Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff olie verversen - Forum Wereldfietser

rohloff olie verversen

Vanavond de rohloff olie van mijn naaf vervangen. Even dat handige filmpje van Eric bekeken en aan de slag. Precies volgens alle instructies uitgevoerd, echter de hoeveelheid verwijderde olie na het spoelen is maar 25 ml, hetgeen inhoud dat de naaf nagenoeg leeg was. Nooit olie lekkage opgemerkt, wel beetje zweten bij de pakking. Vervolgens de 2e fiets met rohloff naaf gespoeld en ververst en ook hier dezelfde hoeveelheid olie uit de naaf. Wie heeft dezelfde ervaring hiermee en is dit normaal ?

Kees
geleijnse schreef:Vanavond de rohloff olie van mijn naaf vervangen. Even dat handige filmpje van Eric bekeken en aan de slag. Precies volgens alle instructies uitgevoerd, echter de hoeveelheid verwijderde olie na het spoelen is maar 25 ml, hetgeen inhoud dat de naaf nagenoeg leeg was. Nooit olie lekkage opgemerkt, wel beetje zweten bij de pakking. Vervolgens de 2e fiets met rohloff naaf gespoeld en ververst en ook hier dezelfde hoeveelheid olie uit de naaf. Wie heeft dezelfde ervaring hiermee en is dit normaal ?

Kees
Dit is een algemene ervaring
Aardige constatering dat het een algemene ervaring is (ik heb overigens dezelfde ervaring gehad), maar ik ben ook wel benieuwd hoe het mogelijk is dat er geen olie in de naaf aanwezig is/lijkt te zijn.

Leo
Bedankt voor jullie info, op de site van Thorn lees ik dat je niet hoeft te verwachten dat er veel olie uit de naaf komt bij het verversen, er blijft voldoende olie achter tussen de tandwielen en dergelijke. Weer enigszins gerustgesteld, al blijft het een vreemd verhaal.

Kees
Die video heeft me er toe gezet om lekker zuinig te zijn met de komende verversing... Gewoon 12,5 ml in de naaf ipv 25ml. Kan ik twee keer doen met mijn flesjes :)
In de video doen ze 15ml in de naaf, maar strikt genomen is 12,5 ml het minimum... Goed(koop) advies ;-)
Reboli schreef:Die video heeft me er toe gezet om lekker zuinig te zijn met de komende verversing... Gewoon 12,5 ml in de naaf ipv 25ml. Kan ik twee keer doen met mijn flesjes :)
In de video doen ze 15ml in de naaf, maar strikt genomen is 12,5 ml het minimum... Goed(koop) advies ;-)
Ik heb nu zo'n 1500km met de Rohloff gefietst. Na hoeveel kilometer fietsen met een rohloffnaaf moet je eigenlijk voor het eerst olie verversen?
AB schreef:Ik heb nu zo'n 1500km met de Rohloff gefietst. Na hoeveel kilometer fietsen met een rohloffnaaf moet je eigenlijk voor het eerst olie verversen?
Na iedere 5000 km en minimaal 1 keer per jaar.
Leo van Lierop schreef:
AB schreef:Ik heb nu zo'n 1500km met de Rohloff gefietst. Na hoeveel kilometer fietsen met een rohloffnaaf moet je eigenlijk voor het eerst olie verversen?
Na iedere 5000 km en minimaal 1 keer per jaar.
Okay, maar het is dus niet zo dat je een nieuwe rohloffnaaf in het begin al na 1000km moet olie verversen. Omdat er in het begin meer slijpsel vrijkomt en dat je dat dan in het begin eerder dient af te voeren middels een vroegere olie-verversing?
Dat 5000km punt komt me niet zo goed uit, zal eerder rond de 7500km worden. Maar ik neem aan dat dat niet al teveel kwaad kan, toch?
Ik heb mijn eerste olieverversing gedaan na 10.000km.
Maar tja, ik ben dan ook wel een hele slechte leerling van de klas.
(nog nooit problemen gehad met de Rohloff trouwens).
AB schreef:Okay, maar het is dus niet zo dat je een nieuwe rohloffnaaf in het begin al na 1000km moet olie verversen. Omdat er in het begin meer slijpsel vrijkomt en dat je dat dan in het begin eerder dient af te voeren middels een vroegere olie-verversing?
Dat 5000km punt komt me niet zo goed uit, zal eerder rond de 7500km worden. Maar ik neem aan dat dat niet al teveel kwaad kan, toch?
Stel nou dat je 10 antwoorden op je vraag krijgt. 50% zegt ja en 50% zegt nee.
Wat is dan jouw conclusie?
Ik zou ik jouw situatie op mijn eigen gevoel afgaan.
Je twijfelt of je de eerste keer niet eerder moet verversen?
7500 km. is meer dan 5000 km. en 5000 km. is voorgeschreven?
Maar 5000 km. komt niet goed uit?
Ververs je toch olie na 2500 km.?
Niet omdat 'wij' dat zeggen maar omdat jij je daar zelf - misschien - beter bij voelt en het zeker en vast geen kwaad kan om eerder dan na de voorgeschreven afstand te verversen...
Bij de Rohloff naaf hoort een fors instructieboek, en die is er ook in het Nederlands. Als het ding al in je fiets zit kun je veel pagina's overslaan, maar dan nog blijft er genoeg handige info over om meer plezier uit je naaf te kunnen halen
Er staat ook een filmpje op de site van Rohloff: http://www.rohloff.de/de/technik/technik_cd/index.html
Home | Technik | Technik CD | klik op de Duitse vogel | Werkstatt (menu in het midden) | Video's (menu daaronder) | Olwechsel (helemaal onderin). Er is ook een Engelse versie.

