammelt op een O-ring. je wil liever een versie met een wigsysteem
Marten weet het vast beter. Ik had even mijn mond moeten houden. Cane Creek is vermoedelijk ook goedkoper.
Wim
lees dit (link)
bedankt veel van opgestoken





IT tot Wim zou ik geen Chris King Ahead monteren (schroefdraadversies zijn OK), dan kun je beter voor een Cane Creek gaan. De bovencup van CK zit niet positief vast maar rammelt op een O-ring. je wil liever een versie met een wigsysteem[/quote]

ga naar de fietsenmaker en vraag of hij die in zijn assortiment heeft.

Bedankt
m-gineering schreef:IT tot Wim zou ik geen Chris King Ahead monteren (schroefdraadversies zijn OK), dan kun je beter voor een Cane Creek gaan. De bovencup van CK zit niet positief vast maar rammelt op een O-ring. je wil liever een versie met een wigsysteem
Ook ik heb een groot vertrouwen in mijn voornaamgenoot. Neemt niet weg dat wij sinds 2003 een CK Ahead balhoofdset in een MTB-tandem hebben en die is nog altijd volstrekt spelingsvrij, ook al 'rammelt' :) hij op een O-ring. Voor wat het waard is ......