Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bidon en bidonhouder? - Forum Wereldfietser

Welke bidon en bidonhouder?

Omdat de Santos (Vaude) bidon niet past in de Santos bidonhouder op de plaats die je onderweg gebruikt zijn we nu al vier maanden op zoek naar een alternatieve bidonhouder en bidon. Of wij kunnen niet zoeken, of de winkels die wij bezoeken zijn slecht gesorteerd, maar het is nog steeds niet gelukt en de zomer is begonnen.
Bovendien heb ik inmiddels gemerkt dat niet elke bidon in elke bidonhouder past. Daarom graag suggesties voor een bidon én houder die we ongezien via internet kunnen bestellen.

Bidonhouder voor gebruik tijdens het fietsen. Dus gemakkelijk plaatsen en uitnemen van de bidon is het belangrijkste.
Bijvoorbeeld: King Cage Iris, Zefal Spring, Cannondale GT40.

Soepele knijpfles. Wordt ook gebruikt rondom de tent, dus geen aluminium.
Schroefdop is een plus.
Geen extra dop of kap (direct drinken).
Inhoud 750 ml.
Bidon: VAUDE, 1L, doorzichtig.
ankeric schreef: Bidonhouder voor gebruik tijdens het fietsen. Dus gemakkelijk plaatsen en uitnemen van de bidon is het belangrijkste.
Bijvoorbeeld: King Cage Iris,
Ik ben er niet van overtuigd dat de Iris makkelijker is dan het standaard model. Maar dat kan ook 40 jaar ervaring met conventionele modellen zijn
Robertjan schreef:Bidon: VAUDE, 1L, doorzichtig.
Bijna helemaal mee eens. Ook handig: Het mooie en handige aan deze bidon zijn de maten in ml., vermeld op de bidon. Handig om soep te koken.
Maar die 750 ml. is - waarschijnlijk - een harde eis. Onze Santos/Vaude aluminium bidon, 750 ml. past niet omdat deze te groot is.
Wat is de maat van deze bidon?
Misschien een deel van de oplossing, een verstelbare bidonhouder...?
http://www.outdoordacht.nl/producten.as ... :0,9485711

Heb er zelf geen ervaring mee.
Oh verhip: 3 maten...! Lijkt op 1.000, 750, en 600 of 500ml.
Tacx heeft fijne bidons van 750 ml, schroefdop, soepel drinkdopje (een BBB bidon vond ik te stroef gaan, niet zo goed voor je tanden ...), op veel plaatsen verkrijgbaar: lokale fietsenboer of bijvoorbeeld hier en passend in Bor Yuey, Tacx en BBB houders. Van deze houders vind ik Tacx Allure de fijnste omdat ie het beste klemt.


Cornelis
Wij gebruiken al jaren de Zefal Magnum. 1 liter en past in al onze bidonhouders (behalve in de bidonhouder van de staande framebuis van mijn vrouw, maar dat komt omdat haar frame te klein is)

Afbeelding

Kost iets van € 5,- / stuk dacht ik...

Groeten
Eric
Ik gebruik ook al een tijdje meerdere Tacx'en:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=370

Goedkoop en makkelijk in gebruik, met schroefdop. Ook zijn ze zwart, doorzichtig heeft toch als nadeel dat er alg groei kan plaatsvinden?

Deze gebruiken we in combinatie met de standaard Tacx bidonhouder:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=369

Ook goedkoop, maar makkelijk bruikbaar tijdens het fietsen.
JesseL schreef: ..doorzichtig heeft toch als nadeel dat er alg groei kan plaatsvinden?
Meestal heb ik het water op voordat er algen kunnen groeien. :wink:

Ik vind doorzichtig handig omdat je dan weet hoeveel water je nog hebt. Ook vind ik van belang dat de opening groot genoeg is om de fles goed schoon te maken. Als je bidon vervolgens in min of meerdere mate doorzichtig is dan kun je ook goed zien of het schoon is.

Kortom, ik heb graag een doorzichtige bidon... Ook is een schroefdop handig. Ik heb ook wel eens zo'n weggevertje gehad, maar bij het knijpen vloog de dop er af en had ik een lekker nat gezicht.

Groet
Eric
Als bidonhouder ben ik helemaal weg van de sks desert-cage. Makkelijk in uit en toch niet rammelen, zelfs bij de diepste kuilen. Het systeem is ook nog onafhankelijk van de inkeping in 750 ml flessen, dus alles met de goede diameter past. En de fles zit er na over-de-kop-slaan nog gewoon in, kun je tenminste je schaafwonden nog afspoelen.
Tja, wat een onderwerp, hoop dat er al genoeg info qua merken is langsgekomen?
Ik gebruik idd ook bidons van doorzichtig plastic. En er groeit wel wat ja... zeker na een weekje of 2 niet zo stevig poetsen, rijden in de zon (mmmmm) EN het gebruik van siroop of andere vloeistof dan water. Zou het in zo'n zwarte beker anders zijn? Wat je niet ziet is wat je wel krijgt, zoiets? :shock:
ankeric schreef:Dus gemakkelijk plaatsen en uitnemen van de bidon is het belangrijkste.
De Minoura BH-95 gemonteerd aan je stuur met daaraan de standaard Tacx of een andere bidonhouder. Gebruik ik al vele jaren tot grote tevredenheid.

Gerd
Wat een heerlijke dag vandaag!
Langs het kanaal pauze . Ik neem een slok uit de bidon, met de schroefdop eraf, want dat drinkt lekkerder. Ik zet de bidon neer. Mijn vriendin tikt hem aan. Het ding valt om en de dop ligt twee meter lager in het water. De wind blies hem weg.
Onder andere daarom ben ik iemand met goedkope bidonnetjes. Schroefdop, groete opening, soepele drinktuit en een leuk kleurtje.
Gelukkig was er een speling van de wind die de dop weer naar de kant dreef. Met een lange tak wist ik hem uiteindelijk uit het water te zwieren.
Groetjes,
Leon
We zijn er uit. Gewoon 80 km. fietsen naar de Vakantiefietser en klaar. Zo simpel. Achteraf.