Ik heb ook de directe link ontdekt: http://www.rohloff.de/de/download/video ... index.html. Pagina ziet er iets anders uit maar filmpje is hetzelfde.
Hoi,

Ik heb vorige week de olie ververst voor de tweede keer, netjes na 10.000 km.
Na het toevoegen van 25 ml spoelvloeistof kwam er maar liefst 32 ml vloeistof/olie uit !
En dat terwijl ik een keer het tandwiel niet los kreeg, naar de fietsenmaker ging die het tandwiel wel loskreeg en toen het wiel iets scheef hield waardoor er een ml of 2 a 3 uitliep.

Als ik dadelijk een tochtje van +/- 20.000 km ga maken neem ik 50 ml olie en 50 ml spoelvloeistof mee. Ververs dan 2 x, na 6500 km. Moet kunnen denk ik.
Tijdje terug was hier een klant die zijn naaf pas na 12.000 kilometer liet spoelen.
(ja 'liet', ook al vind ik dat iedereen het zelf moet kunnen :wink: )

Het wiel liep erg zwaar en schakelde beroerd. Na twee keer spoelen was hij weer als vanouds. Het gaf wel heel goed de noodzaak weer.

Oh ja, eind deze week komt er een filmpje op onze site hoe je het Rohloff-kransje kunt/moet loshalen.

Eric
Eric Schuijt schreef:Tijdje terug was hier een klant die zijn naaf pas na 12.000 kilometer liet spoelen.
(ja 'liet', ook al vind ik dat iedereen het zelf moet kunnen :wink: )

Het wiel liep erg zwaar en schakelde beroerd. Na twee keer spoelen was hij weer als vanouds. Het gaf wel heel goed de noodzaak weer.

Oh ja, eind deze week komt er een filmpje op onze site hoe je het Rohloff-kransje kunt/moet loshalen.

Eric
---------------
Helemaal goed Eric,
Ik zal kijken, maar da gaat toch gewoon met kettingzweep en tandwielafnemen, of kan de NBT ,(next best thing) daar ook voor gebruikt worden?
Rob
alime schreef: Ik zal kijken, maar da gaat toch gewoon met kettingzweep en tandwielafnemen, of kan de NBT ,(next best thing) daar ook voor gebruikt worden?
Rob
AAAaaaaaaagh ! Doe me een lol en lees de Rohloff gebruiksaanwijzing. :!: :!: :!:

Ik krijg al veel te vaak beschadigde Rohloff naven onder ogen omdat er de verkeerde kant wordt opgedraaid, de afnemer niet vast zat etc.

En aan een NBT2 heb je niks met een Rohloffnaaf
m-gineering schreef:
alime schreef: Ik zal kijken, maar da gaat toch gewoon met kettingzweep en tandwielafnemen, of kan de NBT ,(next best thing) daar ook voor gebruikt worden?
Rob
AAAaaaaaaagh ! Doe me een lol en lees de Rohloff gebruiksaanwijzing. :!: :!: :!:

Ik krijg al veel te vaak beschadigde Rohloff naven onder ogen omdat er de verkeerde kant wordt opgedraaid, de afnemer niet vast zat etc.

En aan een NBT2 heb je niks met een Rohloffnaaf

:oops: wist niet dat je kwaad werd. Ieder zijn/haar vak, toch?
Rob
Ik zit in dubio of ik de olie voor m'n vakantie moet verversen.

Het is 1 keer gebeurd, na 5.250 km ongeveer, een kleine 2 jaar geleden.
Op moment van vertrek zal mijn kilometerstand 8.700 zijn. Ik ga ongeveer 2.500 km fietsen.

De afgelopen 2 jaar heb ik er buiten 3 vakanties om nauwelijks op gefietst. Kan ik er mee wachten tot na de reis of is het toch verstandiger het er voor te doen?
ReinoudN schreef:Ik zit in dubio of ik de olie voor m'n vakantie moet verversen.

Het is 1 keer gebeurd, na 5.250 km ongeveer, een kleine 2 jaar geleden.
Op moment van vertrek zal mijn kilometerstand 8.700 zijn. Ik ga ongeveer 2.500 km fietsen.

De afgelopen 2 jaar heb ik er buiten 3 vakanties om nauwelijks op gefietst. Kan ik er mee wachten tot na de reis of is het toch verstandiger het er voor te doen?
Als het al zo lang geleden is zou ik het nog even voor de vakantie doen, kans op problemen is klein maar op vakantie heb je gewoon geen zin een Rohloff die doortrapt (ga dan maar eens een flesje spoelolie vinden)