Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 speed - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

10 speed

Wim schreef:...Wel denk ik dat je horizontale achtervork niet al te breed moet zijn.....
Want?

In ieder geval opent het perspectieven...

Bedankt voor de tip.

Groet
Eric
Dit zijn heel smalle cranks, waarbij de armen dicht bij elkaar staan. Dat vind ik fijn fietsen, maar tegenwoordig zijn de achternaven breder dan vroeger, en zijn de framebuizen dikker (alu en zo). Om daaar allemaal ruimte voor te hebben maken crankontwerpers de cranks tegenwoordig met naar buiten uitgebogen armen, zodat er altijd ruimte is, wat de frameontwerpers ook maar uithalen. Voor luie frameontwerpers en luie inkopers is dit de oplossing, maar mooi is het niet, en fijn fietst het evenmin. Mijn oude TA Pro Vis zijn voor een achternaaf van 120 mm breed ipv de moderne 130 mm van een racefiets, en voor dunne stalen achtervorken. Ze komen vlak langs de achtervork. Ook is er nauwelijks ruimte tussen het voortandwielen en de crank: de derailleur moet aan de zijkant heel plat zijn, en dat zijn moderne deraileurs niet. Dus zo'n Pro Vis op een modern raceframe is een hele tour. Die Velo Orange crank is een modern ontwerp ook al heeft de ontwerper heel goed naar de Pro Vis gekeken. Deze crank is bedoeld voor iedereen die het Pro Vis idee wil gebruiken op een modern frame, maar vast niet een modern fame met een dikke liggende achtervork. Als het heel weinig scheelt kun je een fractioneel bredere trapas gebruiken, maar niet veel want anders gaat het mis met je kettinglijn.
Wim
eric190173 schreef:
Wim schreef:...Wel denk ik dat je horizontale achtervork niet al te breed moet zijn.....
Want?
Afbeelding
HELDER!