Wat vooraf ging:
BBB Bidon is hard plastic (knijpt slecht) en Cornelis heeft gelijk: de dop gaat wel heel erg stroef.
De Cannondale GT40 houder hebben we uiteindelijk gevonden, maar zonder de mogelijkheid om bijpassende flessen te proberen. De enige 500 ml. bidon in de winkel gaat er moeizaam in en uit. Prima voor downhill, niet voor ons.
Tacx houder + Tacx fles lijkt inderdaad een prima combinatie. Maar wat vele internetters schrijven: Tacx past alleen (goed) met Tacx. Overigens heb ik nergens een Tacx combinatie kunnen kopen (óf de houder óf de fles), behalve rechtstreeks bij de Tacx Webshop.
En er zijn nogal wat maten. Daar begon de ellende mee: niets past in onze Santos (= Vaude = Markill) houder. Bij de vakantiefietser heb ik minimaal 3 maten (inclusief onze eigen flessen) ontdekt : te groot, te klein en passend.
Ook Elite houder + Elite fles past prima, heel soepel. Maar daar hebben we alleen een 500 ml. van gevonden.

Eindresultaat:
:arrow: Nalgene ATB fles, 650 ml, transparant, mét stofdop. LDPE, zacht, soepel, sterk, tot 95 graden, neutraal voor levensmiddelen.
:arrow: Zefal Spring bidonhouder. Alle (!) maten flessen passen hierin en allemaal even soepel. Extreem soepel zelfs en toch voldoende klemmend.

Eindconclusie: een houder en bidon koop je als bij elkaar passend paar.

Project afgesloten met dank voor alle suggesties.
hallo allemaal

heb weinig verstand van het feit welke bidon de juiste is
ik heb wel iemand gezien op marktplaats die bidons te koop aanbiedt

prijs is ook goed te doen, 50 euro cent per stuk
zijn niet echte professionele maar wij hebben er toen 50
nodig gehad en gebruiken ze nu nog met veel plezier

http://link.marktplaats.nl/349653632

weet niet of jullie er iets aan hebben
maar je weet maar nooit
Anke en Eric,

mijn verontschuldigingen voor jullie fietstocht. ik had dit item gemist op het forum.
De Nalgene bidon heb ik verder nog nooit ergens anders gezien, vandaar je hem bijna niet kunt vinden.

Ik denk dat het tijd wordt om maar een klein webwinkeltje te beginnen, al zie ik nog niet waar ik de tijd vandaan moet halen om doosjes in te pakken :wink:
Ik heb zo van die gratis bidons van isostar. Verder gebruik ik 1L flessen van bvb Evian en natuurlijk mijn camelbak. Ik heb 2 standaard bidonshouders, die zaten op mijn fiets toen ik 'm kocht, er zaten er zelfs 3 op, maar die derde heb ik er afgehaald zodat er nu een pomp op mijn fiets hangt.
Omdat de Santos (Vaude) bidon niet past in de Santos bidonhouder op de plaats die je onderweg gebruikt...heb ik hier een praktische en gratis oplossing. Ga naar een willekeurige, liefst grote, sportschool/fitnesscentrum of omnisport/tennis accommodatie. Liefst 1 waar je bekend bent. Doe evt net of je lid bent. Loop gewoon naar binnen en vraag naar de plank/kast/kist met gevonden voorwerpen (doorgaans in de buurt van de receptie of bar) want "je bent je bidon kwijt". Daar vind je gegarandeerd altijd tientallen bidons in alle soorten, maten, kleuren en materialen (ook trouwens shirts, shorts, handdoeken en noem maar op, mocht je er behoete aan hebben). Pak wat je goeddunkt uit dit bidon walhalla en zet het in je houder. Past het niet probeer je het (elders) nog een x. Als je trouwens een gewone metalen bidonhouder hebt kun je die meestal wel wat naar of van het frame af buigen, zodat de bidon meer of minder klemt. Zo gebruik ik al jaren de bidons waar ik mee tennis ook op mijn fiets. Af en toe raak ik er een kwijt (op de tennisbaan) maar die vul ik aldus weer aan (heb er een stuk of 10 her en der in huis, auto en schuur liggen). In tijden van minder gebruik (winter) idd wel even legen en met de dop-eraf laten drogen om schimmels of plasticsmaak te voorkomen.
Kortom: houd het simpel en goedkoop. Want wat is nou helemaal een bidon? Vaak nog met reclame-opdruk (dus gratis geweest ook) en je doet aldus nog aan hergebruik ook, dus goed bezig voor het milieu, want anders verdwijnen ze vroeger of later toch in de afvalbak bij genoemde locaties zodra er te veel bij komen!

Mocht je een specifiek adres willen hebben waar dit 100 % altijd lukt, bericht mij dan even 1 op 1.

Succes en groet,

wasbeer/amstelveen
Jaja, toevallig werk ik bij een sportschool, en inderdaad er wordt nogal wat vergeten, waaronder ook bidons. Maar wil je echt zo'n afgelepte fles van een ander aan je mond? Zoals je al zegt, wat is nu een bidon? Frisser toch om een nieuwe te gebruiken?? Neem een Vaude exemplaar, goed schoon te maken en lekker groot, dat wil toch iedereen. En als je doppie (van Leon) in de plomp waait, dan vis je m er weer uit :shock:
Prettig Weekend!